magnusalex Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jepp, som topic sier - vi vurderer å lage oss et dusjhjørne, og hive ut det fæle - store dusjkabinettet vi har i dag. Det betyr at vi vil komme til å dusje rett på flisene, noe jeg har litt blandede erfaringer med. Bor i en liten "ny" leilighet i et større borettslag, bygget i 2006. Ikke plass til noen familie med tanke på bruk av dusjen. Ser for meg at det vil se så mye bedre ut med et dusjhjørne enn et dusjkabinett... Noen som har kunnskap om dette? Hvilke krav settes det til baderommet for at det skal gå bra? Finnes det noen jeg kan ta med kontakt med som kan teste/inspisere gulv og vegger, for å kontrollere om våtromsstandarden er bra nok? Merk at leiligheten er relativt ny, og jeg vil TRO at den byggtekniske standarden er fulgt slik den skal. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Vet du hva det er bak flisene? Betong? Vet du om det er lagt membran der eller om det er flis rett på vegg? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Jeg vet dessverre veldig lite om det, spesielt veggene. Men i gulvet vet jeg at det er betong. Vi har leilighet i første etasje, og hele bygget er bygget på en betongsokkel. Om det er flis rett på vegg vet jeg ikke, men er det noen måte å finne ut av det på? Det er et vannskap i samme rommet (rør-i-rør system), som jeg håpet jeg kunne løsne fra veggen og via det studere rundt kantene som da blottlegges... Sluket under dusjkabinettet vi har i dag har jeg også mulighet til å studere, noen måte å se det der på? Edit: Jeg bare nevner det igjen, at leiligheten er fra 2006. Er det ikke da regler og normer på hvordan bad skal bygges som burde vært fulgt? Endret 13. oktober 2009 av magnusalex Lenke til kommentar
War Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Kabinett er stygt, hjørne ser finere ut. Da er det ganske skummelt at de som byggde har satt inn kabinett. Dvs de legger neppe inn membran bak flis for å så sette inn kabinetter. Om det legges inn så er kravene kun x meter fra vannsoner osv, ikke sikkert det er over hele badet om det er nok til dusjhjørne. Det skal være i papirene når man kjøper bolig. Våtromtest. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Det er et borettslag med to etasjer, hvor alle badene (både i første og andre etasje) ble levert med like dusjkabinetter. Det er vel kanskje den billigste og tryggeste løsningen for en byggmester? Jeg skal gå igjennom papirene vi fikk ved kjøpet, men kan ikke huske å ha sett en slik våtromstest... Kommer med tilbakemelding Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Har nå gått igjennom papirene. Finner ikke noe som kan ligne på en våtromstest, kun en setning i egenerklæringsskjemaet fra den forrige eieren som sier "Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, feks sprekk i fliser, lekkasje, råte eller soppskader?" - hvor hun selvsagt har svart nei. Ellers nevnes ikke våtrom i det hele tatt... Hm, er veldig i tvil om dette er lurt. Men vi har veldig lyst på et slikt dusjhjørne... Lenke til kommentar
War Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Er det betong i gulv/vegg så går det nok bra uten membran. Er det ikke det så blir det skandale, fugemassen er ikke vanntett, bare flisene. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg forstår Tror neppe det er betong i veggen, men i gulvet er jeg sikker på at det er det. Jeg kan kanskje ta en telefon til firmaet som bygget leilighetene, de har kanskje svar på det? Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) noe feil info i tråden her!!! Generelt: Hvis badet er under 5 m2 gulvflate skal hele badet dekkes med membran hvis det følger våtromsnormen. Hvis det er større enn 5 m2 skal det være membran 1 meter ut fra dusj og helt opp til taket samt 50 cm rund alle vann uttak eller 50 cm rundt vask o.l Hele gulvet er betegnet som en våtsone.. Det et det er betong er ikke en sikkerhet selv om det ikke er membran!! Tyngdekraften avgjør at det er viktigere med membran på gulv, derfor er det krav til å dekke hele gulvet med membran. Siden du bor i blokk? er det enda viktigere at badet er tett. Du kan måtte dekke vannskader på leil. under deg hvis det lekker ned.( forsikringen ordner som regel opp) Får å sjekke om det er membran kan du ta en titt ned i sluket. Der skal du se membranen om edn er lagt riktig. Siden det er fra 06 skal membranen være festet til klemmringen i sluket. Når det gjelder veggen kan det være du ser membranen hvis du skrur av armaturet eller koppene rundt uttaket til vann i dusj sonen. Anbefaler deg til å ta kontakt med byggeleder eller ett seriøs og våtromsgodkjent firma som driver med bad. Les litt her avnt: http://www.ffv.no/PortalPublisher/showpage...e=/FFVInternett Endret 16. oktober 2009 av eimo99 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Tusen takk for info Badet er mellom 5-7 kvm, på "øyemål". Har aldri målt det. Skal ta kontakt med et firma som driver med dette, for det er helt klart noe noe jeg ikke har peiling på selv. Bor ikke i blokk, men det er et borettslag. Ingen leiligheter under meg, bor i første etasje. Mye nyttig info på den linken, skal ta en grundig titt på den. Takk igjen! Lenke til kommentar
War Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Så ikke noe feil jeg , skrev "...så går det nok bra, av erfaring med naboene som har dusjet på flis/betong uten membran siden 60tallet. Hvor ellers er det "feil"? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Kanskje en selvfølge, men pass også på at veggen du vil montere batteriet på ikke er en yttervegg i bygningen. Seriøse folk nekter å montere der på grunn av faren for at vann kan fryse i veggen. Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Mye feil blir litt å ta i men en ett par feil opplysninger var det. Fliser er ikke vantette. man får selvfølgelig forskjellige typer fliser som har mindre oppsug enn andre men dårligefliser som brukes på bad i norge kan ha ett vannopptak på hele 25% Men man får også fliser ned til 0-0,5% Fugene kan man med enkelhet lage så de er tinermet 100% vanntette. Mye bra epoxy på markedet. At du vet om noen som har dusjet rett på betong i 60 år uten att det er skader av det er det mange tilfeller av. Men som oftest så er disse badene rett på grund osv. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Kanskje en selvfølge, men pass også på at veggen du vil montere batteriet på ikke er en yttervegg i bygningen. Seriøse folk nekter å montere der på grunn av faren for at vann kan fryse i veggen. Det er kun snakk om å bytte ut et dusjkabinett til et dusjhjørne, så batteriet er i grunn allerede montert. Må bare flyttes fra kabinettet til veggen, ved å ta bort vannslangene i mellom Fugene kan man med enkelhet lage så de er tinermet 100% vanntette. Mye bra epoxy på markedet. Den smøres da på utsiden av fugene, eller? Endret 16. oktober 2009 av magnusalex Lenke til kommentar
War Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Min blanding var en væske som skulle blandes i massen før jeg la på. Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Ved å bruke epoxy fugemasse vil de bli tilnærmet vanntette. http://www.laticrete.no/dokumenter/filbank...oxy%20Floor.pdf Andre som ikke er epoxy men fortsatt veldig tette Eks. Laticrete spectralock. http://www.laticrete.no/dokumenter/filbank/Spectralock.pdf Der får du også glow som lyser i mørket og dazzel som gir " perlemor" effekt Endret 21. oktober 2009 av eimo99 Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Den smøres da på utsiden av fugene, eller? Hvis du vil gjøre de fugene som allerede er der tettere kan du smøre på impregnering, eks: http://www.filachim.com/assets/files/pdf/e...06-09b%2027.pdf Dette vil gjøre fugen motstandsdyktige mot vannintrengning Endret 21. oktober 2009 av eimo99 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Som en liten ungkar uten store erfaringen eller peiling, skal jeg prøve å komme med et innspill. Fliser (trodde jeg var helt tette), men det er fugene som er problemet. Disse vil aldri være helt tett, derfor er det smart å prøve å grave ned et kar i plast/metal (noe som er vanntett). Jeg sier grave ned pga dette er finere, hvis ikke får du faktisk et dusj kabinett Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Takk for alle svar! Den smøres da på utsiden av fugene, eller? Hvis du vil gjøre de fugene som allerede er der tettere kan du smøre på impregnering, eks: http://www.filachim.com/assets/files/pdf/e...06-09b%2027.pdf Dette vil gjøre fugen motstandsdyktige mot vannintrengning Jaggu, den så fin ut! Og uten tvil den enkleste løsningen også... Er den å få kjøpt i Norge tro? *google litt* Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Vet at mange Flisekompaniet butikker selger den. Hvis ikke ta kontakt med Nordictools.no de er importør av denne til norge for å se om det er noe nærmere deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå