agvg Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Win95 OSR2 støtter vel USB? Om maskinen har USB-port da. Tja, støtten var vel omtrent på nivået at man slapp utropstegn i enhetsbehandling, mener og huske at ikke engang USB-mus fungerte. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Win95 har så vidt jeg vet ikke noe innebygget program som kan kommunisere på com-port. Så vidt jeg vet så kom win95 med Hyperterminal. Sceptic Ja men kan du overføre filer med det? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Kanskje, hvis du finner en flash-disk eller usb-harddisk med win95OSR2-drivere. Mulig 98-drivere kanskje fungerer. Men er jo avhengig at du faktisk har Win95-OSR2 med USB-støtte. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Liten digresjon her kanskje men i de fleste tilfeller i dag på 'state of the art' automasjon så brukes serielinje kommunikasjon - også oppdatering av software/firmware brukes serielinjer både 232 / 422 /485 grensesnitt brukes. Det jeg mener er at dette å bruke serielinker er ikke en teknologi som ikke er i bruk lengre - som jeg fikk inntrykk av noen i tråden mente. Snabelen Endret 17. oktober 2009 av Snabel Lenke til kommentar
tingo Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Jeg har lasta ned Fastlynx på en PC med Win-98 og laget en nullmodemkabel, men hvordan får jeg den gamle laptoppen til å lytte på comporten slik at jeg kan overføre Fastlynx til denne? Vel, når du velger "Upload" i Fastlynx på win98-maskinen, så spør den hvilken com-port den gamle maskinen bruker, deretter lister den opp to dos-kommandoer som du må skrive inn på den gamle maskinen. Den først er en mode kommando som setter hastighet og parametre på com-porten. Den siste er ctty kommandoen. 'ctty com1' (eller com2 eller ...) som lar serieporten være konsoll på maskina. Endret 18. oktober 2009 av tingo Lenke til kommentar
Sceptic Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Win95 har så vidt jeg vet ikke noe innebygget program som kan kommunisere på com-port. Så vidt jeg vet så kom win95 med Hyperterminal. Sceptic Ja men kan du overføre filer med det? Javisst kan du det! Brukte Hyperterminalen i Win98 i fjor sommer da jeg fikk tak i en gammel laptop(IBM TP760ED) som jeg ville eksperimentere med, men den var uten USB og nettverksport. Før jeg fikk tak i et PCMCIA nettverkskort, brukte jeg HT til å overføre div diagnoseprogrammer etc. via com-porten. Som nevnt tidligere i tråden så tar det litt tid med overføring av filer pga den begrensede hastigheten på com-porten, men har man viktige data å redde f.eks, så driter man i hvor lang tid det tar Sceptic Lenke til kommentar
Glomma Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har lasta ned Fastlynx på en PC med Win-98 og laget en nullmodemkabel, men hvordan får jeg den gamle laptoppen til å lytte på comporten slik at jeg kan overføre Fastlynx til denne? Vel, når du velger "Upload" i Fastlynx på win98-maskinen, så spør den hvilken com-port den gamle maskinen bruker, deretter lister den opp to dos-kommandoer som du må skrive inn på den gamle maskinen. Den først er en mode kommando som setter hastighet og parametre på com-porten. Den siste er ctty kommandoen. 'ctty com1' (eller com2 eller ...) som lar serieporten være konsoll på maskina. Fant fram laptoppen med Win-95 på i går. Fikk lagt inn DOS-komandoene og starte upload, bootstrap overføres... ... stod det på win_95 PC'n. Så kom error code 711 på Win -98 maskina og det stoppet opp. Prøvde med Hyperterminal, det fungerte ok, men den tar bare en fil pr. overføring. Kan Fastlynx sende mapper eller flere filer på en sending? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Har du ikke et pakkeprogram på maskinen? Winzip etc. Hvis ikke er det jo bare å legge det inn via kabelen.. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Fant fram laptoppen med Win-95 på i går. Fikk lagt inn DOS-komandoene og starte upload, bootstrap overføres... ... stod det på win_95 PC'n. Så kom error code 711 på Win -98 maskina og det stoppet opp. Ok. Hva skjer hvis du har startet Fastlynx på den ene maskinen og deretter starter det på den andre? Får du forbindelse da? Prøvde med Hyperterminal, det fungerte ok, men den tar bare en fil pr. overføring. Kan Fastlynx sende mapper eller flere filer på en sending? Fastlynx og flere filer - vet ikke, har ikke prøvd. Det jeg liker med Fastlynx er at etter at jeg har startet det så styres alt fra den ene maskinen. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Vanskelige dere skulle være da gutter: http://www.oucs.ox.ac.uk/windows/win9x/cablenet/ Overførte filer fra en 386 med windows 95 (faktisk!) til en pentium iii med windows 98 via paralellkabel for "noen" år siden. Når det var koblet opp på ca. samme måte som på den linken der, så kunne jeg bare skrive \\windows95maskinnavn så var jeg inne, slik som det er i dag. Bare du slipper å inn med noen disk for å få installert tjenesten på maskina, men er du heldig ligger det inne klar til lasting. Her er for å sette opp som host/guest i Windows XP: http://support.microsoft.com/kb/305621 Endret 29. oktober 2009 av BeFs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå