Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan comport brukes for å overføre filer fra gammel PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja, det er mulig, og faktisk ganske vanlig før.

men, regner absolutt med at du må ha inn en eller annen driver for å få det til, og da er du jo like langt...

det må da finnes noe annet enn diskettstasjon og comport på den, cd eller USB bør det være på den...

Lenke til kommentar

Jeg har brukt laplink parallellkabel mellom Win 3.11 og win 95. Siden det er et nativt DOS-program tror jeg du skal slite med å få det til å fungere i Win NT.

Dette var altså på parallellporten (LPT), men du skal ikke se bort fra at det fungerte på seriellporten (COM). Du må uansett få tak i en kabel som er koblet for LL'ing, og det kan være en utfordring i dagens USB-samfunn.

Jeg ville tatt ut harddisken og satt den i den stasjonære maskinen din. Du må nok ha en overgang fra liten til stor IDE-kabel, men ellers skal det gå veldig greit.

Edit: Også må du ha en metode for å legge LL inn på PCen, så da er du forsåvidt like langt. Tankene går ikke så kjapt i kveld merker jeg.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Dette er et knallprodukt for sånne ting. Det er enkelt å nappe harddisken ut av en bærbar pc; koble til kablene og sett inn i USB-porten. Jeg har ikke hatt trøbbel med denne. Eneste du må passe på er "gamle" IDE-disker må settes til "Master" med jumperen, ellers vil den ikke virke. Denne enheten tar alle sorter IDE og SATA 2.5" og 3.5" disker.
Lenke til kommentar

Både Laplink og Fastlynx har støtte for å overføre seg selv til en maskin som ikke har programmet installert, dersom du bruker rett kabel. Enten en Laplink paralell-kabel, eller en nullmodem kabel. Nullmodem-kabelen kan ikke være en 3-tråds kabel, den må ha alle 7 signaltrådene koblet.

Jeg gjorde dette med Fastlynx for ei uke siden, lett som fot i hose.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
Både Laplink og Fastlynx har støtte for å overføre seg selv til en maskin som ikke har programmet installert, dersom du bruker rett kabel. Enten en Laplink paralell-kabel, eller en nullmodem kabel. Nullmodem-kabelen kan ikke være en 3-tråds kabel, den må ha alle 7 signaltrådene koblet.

Jeg gjorde dette med Fastlynx for ei uke siden, lett som fot i hose.

Jeg har lasta ned Fastlynx på en PC med Win-98 og laget en nullmodemkabel, men hvordan får jeg den gamle laptoppen til å lytte på comporten slik at jeg kan overføre Fastlynx til denne?

Lenke til kommentar

Edit: Som norlæning sier;

Hva med å ta ut harddisken og koble den til den andre maskinen? Er ikke det mye enklere enn å herje med seriellporter?

I og med at maskinen kjører win95, er det særs tvilsomt at du har MFM-harddisk da MFM-standarden kveilet rundt og døde hardt på seg omtrent da 286-maskinene ble levert med 12 MHz prosessor. Med andre ord er det stor sannsynlighet for at maskinen har en IDE-disk med 40 pinner. SCSI har stort sett vært for entusiaster og servere. Og om du hadde hatt SCSI i maskinen og laget den selv, ville du visst hva en nullmodemkabel var. ;)

Det aller enkleste å jekke ut harddisken og koble den til med en ide-kabel på hovedkortet på den andre maskinen eller bruke en USB-adapter for å overføre fra den gamle disken til den nye maskinen.

Slike adaptere koster ikke stort, og de er svært kjekke å ha til senere bruk. Her er et vi har hatt stort hell med på jobben:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350789

Plug and play med alle typer disker med IDE og SATA plugg.

Endret av captzalo
Lenke til kommentar
men hvordan får jeg den gamle laptoppen til å lytte på comporten slik at jeg kan overføre Fastlynx til denne?

Det får du ikke. Win95 har så vidt jeg vet ikke noe innebygget program som kan kommunisere på com-port. Skru ut harddisken og følg ellers norlænings tips..

Har du cd-spiller på den forresten? Da kan du legge inn laplink på den måten..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En nullmodemkabel er alt du trenger for å overføre mellom 2 maskiner.

Til dere andre som kommer med forslag om USB og og sånt, så har ikke Win95 støtte for USB.

Før i tiden var det helt vanlig å kopiere filer via comport, men så vidt jeg husker må kabelen stå i maskinen når de startes og under noen omstendighet må kabelen IKKE kobles til maskinen når de er slått på...

Det enkleste i dag er å ta ut disken og koble den til en annen maskin vis USB...

Lenke til kommentar

Takk for interesante innlegg.Jeg skal skaffe meg et eller annet usb adapter for å overføre filer fra den gamle harddisken.

Ble litt nysgjerrig på hvordan operativsystemet leser og skriver til comporten. Finnes det noen litteratur som forklarer dette i grove trekk?

Lenke til kommentar

Fikk inn et vrak av en gammel pc med gammeltypen ( Pre ide) disk. Den inneholdt styringssystemet for en ferge så måtte få ut data fra disken. Googlet fram et frivare program, satte i diskett stasjon og laget Dos boot diskett med programmet. Overførte via com port til en ny pc.

Lenke til kommentar
Jeg har brukt laplink parallellkabel mellom Win 3.11 og win 95. Siden det er et nativt DOS-program tror jeg du skal slite med å få det til å fungere i Win NT.

Dette var altså på parallellporten (LPT), men du skal ikke se bort fra at det fungerte på seriellporten (COM). Du må uansett få tak i en kabel som er koblet for LL'ing, og det kan være en utfordring i dagens USB-samfunn.

Jeg ville tatt ut harddisken og satt den i den stasjonære maskinen din. Du må nok ha en overgang fra liten til stor IDE-kabel, men ellers skal det gå veldig greit.

Edit: Også må du ha en metode for å legge LL inn på PCen, så da er du forsåvidt like langt. Tankene går ikke så kjapt i kveld merker jeg.

Dette er jo leeenge siden, men jeg synes å huske at at LapLink hadde en måte å kopiere seg selv på over til den andre maskinen. Så vidt jeg husker finnes det noen kommandoer i Dos som kan lese data fra com-porten.

Men dette er jo en tungvint fremgangsmåte. Mye bedre å ta ut disken og enten bruke en annen gammel laptop med 2.5 pata interface eller skaffe seg et adapter fra pata 2.5.

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Nullmodemkabel fra paralellorten går greit, men etter dagens standarder er det treeeeeegt!

En bedre realistisk løsning er å kjøpe seg et kjipa billig nettverkskort. win95 har vel ikke USB støtte, så du kan ikke bruke det, men jøp et billig nettverkskort for "ingenting" på dealextreme.com for exempel, installer det og overfør. bare pass på at du har PCI-slot i maskinen om det er det du kjøper. Det selges vel ikke ISA kort fremdeles vil jeg tro - i så fall må du nok se på brukmarkedet om noen har noe.

Evt. bare fysisk flytt disken midlertidig over til en annen maskin som du kan kopiere datene til.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...