Jan I Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hei Trenger en ny PC for foto og litt videobehandling. Spiller omtrent aldri,men surfer en del. PC bør vel ha 4G minne og min 500G disk Ellers er jeg helt blank. Trenger ikke skjerm men en fordel at det er DVI og HDMI ut, samt minnekortleser for SD og CF samt sony sine kort Maskinen bør være lydsvak. Og så aberet: Hadde ikke tenkt å bruke mer enn rundt 4000,- men kan gå opp til 5000,- Bør kunne kjøpes via nettbutikk og alt på samme plass. PS: IKKE interessert i Mac. Mvh Jan I Lenke til kommentar
Osse Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Med eller uten operativsystem ? Lenke til kommentar
Jan I Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Kom gjerne med tips både med og uten operativsystem. Har XP-home nå, men kan tenke meg windows7 når den er ute. Vet at prisen er lav, men det finns vel kompromisser? Mvh Jan I Lenke til kommentar
Osse Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Du får utrulig mye ytelse for 4k - 5k. Windows xp nå med senere oppgradering, det vil si 4 gb minne nå, oppradering vil være win 7 + 4 gb minne til. Lydsvak betyr vi legger litt mer i psu og passivt kjølt skjermkort. Nå har jeg ikke optimalisert for maks ytelse for penga, men for god ytelse innenfor photredigering og tilnærmet lydløst. For å ta en rigg opp mot maks budsjett, 4 gb DDR3 1333 Minne, hk med 4 minnespor klar for 8 gb, 1 tb hardisk, 450 w corsiar meget still psu, 2,6 ghz 4 kjerne, vifteløst radeon 4650 grafikkort, dvd brenner, meget stille kabinettvifte for utskiftig av den som følger med. Antech Kabinett Artic Cooling 120 mm kabinettvifte Corsiar 450 W psu MSI 770 HK AMD Athlon II 620 quad core 2,6 ghz 2 x 2 GB DDR3 1333 mhz radeon 4650 1024 mb passivt kjølt skjermkort Samsun 1 TB hdd Samsung DVD brenner Ekstern Minnekortleser Totalt kr 4293,- Dog er det en ting til jeg ville gjort, men jeg har ikke sedd cpu kjøleren som følger med Athlon II 620, det er å skifte kun vifta til Arctic Cooling. Men uten å ha sedd kjøleren kan jeg ikke si vilken vifte jeg ville skiftet til. Dette oppsettet er opp mot Maks budsjett, om litt følger en budsjettversjon, hvor vi ikke ofrer mye ytelse, men litt grafikkmuskler og litt dårligere minne, litt svakere psu. Edit lagt til minnekortleser, står ikke sepsifikt at denne støtter sonys kort, du får lese spesifikasjoner på den Endret 14. oktober 2009 av Osse Lenke til kommentar
Osse Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Så et litt rimeligere alternativ, vi ofrer kun grafikkytelse, vi beholder mulighet til 8 gb minne, samt ikke fullt så god psu og kabinett. Men ville nok tatt med den Arctic cooling kabinettvifta til kr 61 også her. Amd Athlonn II 620 quad core 2,6 ghz 2 x 2 gb DDR3 1333 ghz minne 785g hk med radeon 4200 grafikk Samsung DVD Brenner Samsung 1 tb Hardisk Aopen kabinett med 400 w psu Minnekortleser Kr 3459,- På begge alternativer bør du oppgradere til 8 gb når du skifter til windows 7, tung photoredigering er av de ting som drar nytte av mye minne, adobe drar også nytte av 4 kjerner og raskere minne. Vet ikke hvor viktig et par hundre er, men du kan trygt bruke det rimeleligere kabinettet i dette alternativet i det første alternativet, du ofrer litt stillhet med det. Edit: Var ikke fornøyd med minneprisenen for DDR2 hos amentito, så så inga grunn til å skifte minne, dette oppsettet kunne nok vært et par hundre billigere med DDR2 og en annen webshop. Endret 14. oktober 2009 av Osse Lenke til kommentar
Jan I Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Takker for forslagene Osse Jobber du i denne "butikken" eller? Skal sjekke litt nærmere så får jeg se hva jeg går for Mvh Jan I Lenke til kommentar
Osse Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Nei jeg jobber ikke hos noen databutikker, men det å bygge datamaskiner har vært min store hobby gjennom 20 år. Amenito er stort sett rimeligst, men her var de dyr på DDR2 minne, slik at jeg vet at vi kan få det rimeligere ved å sjekke mer rundt, dog mener mange at Amenito de er trege med levring, har selv ikke opplevd det, og jeg har vel stort sett handla hos de fleste webshopper og har til nå ikke dårlig erfaring med noen. Du spurte etter en budsjett rigg for hovedsakentlig video og photo, og her skiller en cpu seg possitivt ut og det er AMD athlon II 620, dette fordi adobe kan dra nytte ut av 4 kjerner, neste punkt en sørger for å ha med seg når en bygger rigg for dette er at hovedkortet har 4 minnespor. Vidre vil du ha den stille, og da må en se på psu, vifteløsninger og hardisk, særskilt er skjermkort vikig her, dette da skjermkortet som oftest er den største bråkebøtta i en rigg. Slik at hva du skal velge kommer hvor absolutt budsjettet ditt er, og hva du vil prioritere høyest stille rigg eller ytelse. Min anbefalning er stille rigg, der er verdt noen % lavere ytelse. Endret 15. oktober 2009 av Osse Lenke til kommentar
Jan I Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Nei jeg jobber ikke hos noen databutikker, men det å bygge datamaskiner har vært min store hobby gjennom 20 år. Amenito er stort sett rimeligst, men her var de dyr på DDR2 minne, slik at jeg vet at vi kan få det rimeligere ved å sjekke mer rundt, dog mener mange at Amenito de er trege med levring, har selv ikke opplevd det, og jeg har vel stort sett handla hos de fleste webshopper og har til nå ikke dårlig erfaring med noen. Du spurte etter en budsjett rigg for hovedsakentlig video og photo, og her skiller en cpu seg possitivt ut og det er AMD athlon II 620, dette fordi adobe kan dra nytte ut av 4 kjerner, neste punkt en sørger for å ha med seg når en bygger rigg for dette er at hovedkortet har 4 minnespor. Vidre vil du ha den stille, og da må en se på psu, vifteløsninger og hardisk, særskilt er skjermkort vikig her, dette da skjermkortet som oftest er den største bråkebøtta i en rigg. Slik at hva du skal velge kommer hvor absolutt budsjettet ditt er, og hva du vil prioritere høyest stille rigg eller ytelse. Min anbefalning er stille rigg, der er verdt noen % lavere ytelse. Takker igjen Osse for flott svar. Ser ut som om du har peiling på dette, og ja jeg er enig i det om å ofre litt ytelse mot stille maskin. Skal høre med en "datakyndig" kamerat,så kansje jeg bestiller dette. Mvh Jan I Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå