Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Finne ut om det er noe verdigjenstander på gården..

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om man kan finne ut om det er noe slags verdigjenstander av noe slag, eller noe mer historie rundt gården jeg bor på, sånn at man kan gjøre et søk her. Har forsøkt å søke på nettet, og finner jo endel om både tidligere folk som bodde her, og hvilken drift det var. Men noe mer rundt byggninger og den slags får jeg ikke opp.

Det jeg lurer på, er hvordan klarer egentlig folk å finne store finn som stammer fra bronsealderen, og liknende? Greit det er noe man overraskende kommer over, men jeg har hørt at fylkeskommunene ol. har en slags oversikt over gjenstander ol. på gårder, som kan utleveres til eier(?)....

Og mer som panteregister, eiendomsgrenser ol. frå 1800 talet på gården, er dette noe som fylkeskommunen har?

For kom over på arkivet i fylkeskommunen her, at det var funnet 2 gjenstander fra gården, dette er noe som tydeligvis befinner seg på et museum. Får ikke opp noe informasjon rundt det, men sto at det var funnet 2 gjenstander tidligere.

Jeg har gått til innvistering av en metall-detektor, og den fungerer bra. Men å søke over store sletter på gården vil gjøre det for en jobb for meg. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg lurer på om man kan finne ut om det er noe slags verdigjenstander av noe slag, eller noe mer historie rundt gården jeg bor på, sånn at man kan gjøre et søk her. Har forsøkt å søke på nettet, og finner jo endel om både tidligere folk som bodde her, og hvilken drift det var. Men noe mer rundt byggninger og den slags får jeg ikke opp.

Det jeg lurer på, er hvordan klarer egentlig folk å finne store finn som stammer fra bronsealderen, og liknende? Greit det er noe man overraskende kommer over, men jeg har hørt at fylkeskommunene ol. har en slags oversikt over gjenstander ol. på gårder, som kan utleveres til eier(?)....

Og mer som panteregister, eiendomsgrenser ol. frå 1800 talet på gården, er dette noe som fylkeskommunen har?

For kom over på arkivet i fylkeskommunen her, at det var funnet 2 gjenstander fra gården, dette er noe som tydeligvis befinner seg på et museum. Får ikke opp noe informasjon rundt det, men sto at det var funnet 2 gjenstander tidligere.

Jeg har gått til innvistering av en metall-detektor, og den fungerer bra. Men å søke over store sletter på gården vil gjøre det for en jobb for meg. :p

Sikkert spennende, men husk at hvis du finner noe feks fra vikingtida, så kan kommunen kreve å få grave opp og leite i lang tid på tomta di,uten at du får noen form for kompensasjon. Husker det var en dokumentar om dette på tv2(?) for en stund sia, og de fleste som fant gjenstander under gårdsarbeid, holdt dette hemmelig for å slippe arkeologiske utgravninger og hindringer av gårdsdrift.

Lenke til kommentar

Ok, ja det forstår jeg på den måten. Men det må jo nesten være tilfeldig man kommer over noe, men bare det å finne noe fra eldre dager er stas. Ettersom alt som tilhørte garden fra gammelt av, da tenker jeg på utstyr er borte.

Har gått rundt med metalldetektor, men er jo begrenset hva man får, for er jo store områder. Men ønsker så svært å finne noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...