Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bilstereo lager ulyder!

bruker365

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått min nye bilstereo som jeg monterte nylig. Når jeg skur på tenningen virker alt som normalt, men når jeg skrur på lyden på spilleren, kommer det en dure-lyd fra subbene mine. Ikke sånn veldig høy, men du hører den til du skrur opp på volum 15 eller noe sånt. Forholdsvis lik lyd som når en tar borti AUX-ledningen når den ikke er tilkoblet noe. Når jeg så skrur tenningen enda et hakk, slik at lys kommer på, smeller det litt i subbene. Etter motoren er startet, og jeg f.eks skrur på tåkelysa eller langlysa, så smeller det igjen. Hva kommer dette av?

Det jeg synes er rart er at jeg bytta ikke på noen ledninger fra den forrige spilleren. Da funket det fint. Jeg har koblet remoten inn på antenne kabelen, og det fungerte fint på den forrige spilleren. På den nye spilleren var det en egen ledning som forsterkerremoten skulle kobles på, og det hjelper heller ikke å koble på den.

Er det noe spess med spilleren? Eller er det noen kabler som ikke er helt 100%?

Har forresten denne spilleren: http://www.pixmania.com/no/no/2793992/art/...3-usb-sd-l.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sjekk jordinga til forsterkeren.

Du har vel ikke lagt signalkabler og strømkabel på samme side i bilen?

Min subb gir også et lite dunk når jeg starter bilen, pga spenningsendring i batteriet. Men det er bare da..

Nei, de ligger på hver sin side.. Men det er ikke et lite dunk når jeg starter, det kom det før også. Det er når jeg vrir nøkkelen et hakk før starteren.

Lenke til kommentar

Du har et jordingsproblem, du må bare finne ut hvor...

Det er mest sannsynlig jordingen til forsterkeren som er dårlig, og da kan det hende forsterkeren henter jord gjennom signalkabelen. Hvis den gjør det, og din nye spiller er en pioneer, så har mest sannsynlig jordingsbanene til linjeutgangene dine brent av.

Sjekk jordingen til forsterkeren, og sørg for at den har skikkelig god kontakt med rent mettal, har du mulighet så få sveiset inn et feste i gulvet baki ;)

Når du mener at jordingen er bra, og det fortsatt er ulyder, så kan du prøve å jorde skjermingen i signalkabelen din, hvis det hjelper så er det spilleren som er problemet...

Lenke til kommentar

Ja, lysene kommer på...

Da får jeg sjekke jordingen da. Jeg har ikke pioneer nå, men tokai. Før stod det en denver spiller i bilen.

Takk for svar:)

Edit: Bare for å sjekke, kan jeg plugge ut signalkablene, skru på og se om forsterkeren kommer på?

Endret av Ollimo
Lenke til kommentar
Du har et jordingsproblem, du må bare finne ut hvor...

Det er mest sannsynlig jordingen til forsterkeren som er dårlig, og da kan det hende forsterkeren henter jord gjennom signalkabelen. Hvis den gjør det, og din nye spiller er en pioneer, så har mest sannsynlig jordingsbanene til linjeutgangene dine brent av.

Sjekk jordingen til forsterkeren, og sørg for at den har skikkelig god kontakt med rent mettal, har du mulighet så få sveiset inn et feste i gulvet baki ;)

Når du mener at jordingen er bra, og det fortsatt er ulyder, så kan du prøve å jorde skjermingen i signalkabelen din, hvis det hjelper så er det spilleren som er problemet...

Har sjekket jordingen til forsterkeren nå, og jeg pusset for sikkerhets skyld godt ned i metallet.

Prøvde også nå å bytte tilbake til gamle spilleren, og der er det ingen støy eller noe.

Jorde skjermingen i signalkabelen? Har ikke allverden med peiling, så kan du forklare litt mer?

Lenke til kommentar

Hvis den gamle spilleren fungerer og den nye ikke, kan det som cossiemk1 nevner være at jordingsbanene i den nye spilleren har tatt kveld. Hadde et lignende problem med en Panasonic-spiller tidligere. Løsningen ble å surre en avisolert kobberledning rundt den ytterste metallringen ytterst på pluggen til den ene signalkabelen (du har to plugger på signalkabelen, det holder å gjøre det med den ene) og jorde ledningen til spilleren. Løsnet en skrue bakpå spilleren, stakk ledningen under der og strammet til igjen skruen. Fungerte fjell og fjernet ulydene i subben. Verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Hvis den gamle spilleren fungerer og den nye ikke, kan det som cossiemk1 nevner være at jordingsbanene i den nye spilleren har tatt kveld. Hadde et lignende problem med en Panasonic-spiller tidligere. Løsningen ble å surre en avisolert kobberledning rundt den ytterste metallringen ytterst på pluggen til den ene signalkabelen (du har to plugger på signalkabelen, det holder å gjøre det med den ene) og jorde ledningen til spilleren. Løsnet en skrue bakpå spilleren, stakk ledningen under der og strammet til igjen skruen. Fungerte fjell og fjernet ulydene i subben. Verdt et forsøk :)

Tror hele spilleren har tatt kvelden jeg... Gjorde som du sa, prøvde også å ta begge signalkablene, men ingenting funket. :mad:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...