Gå til innhold

Er det viktig at det er mange i arbeid?


Anbefalte innlegg

Vi bør ikke havne i en situasjon hvor alle skal leve av å klippe hverandres hår. ;)

Og noen andre bare ser på og noen kontrollerer at jobben blir gjort.

 

Eksportrelatert verdiskaping gir vel den største effekten her på berget.

Å klippe hverandres hår er verdiskapning. Det er absolutt en fordel at folk går over fra trygd til å bli offentlige ansatte. Selvfølgelig kan vi ikke alle leve av det, vi trenger en eksportindustri også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv for skoleungdommer er det ikke vanskelig å finne seg en jobb... Er bare tull at det ikke er nok jobber. Får man ikke jobb er man enten for kresen (elller ikke god nok (gjør noe med det!)), eller man vil rett og slett ikke. Et meget meget fåtall burde faktisk ha fått trygd.

 

Skal man ha krav på trygd skal man faktisk ikke være i stand til å gjøre nytte for seg... Brutalt? jepp! Men skal man høste skal man så, så enkelt er det!!

 

Jeg mener ikke skjære alle under en kam... Kall meg heller en barbermaskin stillt inn på 4mm

Lenke til kommentar
Fra bedriftens synspunkt gir det ingen mening å ha ansatte som de mener ikke genererer verdier som er større enn lønnen. Det kan være direkte eller indirekte, såklart. Til syvende og sist eksisterer en bedrift for å tjene penger. Denne motivasjonen finnes ikke i offentlig sektor.

 

Jeg er klar over at jeg setter ting litt på spissen angående trygdede vs offentlig sektor, men men dog. :)

 

Alle som har jobbet eller jobber i en større privat bedrift vet vel at verden ikke akkurat er så sort/hvit.

 

Dog, du har jo i prinsippet korrekt angående private, men feil om det offentlige. Hvis alle de som jobber i helsesektoren ikke hadde gjort jobben sin ville politikerne ved neste valg blitt kastet. Og det er her opposisjonens jobb kommer inn. De skal påse at regjeringen gjør sitt beste. Paradokset er her om opposisjonen gjør en god jobb for samfunnet og landet vil de selv ikke få betalt ved makt ved valget, og gjør de en for dårlig jobb så vil de bli valgt, men da få det samme dilemma som den foregående regjering. I så måte har det offentlige i prinsippet samme ønske om å produsere verdier. Dog å verdisette f.eks god omsorg på et PUH-hjem er for å si det enkelt; vanskelig.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Herregud..

 

Skjønner du ikke at alle må bidra for å holde et samfunn oppe? Nei du tenker sikkert, vi har jo masse penger! Vi er jo Norge! Hvor lenge tror du disse pengene kommer til å vare? Vi kommer fremover til å merke at produksjonen av olje kommer til å gå ned. Og i fremtiden kommer vi til å gå tom. Vi må dermed gjøre oss klare til denne tid, ved å spare på det som kan bli spart på, selv om vi er rike nå har vi ikke råd til at ikke ALLE og jeg mener ALLE de som kan jobbe jobber. Det blir også en urettferdighets følelse, hvis ingen andre jobber og bidrar, vil ikke jeg heller slite meg ut og jobbe! akkurat det samme som oppsto i kommunismen.

 

Men sånn sett kommer Norge til å gå konk uansett, den rødgrønne regjeringen forsetter bare å åpne nye utgiftposter.. istedenfor å ruste til fallet Norge nærmer seg.. Det kan umulig være mer enn 40 år til Norge er konk (tom for olje og gass, det vil følge med at vi blir konk nesten umiddelbart siden Olje og gass er klart den største inntektkilden vår nesten alle som jobber i privat sektor jobber innen for Olje og gass feltet. Enten produserer utstyr til det eller jobber med utvinning, noe som gjør at den dagen vi blir tom kommer arbeidsledigheten til å stige noe utrolig!!) , og da er det viktig at vi har spesialisert oss innen for et annet felt og at vi er gooddtt utdannet.. Ikke at ingen er utdannet og vi har ikke jobbet på lenge.

 

 

- Alle som kan skal jobbe, er lei av folk som ikke klarer "presset" og er for "stresset" jeg sliter meg ikke ut dag inn og dag ut så dere kan drive å snylte på den alt for høye skatten min.

 

Jeg gjentar:

 

(tom for olje og gass, det vil følge med at vi blir konk nesten umiddelbart siden Olje og gass er klart den største inntektkilden vår nesten alle som jobber i privat sektor jobber innen for Olje og gass feltet. Enten produserer utstyr til det eller jobber med utvinning, noe som gjør at den dagen vi blir tom kommer arbeidsledigheten til å stige noe utrolig!!)

Endret av thebull
Lenke til kommentar

Selve offentlig sektoren er ikke såå gigantisk, men 4 % jobber INNEN for oljesektoren ja, men det menes at det er 4 % som jobber direkte innen for oljesektoren, du må tenke på alle de som leverer utstyr til de olje produksjonen etc etc, det vil utgjøre et mye større tall enn 4 %.

 

Men du må også tenke på at disse 4 % er kanskje en av de få som skaper direkte verdier. Alle som jobber innen for Service og Samferdsel skaper vel ikke strengt tatt noen nye verdier, men det er mer eller mindre bare innriks forretninger og skaper ikke noe nye verdier hvis du ikke ser vekk fra turisme. Norge har liten, praktisk talt ingen industri igjen.

 

Poenget mitt som kanskje blir litt humpete (er dårlig til å forklare meg :p) Er at når vi går tom for olje og gass, kommer ikke bare inntekten til å forsvinne, men også mange arbeidsplasser inkludert de som jobber med direkte utvikling eller jobber svært "direkte" med olje og gass (4%) men ogsåå de som leverer utstyr, informarsjon, tester osv til Olje og Gass feltene, og de som leverer til de som leverer, and so on, som IKKE blir regnet med i disse 4 %. Og da kan du tenke på at maange service yrker og stilinger forsvinner siden alle de som har jobbet innen for "Olje og Gass sektoren" Og med det mener jeg også de som leverer utstyr vil ikke ha råd til å betale disse mer og vi vil se et kolossalt økning i arbeidsledighet på kort tid.

Endret av thebull
Lenke til kommentar

Hvis du faktisk leser kilden min ser du at det er snakk om

personer sysselsatt i virksomhet tilknyttet oljesektoren, der de fleste jobber i bygge og anleggsbedrifter, i oljeselskaper og ingeniørselskaper
. Dette utgjør totalt 81 700 personer i Norge, hvilket ifølge kilden er 4 % av norges totale sysselsetting.

 

At oljen går tapt er ikke nødvendigvis negativt. Ja, en stor inntektskilde forsvinner, men vi blir samtidig tvunget til å lete etter andre inntektskilder. Kanskje finner vi noe bedre, kanskje også mer mijøvennlig, slik at vi ikke bare blir rike, men også redder verden i samme slengen. Det er hvertfall min plan :)

Lenke til kommentar

Ja kanskje vi i samme slengen kan finne opp en medisin mot kreft?

 

Bli realistisk.. Ja, mulig vi finner noe bedre, men det er også en stor mulighet for at vi ikke finner en bedre. Vi kommer til å bli tvunget til å lete etter andre inntektskilder, men hva vis vi ikke finner en? Sannsyneligheten for at etter oljen forsvinner at vi blir tvunget til å lete etter nye inntektskilder og vi vil faktisk bli RIKERE på det.. er svært usannsynlig.

 

Men jeg skal være litt optimist på noe og det er at nå, med alle de årene med olje og gass har vi bygget opp mye kompetanse rundt feltet, og kanskje vi kan forsette å levere utstyr og kompetanse til andre land som forsatt har olje og gass produksjon etter vår egen forsvinner? Det er jo klart en mulighet, selv om det er utrolig vanskelig å hevde seg

Lenke til kommentar
Bli realistisk.. Ja, mulig vi finner noe bedre, men det er også en stor mulighet for at vi ikke finner en bedre. Vi kommer til å bli tvunget til å lete etter andre inntektskilder, men hva vis vi ikke finner en? Sannsyneligheten for at etter oljen forsvinner at vi blir tvunget til å lete etter nye inntektskilder og vi vil faktisk bli RIKERE på det.. er svært usannsynlig.

Ja, noe bør gjøres snarest..

Da Sigbjørn Johnsen gikk av som finansminister for 13 år siden, lå norske industriarbeiderlønninger 15 prosent over handelspartnerne. I dag ligger de 43 prosent over.

 

Tipper 2-3 neste år kommer til å få ca. 0-oppgjør(inflasjonsjustert)

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/okonom...en-2979498.html

 

Nedoverbakken for velferds-Norge har allerede startet, ser jeg...

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/okonom...er-2977651.html

Lenke til kommentar

Tenk heller litt på hva som vil skje globalt når det sakte men sikkert går tomt for olje hvis man da ikke klarer å ordne en erstatter til alt det man faktisk bruker olje til:

 

 

Fuels

 

The most common distillations of petroleum are fuels. Fuels include:

 

* Ethane and other short-chain alkanes

* Diesel fuel (petrodiesel)

* Fuel oils

* Gasoline (Petrol)

* Jet fuel

* Kerosene

* Liquefied petroleum gas (LPG)

 

Other derivatives

 

Certain types of resultant hydrocarbons may be mixed with other non-hydrocarbons, to create other end products:

 

* Alkenes (olefins) which can be manufactured into plastics or other compounds

* Lubricants (produces light machine oils, motor oils, and greases, adding viscosity stabilizers as required).

* Wax, used in the packaging of frozen foods, among others.

* Sulfur or Sulfuric acid. These are a useful industrial materials. Sulfuric acid is usually prepared as the acid precursor oleum, a byproduct of sulfur removal from fuels.

* Bulk tar.

* Asphalt

* Petroleum coke, used in speciality carbon products or as solid fuel.

* Paraffin wax

* Aromatic petrochemicals to be used as precursors in other chemical production.

Lenke til kommentar
Ja kanskje vi i samme slengen kan finne opp en medisin mot kreft?

 

Bli realistisk.. Ja, mulig vi finner noe bedre, men det er også en stor mulighet for at vi ikke finner en bedre. Vi kommer til å bli tvunget til å lete etter andre inntektskilder, men hva vis vi ikke finner en? Sannsyneligheten for at etter oljen forsvinner at vi blir tvunget til å lete etter nye inntektskilder og vi vil faktisk bli RIKERE på det.. er svært usannsynlig.

 

Men jeg skal være litt optimist på noe og det er at nå, med alle de årene med olje og gass har vi bygget opp mye kompetanse rundt feltet, og kanskje vi kan forsette å levere utstyr og kompetanse til andre land som forsatt har olje og gass produksjon etter vår egen forsvinner? Det er jo klart en mulighet, selv om det er utrolig vanskelig å hevde seg

 

Vi fant opp en medisin mot kreft i sommer, den blir testet i usa og storbritania på hundretusener av folk nå. Så det på schrødingers katt på nrk nett tv :D

 

Ikke glem at norge også er et av verdens fremste land på oljeinstallasjoner, undervannsprosjekter, marinebiologi og undervannsarkitektur. Selv om det går fritt for olje og gass så sitter vi igjen med mye kunnskap og teknologi som vi kan skape nye arbeidsplasser med. Så har vi jo thorium, som sikkert er nevnt, pluss at vi er verdens ledende på vind og bølgekraft. Jeg tror ikke norge går under selv om vi går fri for olje, vi må bare fokusere industrien på en annen kilde for energi, som vi har gode forutsetninger for.

Lenke til kommentar
Tenk heller litt på hva som vil skje globalt når det sakte men sikkert går tomt for olje hvis man da ikke klarer å ordne en erstatter til alt det man faktisk bruker olje til:
Kull kan brukes til energiproduksjon i mange århundrer til.

 

energi er langt fra det egentlige problemet, når all olje globalt er brukt opp/begynner å bli brukt opp så vil vi nok først se høyere priser på drivstoff og alt av produkter som blir laget av oljen, muligens kanskje kriger i framtiden for oljeområder. Utrolig hvor mye som egentlig lages av olja.

 

* Ethane and other short-chain alkanes * Diesel fuel (petrodiesel) * Fuel oils * Gasoline (Petrol) * Jet fuel * Kerosene

* Liquefied petroleum gas (LPG)

 

* Alkenes (olefins) which can be manufactured into plastics or other compounds

* Lubricants (produces light machine oils, motor oils, and greases, adding viscosity stabilizers as required).

* Wax, used in the packaging of frozen foods, among others.

* Sulfur or Sulfuric acid. These are a useful industrial materials. Sulfuric acid is usually prepared as the acid precursor oleum, a byproduct of sulfur removal from fuels.

* Bulk tar.

* Asphalt

* Petroleum coke, used in speciality carbon products or as solid fuel.

* Paraffin wax

* Aromatic petrochemicals to be used as precursors in other chemical production.

Lenke til kommentar
Tenk heller litt på hva som vil skje globalt når det sakte men sikkert går tomt for olje hvis man da ikke klarer å ordne en erstatter til alt det man faktisk bruker olje til:
Kull kan brukes til energiproduksjon i mange århundrer til.

 

Hovedproblemet med mindre olje er ikke sentralisert energiproduksjon, til de thar man mange alternativer om man bare gidder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor all denne OT'en om olje?

 

"Er det viktig at det er mange i arbeid?" Det sier jo seg selv? Folk som mottar trygd/sosialstøtte lever jo på penger som andre må jobbe for! Og det er alt for mange av dem her i landet og de koster ALT for mye skattepenger. Det burde vært flere i arbeid.... Det er en skam at vi har så mange i ung alder som er for syke/svake til å kunne jobbe. Snarere en gjeng med latsabber, spør du meg. Disse burde ikke motta trygd, de burde snarere tvinges ut i arbeid. Om ikke de klarer det, har vi heller ikke bruk for dem. De er en belastning, ikke en ressurs. De koster milliarder!

Lenke til kommentar

RickyRon QFT!!!

 

Antalet unge i trygdesystemet er horribelt! Det stigmatiserar og dei av oss som verkeleg har problem med t.eks. rygg, som er det vanlegaste å skulda på, om ein vil ha seg litt fri.

Det er altfor lett å verta sykemeldt, og deretter ufør. Fastlegar aleine bør ikkje sitte med vurderinga, det bør verta avgjort av eit kompetent team, gjerne med overvåkning inkludert.

Lenke til kommentar
Å i det hele tatt klare å formulere spørsmålet om det er viktig at mange er i arbeid, er omtrent like på viddene som å gå inn for 6-timers dagen!

 

Er det så på viddene, om man ser litt stort på det, og framover i tid. La oss si verden ressurser er en åker på 100 mål, verdens innbyggere er 4 folk. De må jobbe 12 timer per dag for å så og høste og vedlikeholde åkeren, så får de korn av den, som de bruker til å leve. Men så en dag får de en robot-maskin som gjør alt arbeidet for de. De får fortsatt like mye korn, men trenger ikke å jobbe noe. Lever de da i et dårlig samfunn?

 

Man kan kanskje se for seg en framtid der maskiner gjør så myte arbeid, at bare 10% feks trenger å arbiede. Men der vi samtidig har mye mer ressurser tilgjengelig enn i dag. Det blir vanskelig å fordele ressurser i et sånn samfunn, men det er ikke en helt utenkelig framtidsvisjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...