Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

transplantert- anafylaktisk sjokk

Gjest gutt 21

Anbefalte innlegg

Gjest gutt 21

Hei!

Dette er egentlig et spørsmål til medisinstudenter på forumet. Har lurt på en ting. Kan en person som er organtransplantert, et par år etterpå få et anafylaktisk sjokk? Er det mulig? Er ikke meningen med immunsuppressive medikamenter å dempe immunforsvaret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke medisinstudent. Transplanterte går på ulike immunsuppressive medikamenter, flere samtidig, og på lavest virksomme dose. Som så vidt jeg forstår forventes funnet ca ett år etter transplantasjon. Da de gir kraftige og ulike bivirkninger, tenker jeg det er nødvendig at hvert enkelt medikament blir erstattet med et annet etter en viss tid. Dersom pasienten hadde allergier med fare for anafylaktisk sjokk før transplantasjon, tenker jeg at dersom han går på imm.medikament inneholdende antihistaminer, så vil han ikke lenger reagere på allergenet, men bytter han til et annet som ikke inneholder dette virkestoffet så er han igjen i faresonen. Men så vidt jeg vet så er de vanligste årsakene til utvikling av anafylaktisk, allergiske reaksjoner på medikamenter....Om disse medikamentene også gjelder de jeg her snakker om, skal jeg ikke spørre Felleskatalogen om! God natt!

Lenke til kommentar
Hva sier medisinstudentene?

Vel, jeg vet ihvertfall at hvis en person får tilført antikropper så kan denne personen bli disponert for anafylaktisk sjokk. kilde

Dette er vel egentlig det motsatte av hva som skjer hos en transplantert person som går på imunsupressiva. I tilegg må man huske på hva et anafylaktisk sjokk er; en imunreaksjon som går helt over alle støvleskaft. Konklusjon: Jeg tror ikke på en økt risko for anafylaktisk sjokk (men lar meg gjerne belære hvis jeg har feil!)

Lenke til kommentar
Gjest gutt 21

Ja, jeg spør, fordi dette skjedde med en bekjent av meg. Vedkommende er organtransplantert, 3 år siden. H*n går på immunsuppresive, og fikk et anafylaktisk sjokk for et par uker tilbake. Jeg trodde det var umulig for en immunsupprimert pasient å få anafylaktisk sjokk. Håper noen kan forklare dette for meg, ser ikke helt sammenhengen. Jeg vil forbli anonym, og har derfor ikke mulighet til å stille spørsmålet i medisinstudenttråden, hadde vært fint om en av dere kunne linke denne tråden i medisintråden, eller stille samme spørsmål i den tråden, fra meg. Takk! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_SageggA_*

Ja, jeg spør, fordi dette skjedde med en bekjent av meg. Vedkommende er organtransplantert, 3 år siden. H*n går på immunsuppresive, og fikk et anafylaktisk sjokk for et par uker tilbake. Jeg trodde det var umulig for en immunsupprimert pasient å få anafylaktisk sjokk. Håper noen kan forklare dette for meg, ser ikke helt sammenhengen. Jeg vil forbli anonym, og har derfor ikke mulighet til å stille spørsmålet i medisinstudenttråden, hadde vært fint om en av dere kunne linke denne tråden i medisintråden, eller stille samme spørsmål i den tråden, fra meg. Takk! ;)

Reagerer på det nye organet? For lite immunsupprimert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...