Gå til innhold

Speilrefleks til hobbybruk, vente til januarsalg? - Sony Dslr A330 kjøpt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er det jeg mener beviser poenget mitt. Sony lager sensorene, men Nikon greier å få bedre ISO følsomhet og bedre bilder ut av de.

Det beviser ingenting. Sony produserer sensorene fordi de har fabrikkene. Nikon har designet sensorene selv for å tilfredstille krav de har satt opp. Og de kravene er sikkert anderledes enn de kravene Sony selv har.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hentet mitt nye kamera idag så har brukt dagen på å sette meg inn i det :)

Angrer ikke noe på kjøpet!

 

Menyen var veldig enkel! har fortsatt litt å lære om å stille inn lukkertider, iso osv, men synest det ble meget brae bilder til at en nybegynner som meg bak kameraet!

 

anbefales på det varmeste :)

 

eneste negative jeg har å nevne er at bruksanvisningen ikke er på norsk :p

 

noen som har tips til meg om å få bedre bilder?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til Sony,så hvordan du stiller kamera får andre forklare.

 

De innstillingene jeg bruker mest er:

Skyter i raw-format for og kunne ha mere/bedre muligheter i etterbehandling.

Har kamera enten i lukkerprioritering eller blenderprioritering,hovedsakelig i blenderprioritering.

Bruker også for det meste senterveid lysmåling.

Begynner stortsett alltid med og ha kameraet i ISO 100 og justerer det oppover etter behov til jeg har ønsket lukker/blenderverdier.

 

Ta noen bilder før du begynner og fotografere for å være sikker på at innstillingene fungerer.

 

Bruker stortsett kun det mitterste fokuspunktet,Setter punktet det jeg vil ha fokus og fokuserer,så justerer jeg kameraet til og få det bilde-utsnittet jeg vi ha før jeg trykker utløseren helt ned.

 

Hvis du bruker innstillingen P så fungerer det omtrent på samme måte som full auto med du kan overstyre noen parameter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hentet mitt nye kamera idag så har brukt dagen på å sette meg inn i det :)

Angrer ikke noe på kjøpet!

 

Menyen var veldig enkel! har fortsatt litt å lære om å stille inn lukkertider, iso osv, men synest det ble meget brae bilder til at en nybegynner som meg bak kameraet!

 

anbefales på det varmeste :)

 

eneste negative jeg har å nevne er at bruksanvisningen ikke er på norsk :p

 

noen som har tips til meg om å få bedre bilder?

 

Hva med å velge blenderprioritert (A-mode)? Prøv deg fram med eksponeringen - vil du ha dus bakgrunn/(og når det er mørkt), velger du lave blendertrinn. Ønsker du hele bildet skarpt (forgrunn/bakgrunn), velger du høyere blendertrinn.

 

For jpeg (ikke RAW) kan du teste DRO litt. Det får fram detaljene i skyggene. Husk at det også kan øke støyen i bildet.

 

Tror nok at du kan bruke ISO-verdier opp til 800-1600 og likevel få brukbare bilder. På mitt a200 mgår jeg til nød opp til 1600 (men da bruker jeg RAW).

 

Ekstern blits hjelper alltid.

 

Vurder å kjøpe deg eldre Minolta-objektiver; et Minolta 50mm f/1,7 får du på ebay fra 89 USD. Alle autofokus-objektiver fra Minolta fungerer utmerket på Sony-kameraene.

 

Bruk de kreative innstilliingene aktivt. Portrett, vivid og standard er de jeg bruker når jeg ikke skyter i Raw.

 

Gå til nettstedene www.dyxum.com, www.alphamountworld.com og www.photoclubalpha.com og les. Her finner du likesinnede og får masse hjelp!

 

Til slutt - kjøp deg bøker.

Først denne - Gary Friedmans bok - http://www.friedmanarchives.com/alpha380/index.htm

 

Så Magnar Fjørtofts bok (også Sony-bruker); http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?stipr=...&cid=190693

 

Lykke til med kjøpet. Husk at kameraet er et verktøy, det er du som tar de flotte fotografiene.

 

Ståle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...