Gå til innhold

Speilrefleks til hobbybruk, vente til januarsalg? - Sony Dslr A330 kjøpt!


Anbefalte innlegg

er det et dårlig kjøp da?

 

hvor selger de me IS?

 

Jeg vet ikke om du fikk det med deg, eller kanskje det bare ikke er aktuellt, men som jeg skrev tidligere, så selger de 1000D med 18-55mm for 3000kr hos UrogFoto i Bergen i helgen. Jeg vet forøvrig ikke om det er med eller uten IS, men det kan kanskje noen andre finne ut av? Stod ikke noe om det i messekatalogen ihvertfall.

 

EDIT: Jo, det var visst uten IS.. :(

 

Kjører ikke fra trondheim for å få det 1000kr billigere:P

 

 

 

 

 

Var innom elkjøp idag å da anbefalte han kassafyren meg sony dslr a330l istede for 1000D pga bildestabilisator og større ISO følsomhet(eller hva det heter)

 

selv om det var 1000kr dyrere så synest jeg det er verd det, desuten lå det bedre i handa :)

 

noen erfaringer om det kameraet?

 

http://www.elkjop.no/product/foto-video/sp...oductTabcontent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var innom elkjøp idag å da anbefalte han kassafyren meg sony dslr a330l istede for 1000D pga bildestabilisator og større ISO følsomhet(eller hva det heter)
For all del - hold i kameraet før du kjøper det! Spesielt gjelder det de nye DSLR-ene til Sony, noen av de er direkte grusomme og holde i, i hvert fall for meg. De er faktisk langt, langt verre enn Canon EOS 350D som ikke var fantastisk, for å si det slik (1000D er ganske lik den, btw).

 

Edit: det gjelder spesielt når man faktisk skal ta bilde, ikke når den bare ligger i hånden. Når jeg setter fingeren på utløseren er det virkelig ubehagelig, og jeg synes heller ikke det var bare greit å justere på innstillingshjulet.

 

Rent teknisk spiller det veldig liten rolle hva slags kamera du kjøper, alle tar meget gode bilder. 1000D har også bildestabilisator om du kjøper optikk med det. Den reelle bildekvaliteten er temmelig lik på begge de to.

Lenke til kommentar
spartan sitt innlegg kan du bare hoppe over. Det er trollete og ingenting annet. Slik oppførsel der man prøver å latterliggjøre ens tanker/spm er heldigvis bare et fåtalls brukeres signatur her inne.

Hvorfor er Spartans innlegg trollete?? Det å vente på neste modell eller neste salg for å få noe nyere eller billigere er en uvane som jeg kjenner til fra bekjente.

Resultatet er at det går år etter år uten at noe blir kjøpt, men praten forsetter. Et eksempel er en bekjent av meg som vurderte å kjøpe kamera da jeg hadde anskaffet mitt første DSLR, en 350D, jeg har gått via 30D til 50D og har stor glede av de. Han prater fremdeles om å kjøpe seg speilrefleks.

 

Hvis man ønsker å skaffe seg et kamera så er jeg enig i at det bare er å hoppe i det, og begynne læreprosessen. Greit nok,en sjelden gang kan det være greit å vente litt, et helt nytt og gjerne dyrt kamera vil ofte falle litt i pris over en periode. Men for et rimelig kamera ala 1000D er det svært lite å spare med å vente. Har forresten 1000D i familien og det er et utmerket nybegynnerkamera.

Lenke til kommentar
quote]For all del - hold i kameraet før du kjøper det! Spesielt gjelder det de nye DSLR-ene til Sony, noen av de er direkte grusomme og holde i, i hvert fall for meg.

 

 

jeg sa jo jeg hadde holdt i det:P

 

 

hvilken er beste kjøpet etter spessifikasjonene av 1000d og sonyen da?

Lenke til kommentar
Var innom elkjøp idag å da anbefalte han kassafyren meg sony dslr a330l istede for 1000D pga bildestabilisator og større ISO følsomhet(eller hva det heter)

 

Samme gamle visa,Elkjøp har en grei avanse på Sony så de prøver så godt de kan og selge det selv om du i utgangspunktet har bestemt deg for kameratype.

De nyeste Sonykameraene er gode de,så ikke det helt store problemet hvis man ikke er helt sikker på hva man skal ha.

Lenke til kommentar
Jeg tror Elkjøp tjener mer på å selge Sony. Sony har fortsatt et stykke igjen.

Da lurer jeg på hva de har et "stykke igjen" til ? Til å ha størst markedsandel? ;)

Hvis de skal ta det må de først greie å lage kamera som er bedre på støy. Det overrasker meg at de i den siste generasjonen (A330), fortsatt holder på en utgått CCD brikke som først kom med A100.

Her er det A300 det sammenlignes med, men det er ikke tvil om at Canon er langt bedre enn Sony på 1600 ISO.

 

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_1000d/56516/4

http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alp...330/noise.shtml

"also the D5000 – keeps noise to a respectable minimum, delivering a result at 3200 ISO that’s better than the A330 at 800 ISO"

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg tror Elkjøp tjener mer på å selge Sony. Sony har fortsatt et stykke igjen.

Da lurer jeg på hva de har et "stykke igjen" til ? Til å ha størst markedsandel? ;)

 

Til å være like gode på høy ISO som de andre produsentene, slik som Canon og Nikon. Her er det A300 det sammenlignes med, men det er ikke tvil om at Canon er langt bedre enn Sony på 1600 ISO.

 

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_1000d/56516/4

 

Tror forskjellen på høy ISO er borte på de nye modellene, A500/550 skal være ekstremt gode på høy ISO pga ny sensorteknologi og prosessering.

A330 er og forbedret i forhold til A300.

Og i tillegg har det kommet firmware oppdatering som feks v 4 til A700 som gjorde at oppdaterte tester med den firmwaren vist å være på par med feks D300 på høy ISO.

 

Så evt forskjeller på høy IS0 vil være microskopiske mellom merkene, og antagelig i Sony sin favør for spesielt A500/A550

Lenke til kommentar
Med et batteri som er bare halvparten så kraftig! Jeg tror ikke Sony helt vet hva de holder på med enda. De kommer vel med en seriøs konkurrent til Canon EOS 7D etterhvert.

 

Tror nok de vet godt hva de driver med, de bygget videre på Konica Minolta, har vunnet flere priser for optikk og kameraer, har modeller i både FF og crop.

Så de ligger ikke noe tilbake for de andre merkene.

 

Så utsagnet om at "de ikke vet hva de holder på med" faller på sin egen urimlighet......

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Jeg holder fortsatt en knapp på Sony jeg tror jeg :)

 

Hvor finner jeg Billige bærevesker? er det minimalt å spare på å handle på nettet vs handle på butikken samtidig som kameraet å smiske i mere rabatt?

 

er hastigheten på minnekortene veldig viktig hvis jeg ikke skal ta 3 bilder i sekundet osvosv?

Lenke til kommentar

Prøv å få det med når du kjøper kameraet, kanskje du får det på kjøpet :)

Elkjøp har vel Lowepro som er greie vesker.

 

Eller så vil alle minnekort som finns nå være raske nok( du har og et buffer i kameraet som fylles før det skrives til minnekortet, så det er først når det er full at skrivehastighet til kortet vil ha noe å si), men Sandisk og Lexar er vel de mest robuste merkene.

 

A330 bruker vel både Memory Stick Pro Duo og SD/SDHC, så da kan du velge hvilket du vil kjøpe.

Lenke til kommentar
Jeg registrerer at de som er uenige i dine påstander er automatisk useriøse, men minner på at dette er et (debatt?)forum hvor man må tåle andres meninger og erfaringer. Jeg har riktignok fått svar fra Sony Norge, men det sier bare at produktet (A350) er innenfor deres kvalitetskrav.

 

Merkelig at det er så mange som er fornøyd med A350 og får den til å levere gode resultater. Et kjapt søk på flickr viser en mengde bilder av høy kvalitet, så jeg vil tro at enten så har du fått et dårlig eksemplar, eller så er det fotografen som er årsaken.

 

Må si meg helt enig med Karabin her. Burde egentlig ikke tatt meg bryet med å svare i det hele tatt, men syns din svartmaling av sony grenser til det latterlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...