Synnis Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hei. Jeg hadde min bil inne til service for 1-2 år siden hos ett lokalt verksted. JObben ble gjort og prisen var noe lavere enn hos andre. Derfor ble disse valgt. Nå, 1-2 år etter får jeg en faktura på utført arbeid. Dette til tross for at jeg tok kontakt, og sa at denne er betalt. Men jeg har dessverre ikke kvitteringen. Jeg er nok ikke flink til å ta vare på de. Mitt spørsmål er da hvordan skal jeg forholde meg til dette? Jeg føler at her skjer det en feil, og at de ikke ser at det kan være de som roter, men jeg kan ikke bevise det. Beløpet er ca 9000,- så det er ikke ett fillebeløp det gjelder. Er det noe jeg kan gjøre med dette, eller må jeg bare betale regningen pga at jeg ikke har en kvittering å vise til? Setter pris på ett snarlig svar. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hvordan betalte du? Nettbank? Du kan kanskje gå tilbake i arkiv og finne overføringen? Isåfall.. Printe ut og vise dem? Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 "Betaling for arbeidet Du skal avtale på forhånd hvordan prisen skal beregnes, og når det skal betales. Hvis betalingstidspunktet ikke er uttrykkelig avtalt, skal du betale når tjenesteyteren krever det etter at tjenesten er utført. Det anbefales at du avtaler med håndverkeren at betaling skal skje når arbeidene er ferdige. Hvis du ikke har avtalt fast pris, men krevd spesifisert regning i god tid før forfall, plikter du ikke å betale før du har mottatt regningen. Regningen skal gjøre det mulig å bedømme arten og omfanget av arbeid og materialer, og hvordan prisen er regnet ut. Du må si fra så fort som mulig hvis du ikke godtar prisen. Prisen Merk følgende når det gjelder prisen: * hvis prisen ikke følger av avtalen, skal den regnes ut på vanlig måte, som for tilsvarende tjenester, eller du skal betale det som er rimelig. * er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og aldri med mer enn 15 prosent, med mindre det er avtalt noe annet. * prisen skal omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter hvis ikke annet er sagt. * tjenesteyteren kan ikke kreve bestillingsgebyr, ordregebyr, ekspedisjonsgebyr, faktureringsgebyr e.l. i tillegg til prisen for tjenesten. * tjenesteyteren kan bare kreve pristillegg for tilleggsarbeid når arbeidet er utført i samsvar med kravene som er nevnt under avsnittet om tilleggsarbeid. * en forundersøkelse skal bare betales hvis det er avtalt på forhånd. * du kan bli nødt til å betale for ekstra materialer og arbeid som skyldes forhold på din side." Lenke til kommentar
Synnis Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Betalte ikke via nettbank. Jeg er veldig sikker på at jeg hadde med kontanter da jeg hentet bilen. Jeg husker til og med at jeg stod på kontort deres og ville betale. Men spørsmålet er fortsatt, står jeg helt maktesløs ovenfor dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Kravet er ikke foreldet. Utgangspunktet er at det er kreditor som må sannsynliggjøre at han har et krav. Du får bestride kravet og la videre initiativ være opp til verkstedet. Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hvilken forklaring har de gitt deg på at de ikke har sendt ut faktura tidligere? Virker rart å plutselig komme med en faktura så lenge etter jobben. Lenke til kommentar
Synnis Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Hvilken forklaring har de gitt deg på at de ikke har sendt ut faktura tidligere? Virker rart å plutselig komme med en faktura så lenge etter jobben. Jeg fikk ett brev, der de beklaget at de ikke hadde sendt ut faktura,og at denne var forlagt. De hadde da funnet denne fakturaen. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Det finnes ingen verksteder i hele Norge som ville ha utlevert bilen din uten at du hadde gjort opp for deg på stedet! Bare det at du kjører rundt i bilen i dag er bevis nok på at det på en eller annen måte allerede er gjort opp for reparasjonen. Enten ved kontant betaling eller bruk av bankkort. Hvis banken ikke hadde fått pengene sine gjennom bruk av bankkort kunne de vist til en feilet transaksjon, her har de altså fått kontant betaling. At verkstedet ikke finner bilaget som viser din kontantbetaling er ikke ditt problem da de har et forklaringsproblem til hvorfor de skulle ha utlevert bilen uten noen form for betaling... Endret 15. oktober 2009 av Rookie_NO Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det finnes ingen verksteder i hele Norge som ville ha utlevert bilen din uten at du hadde gjort opp for deg på stedet! Hæ? Jeg tror aldri jeg noensinne har betalt på stedet for en service, man får da regning på slikt. Har til og med tatt ut en ny bil og fått regning i ettertid så jeg må være unik. Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det finnes ingen verksteder i hele Norge som ville ha utlevert bilen din uten at du hadde gjort opp for deg på stedet! Hæ? Jeg tror aldri jeg noensinne har betalt på stedet for en service, man får da regning på slikt. Har til og med tatt ut en ny bil og fått regning i ettertid så jeg må være unik. Jeg har alltid måtte betale før jeg kunne kjøre bilen hjem, sånn er det vel overalt! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har alltid måtte betale før jeg kunne kjøre bilen hjem, sånn er det vel overalt! Nei, det er åpenbart ikke slikt overallt. Lenke til kommentar
thomassim Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg har alltid måtte betale før jeg kunne kjøre bilen hjem, sånn er det vel overalt! Nei, det er åpenbart ikke slikt overallt. Hos seriøse bedrifter er det det! Hvis alle skal få med seg en faktura hjem så vil jeg tro sjansen er meget stor for svindel! Er tross alt ikke småbeløp(som regel) det er snakk om når man har bilen på reperasjon! Lenke til kommentar
Synnis Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 TAkker for svar alle sammen. Jeg får sette meg ned og forfatte ett brev tio verkstedet, og spørre om de ikke kan se at det faktisk er en mulighet for at det er de som tar feil her. Jeg føler at de ikke er interessert i å se den veien, men at de er 110% sikker på at det er de osm har rett. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hos seriøse bedrifter er det det! Hvis alle skal få med seg en faktura hjem så vil jeg tro sjansen er meget stor for svindel! Er tross alt ikke småbeløp(som regel) det er snakk om når man har bilen på reperasjon! Tull og tøys. Seriøse bedrifter har seriøse kunder. Om man kan betale med faktura eller ikke har ikke noe med seriøsiteten til bedriften å gjøre. Forsåvidt er dette helt uvesentlig for spørsmålet trådstarter stiller. Om du betalte 9000 cash kontant bør vel dette finnes på en eller annen kassakvitering hos den aktuelle bedriften, men det er vel denne de har rotet bort. Lenke til kommentar
Synnis Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Det var det jeg ba de om å gå igjennom. De kom da tilbake med brev og faktura der de forklarte at de hadde gått igjennom kontantoppgjørene uten å finne noen kvittering. Men jeg er nok redd for at jeg stiller svakt, siden jeg ikke har kvittering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Altså, har du betalt eller ikke? Mener du at de ikke har et krav, kan du ikke vandre som katten rundt grøten og hinte til verkstedet om at "det er kanskje mulig at de kan ha tatt feil her". Du må klart og tydelig bestride kravet. Selvfølgelig vil ikke et verksted med et tvilsomt betalingskrav oppgi dette dersom kunden utrykker tvil om hvorvidt han faktisk har betalt. Står kunden derimot hardnakket på at sitt, kan det godt tenkes at verkstedet innser inndrivelse blir såpass problematisk at det er enklere å oppgi kravet. Lenke til kommentar
Synnis Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Vel, jeg er jo sikker på at jeg har betalt. Ellers hadde jeg betalt fakturaen når den kom nå, eller aller helst ringt og etterlyst faktura for over ett år siden. Forventer man ærlighet, må man vær ærlig. Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det gjelder ikke Suzuki i Fredrikstad, vel? Faren min opplevde det samme. Han betalte med kort og kunne heldigvis bevise at han hadde betalt. Håper det løser seg for deg! Lenke til kommentar
Synnis Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Nei, ikke Suzuki i Fredrikstad eller andre steder. Er ett lokalt verksted i en kommune i Hordaland. Men hvor god sak ville jeg hatt her da? Det er jo ord mot ord. Og hvem blir trodd? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Den som kan sannsynliggjøre sin side blir trodd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå