Gå til innhold

Tour de France 2010

Latias

TdF  

104 stemmer

1. 1. Hvem håper du vinner TdF?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Petacchi var en av de som ble med i fallet forårsaket av motorsykelen. Petacchi hadde klart å komme med til spurten hadde det ikke vært for dette."

var han det? fikk ikke med meg det i farten. men så ikke at gutta i studio viste dette...Trodde han ble hektet av, er ihvertfall det Latias har skrevet...

"Det er den beste poengsankeren som tar den grønne trøya, ikke nødvendigvis den beste spurteren. For hadde det vært den beste spurteren hadde Cav eller Petacchi vunnet. Det å spurte er det som skjer på oppløpet, ikke det å sitte med over fjell."

Jeg synes det er helt greit at trøyen går til den mest komplette spurteren...på samme måte som at den mest komplette rytteren vinner touren.

"Jeg synes det er unødvendig å ha innlagte spurter, da det blir en poeng trøye, og ikke en spurttrøye som hadde vært mye bedre. Synes det var ille at en rytter som Cav som vant 6(?) etapper i fjor ikke fikk den grønne trøya fordi en fyr går i brudd å sanker poeng på en fjelletappe."

For å vinne poengtrøyen så må man ta de fleste poengene mål, hvilket Thor vitterlig gjorde i fjor med en etappeseier, tre andreplasser, en fjerde og femteplass...

Så blir litt oppgitt når folk skal prøve å forklare hvordan han vant trøyen i fjor...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Det de skal frem til er at det ikke nødvendigvis er den beste spurteren som vinner trøya. Det synes de er litt feil. Det kan virke "feil" når Thor som vant kun en etappe vant trøya. Samtidig vant Cavendish 6 (flere enn jeg trodde). Dermed kan man forsvare at trøya på en måte "burde" vært Caven sin, siden han var best når det gjaldt i spurten.

Det er forresten ikke bare du som blir oppgitt...

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

da hadde det vært Cav som hadde vunnet trøya slik det er nå pdd...Samtidig er det jo nå mye større sannsynlighet at den mest komplette spurteren vinner trøya og det støtter jeg fullt ut.

Jeg kan ikke si hva andre blir, kan bare svare for meg selv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Er det ingen andre som ser paradokset i å kalle den grønne trøya for poengtrøye, mens polkadotten kalles klatretrøye?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke nok til å kunne vite hvordan det fungerer. Jeg har bare blitt fortalt av folk i norges cupen at det er slik det fungerer.

Tenkte jeg skulle si litt om turen min til Frankrike.

Vi så litt av hvert. Både målby, startby, innlagte spurter og fjellklatringer. Det mest morsomme var selvsagt i fjellene. Det mest spektakulære var kanskje Col de la Madeleine på etappe 9. Sov i telt på toppen (2000 m) med flere nordmenn, i tillegg til de mange tusen bobilene. Col de la Ramaz på etappe 7 var også spesielt. Der var det et fantastisk landskap og mye folk. I tillegg fikk jeg utvekslet noen ord med Thor i bakken, siden det gikk så sakte med grupetto'en. Han bemerket at han hadde sett meg på tidligere etapper, så det var litt gøy. Pga dette fikk vi også snakket litt med han på en senere etappe, utenfor bussen. Bilde med han fikk vi også. Har ikke bildet med meg her (på et annet kamera), men kan slenge opp et jeg tok med en jeg reiste med.

Har vært på etappe i TdF før, men aldri i målområdet. Det var derfor morsomt hvor tett på rytterne man kom. I Gueugnon stod vi å snakket ganske lenge med Flecha. Utrolig hyggelig fyr, og vi diskuterte etappene og Eddy. Det var liksom ikke så mange journalister eller andre som var interessert i han. De fleste ville snakke med Edvald, Wiggins og Brailsford.

Det eneste "problemet" vi hadde var at vi ikke alltid fikk med oss hvem som vant etappene, eller hva som skjedde. Det var alltid spennende å se hvem som kom først og hvor store avstander det var. Det var allikevel TV noen steder. Enten satt opp av lokale (Ramaz), eller i bobilene med satelitt.

Bilen fikk kjørt seg litt også. Tilbakela totalt 6000 km.

Vet ikke hva mer jeg kan fortelle. Det var en fantastisk opplevelse, og det skal gjentas. MEN, for det er et stort men her, da skal jeg ha bobil og sykkel med meg. Ble helt dårlig av å se alle som syklet i fjellene. Hadde i utgangspunktet tenkt til å ta med meg sykkel, men han jeg reiste med har ikke landeveissykkel, så da gadd jeg ikke å sykle alene. Det angret jeg stort på.

Har bare kjapt valgt ut noen bilder. Er det spørsmål, så er det bare å spørre. :)

post-40045-1279408669,2094_thumb.jpg

post-40045-1279408677,881_thumb.jpg

post-40045-1279408685,8619_thumb.jpg

post-40045-1279408693,3185_thumb.jpg

post-40045-1279408703,2996_thumb.jpg

post-40045-1279408716,5506_thumb.jpg

post-40045-1279408728,6344_thumb.jpg

post-40045-1279408763,3257_thumb.jpg

post-40045-1279408773,7696_thumb.jpg

post-40045-1279408783,8366_thumb.jpg

post-40045-1279408795,6679_thumb.jpg

post-40045-1279408805,7154_thumb.jpg

post-40045-1279408815,4454_thumb.jpg

post-40045-1279408827,0981_thumb.jpg

post-40045-1279409081,7234_thumb.jpg

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Helt klart. Men bare om du er skikkelig interessert. Jeg tror det er veldig mange som er på ferie der nede og som ser en etappe, eller maks to, i slengen. De færreste følger veldig mange.

Det skjer jo mye før rytterne kommer. Du har karavanen (som du blir skikkelig fort lei av). Når de kommer kjørende og deler ut ting var det ofte at det nesten kunne bli slagsmål. Selv mellom voksne menn. Det tok helt av.

Ellers er det jo mye folk å bli kjent med, om man er og vil være litt sosial.

Å sykle selv er å anbefale, men som nevnt så hadde jeg ikke med sykkel (nedtur). Jeg var allikevel så heldig at jeg fikk låne sykkel flere dager og ble med noen folk på turer. Fikk syklet Col de la Madeleine bl.a. Det var TØFT! 1626 høydemeter på 27,5 km.

Lenke til kommentar

Nei, det tviler jeg på stemmer. Den "beste" måten å jukse på nå er vel å tappe eget blod i forkant og så injisere det under selve mesterskapet. Bruker man andres blir man tatt, bruker man EPO blir man mest sannsynlig tatt. Jeg tror det er blitt vesentlig mindre doping de siste årene, og det er positivt.

Lenke til kommentar

"Petacchi var en av de som ble med i fallet forårsaket av motorsykelen. Petacchi hadde klart å komme med til spurten hadde det ikke vært for dette."

var han det? fikk ikke med meg det i farten. men så ikke at gutta i studio viste dette...Trodde han ble hektet av, er ihvertfall det Latias har skrevet...

Selv den store Latias kan ta feil... (no offense) :)

"Jeg synes det er unødvendig å ha innlagte spurter, da det blir en poeng trøye, og ikke en spurttrøye som hadde vært mye bedre. Synes det var ille at en rytter som Cav som vant 6(?) etapper i fjor ikke fikk den grønne trøya fordi en fyr går i brudd å sanker poeng på en fjelletappe."

For å vinne poengtrøyen så må man ta de fleste poengene mål, hvilket Thor vitterlig gjorde i fjor med en etappeseier, tre andreplasser, en fjerde og femteplass...

Så blir litt oppgitt når folk skal prøve å forklare hvordan han vant trøyen i fjor...

Så kan man si at Cav fikk 6 etappeseire mot Thor sine 6 plasseriner på topp 5. Ganske klart at han Cav har bedre resultater. Legg til fjellstuntet som ikke har noe med å være sprinter å gjøre, og at Cav ble deklasivisert å mistet 30(?) poeng, mens Thor fikk 5(?) ekstra så var Cav den beste sprinteren og den som burde vunnet den grønne trøya i fjor. Men som sagt før, min mening er at det burde være en spurttrøye og ikke en poengtrøye.

For eksempel kunne de innlagte spurtene bare telle hvis det er et samlet felt som kommer til dem. Da er det faktisk en spurt som skal utkjempes blant konkurentene.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke nok til å kunne vite hvordan det fungerer. Jeg har bare blitt fortalt av folk i norges cupen at det er slik det fungerer.

Aldri hørt noen si noe lignende. Gir ingen mening så vidt jeg vet.

Heller aldri hørt. Finnene under Lahti-VM ble jo tatt for hemohes som kan brukes til å skjule EPO.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt det samme som MagnusW mange ganger i forskjellige kanaler, men utifra det jeg kan se ut i fra et minutts googling er at EPO stimulerer beinmargen til og produsere røde blodceller. Det farlige med syntetisk EPO er at det øker sjansen for dehydrering, og når man blir dehydrert med for mye EPO i blodet er det en større sjanse for at blodet blir for tykt. Dette igjen medfører større sjanse for hjerteattak eller slag.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke den beste spurteren som vinner, det er den beste sprinteren!

derfor sankes sprintpoeng under etappene

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Ehh, nei, da det ikke er den beste klatreren som tar polkadotten.

Det er det som er poenget mitt.

Lenke til kommentar

PROFIL.gif

Kaggestad om etappen:

En myk inntur til Pyreneene, gjennom et vakkert område der katarborgene ligger strategisk plassert på høydedragene. Utfordringene kommer mot slutten av etappen. Dagen starter med 25 km. svingete veier, men helt flatt, inn til Castelnaudray hvor løypa krysser Canal Du Midi, et av verdens virkelige store ingeniørarbeider. I 1681, ja du leste riktig, var kanalen ferdig. Hele veien fra Middelhavet til Atlanterhavet. Jeg anbefaler sykkelturer langs kanalen, alt er lagt til rette med hyggelige sykkelstier og gode serveringssteder. Hele veien!

Litt opp, litt ned, slik er det med den saken de første 120 km. Med Pyreneene, de grønne fjellene, stadig nærmere. Vel gjennom Axat etter 120 km. og beliggende 400 moh. bærer det oppover. Det er her avgjørelsen av årets Tour de France starter. Og slik vil det holde på i dagene gjennom fjellmassivet. Stigningen er relativt flat i begynnelsen, men er ofte tung på grunn av motvind. Hvilket også gjør det vanskeligere å kjøre i fra.

Så 15,1 km. opp Port de Pailheres, opp til 2001 moh. og 8,1 % gjennomsnittlig stigning. Bakken er noe lettere mot toppen. En ekstra attraksjon i klatringen er de mer eller mindre ville hestene langs løypa. Enkelte ganger så sykkelinteresserte at de blander seg med rytterne.

En kort, kjapp utforkjøring på 18,5 km. ned til Ax-les-Thermes, som navnet sier en liten by med mineralholdige og legende kilder som ligger 770 moh. Rett ned og rett opp, intet flatt parti før finalen. Årets andre målgang på toppen av et fjell, Ax-3-Domaines (1372moh.). Bakken er 7,9 km. med 8.2 % gjennomsnittlig stigning. Men jeg kan love deg at de bratteste partiene er langt mer krevende enn det. Underlaget er forbedret, seks av bakkens km. er nyasfaltert.

Etappen er ekstra krevende fordi de to virkelige utfordringene kommer tett på, fra den ene klatringen til den neste begynner er det ikke mer enn ca. 15 minutter dristig utforkjøring. Ikke mye tid for å bli kvitt melkesyra.

Det var her Carlos Sastre vant sin første Tour-etappe i 2003. Alene og med smukk i munnen kom han opp på platået. Smukken var der ikke for å dekke et oralt behov, men som en hilsen til sin nyfødte datter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...