Gå til innhold

Tour de France 2010

Latias

TdF  

104 stemmer

1. 1. Hvem håper du vinner TdF?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men Thor har vært flink i år også til å få litt poeng i innlagte spurter.

Dessuten har han vært stabil, har vel vært blant de 10 beste på samtlige spurtetapper. Cav og Petacchi har gått i bakken rett før slutt ved 1-2 anledninger, pluss at de ikke fikk poeng på brosteinsetappen Thor vant. Han er kanskje ikke så sprek i spurtene lenger, men det at han kun ligger to poeng bak lederen, forteller hvor sterk han er.

Lenke til kommentar

jeg synes det er bra at selv om Thor har vært i dårlig spurtform, så har han hatt den grønne i mange dager. for da er det den beste spurteren som tar den. Jeg mener at den beste spurteren skal kunne kjøre:brostein, oppoverbakke, utforkjøringer, fjell og stigninger, sidevind, mellomspurter på lette og harde etapper, unngå velt og samtidig få en høy plassering i spurten! Jeg synes det er helt greit at Cavendish ikke får noen grønn trøye, og spesiellt siden han ikke behersker noe særlig av dette, forutenom i vanlige spurter.

og det er jo ikke bare i poengkonkurransen man har alternative måter å plukke poeng på, men også i klatrekonkurransen. da kan det fort bli mange om benet tidlig som kan få seg forsprang på tidlige etapper. Klassikerryttere som er gode til å klatre kan dermed få ett stort fortrinn ved at de mest sannsynlig er bedre til å spurte i stigninger. Og sammenlagtryttere som jo henger med når det blir tøft, som i 2008 da Sastre vant den. Dog, det blir nok noen i morgen som melder seg på i denne konkurransen, som f.eks Matthew lloyd som jeg har troen på. det blir ihvertfall rart hvis han ikke har tenkt å gjøre noen ting under touren. overrasker meg om han ikke angriper i morgen...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Det har litt med at det ikke er en spurttrøye men en såkalt poengtrøye. En trøye man kan skaffe poeng uten å vinne spurten mot de beste. Det handler bare om å være først over en strek. Og da kan man ha de andre spurterne ganske langt bak seg.

Det var nettop derfor jeg skrev "såkalte". Det er poengtrøye det heter, og derfor er det feil å kalle det spurt-trøye når Thor hushovd har hatt den så lenge :p hehe

Men Thor har vært flink i år også til å få litt poeng i innlagte spurter. Og DERFOR har han PONGTRØYEN :D Poenger mitt var det ble litt feil å kalle det for spurttrøye, slik som mange gjør ;)

Han hadde hovedsaklig trøyen fordi han er god på brostein. Der han gikk i fra konkurrentene med 30 poeng.

Jeg mener at den beste spurteren skal kunne kjøre:brostein, oppoverbakke, utforkjøringer, fjell og stigninger, sidevind, mellomspurter på lette og harde etapper, unngå velt og samtidig få en høy plassering i spurten!

Da skal altså en spurter vinne den gule trøya også da skjønner jeg ?

Endret av Dalglish
Lenke til kommentar

du er klar over at å være i toppen av denne konkurransen er klink umulig hvis man ikke spurter sant? det er jo der han tar mest poeng. Er en grunn til at han gjorde det så bra i fjor...Men selvfølgelig så må de beste spurterne og kunne klatre, kjøre på brostein og sidevind, slik kommer man og i toppen av konkurransen. faktisk kunne og burde det vært en etappe til han hadde kjørt av de andre konkurrentene.

Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat kalle det mitt scenario.

Men etter det du sier, så mener du at den beste spurteren faktisk burde være god nok for å ta klatretrøya, poengtrøya og den gule trøya.

Poengtrøya handler først og fremst om og spurte, og de har lagt inn mellomspurtene for å gjøre det mer spennende, slik at de litt mer komplette rytterne, som ikke har samme spurtferdighetene som spurtekanonene skal ha mulighet. Ble det litt klarere for deg nå?

Lenke til kommentar

Poengtrøya handler først og fremst om og spurte, og de har lagt inn mellomspurtene for å gjøre det mer spennende, slik at de litt mer komplette rytterne, som ikke har samme spurtferdighetene som spurtekanonene skal ha mulighet. Ble det litt klarere for deg nå?

Takk, var i ferd med å dette helt ut :!:

Lenke til kommentar

En spurter i TdF trenger ikke å være god til å kjøre på brostein, kunne klatre og kunne det å sykle i sidevind. La meg forklare.

Brostein finnes så godt som ikke i det hele tatt i TdF, er litt annerledes i år da de på den ene etappen tok mye av løypa fra Paris-Roubaix. Her var Thor heldig i år da han er god på det og han tok jo andreplassen i årets Paris-Roubaix.

Man får ingen poeng, til den grønne trøya, av å klatre og på de etappene der det er fjell så sitter man som regel alltid med hovedfeltet/bussen og kontrollerer det inn. Unntaket der er etappene som i dag hvor det deles ut spurtpoeng ved målgang, men da er det som regel massespurt.

Sidevind er heller ikke et tema da de smarte spurterne ikke utsetter seg for det, med mindre de er i brudd (som er lite sannsynlig, da en spurter som kan konkurrere i sammendrag ikke vil få lov til å gå i brudd). De sitter som regel midt i hovedfeltet skjermet for all vind. Det har Edvald og Thor gjort ved flere anledninger allerede i årets tour.

Lenke til kommentar

Da syns jeg det er mystisk at både Petacchi, Cavendish, McEwen er i toppen uten å ha plukket poeng på noen mellomspurter i fjell, og tatt spurt poeng på brosteinsetappen :hmm:

man kan og klare det ved at f.eks en annen konkurrent er i dårlig form, eller ved å ha topp tre plasseringer hver spurtetappe.

Dog i fjor var det bare Thor og Cav, så kom vel resten ett stykke ned på listen hvis jeg ikke husker helt feil. nå er det bare nevnte rytter som er rett foran Thor. Og husk på, at Thor kunne vært foran både Petacchi og lagt de du nevner enda lengre bak hvis han ikke ble fratatt spurten på den ene etappen. Så har mest troen på at det er slik det kommer til å forbli i årene som kommer.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at han skulle sanket enn topp 3 plassering på den spurten det ikke ble noe av? Da han's beste plassering i en massespurt i årets TdF er en 5 plass?

Mot Petacchi, Cavendish, Ciolek, Farrar, Edvald, Rojas(det er sikkert flere også) har ikke Thor en sjans i år.

Både Cav (+9.49) og Petacchi (+13.37) ble hektet av lenge før mål. Thor hadde garantert kommet blant de 3-4 beste på den etappen.

Om Thor taper trøya med noen poeng, skal Super Fabian få skylda. :)

Endret av Latias
Lenke til kommentar

Ah, da kunne han nok klart det.

Kult å komme 13.37 bak :new_woot:

Petacchi var en av de som ble med i fallet forårsaket av motorsykelen. Petacchi hadde klart å komme med til spurten hadde det ikke vært for dette.

jeg synes det er bra at selv om Thor har vært i dårlig spurtform, så har han hatt den grønne i mange dager. for da er det den beste spurteren som tar den. Jeg mener at den beste spurteren skal kunne kjøre:brostein, oppoverbakke, utforkjøringer, fjell og stigninger, sidevind, mellomspurter på lette og harde etapper, unngå velt og samtidig få en høy plassering i spurten! Jeg synes det er helt greit at Cavendish ikke får noen grønn trøye, og spesiellt siden han ikke behersker noe særlig av dette, forutenom i vanlige spurter.

Det er den beste poengsankeren som tar den grønne trøya, ikke nødvendigvis den beste spurteren. For hadde det vært den beste spurteren hadde Cav eller Petacchi vunnet. Det å spurte er det som skjer på oppløpet, ikke det å sitte med over fjell.

Jeg synes det er unødvendig å ha innlagte spurter, da det blir en poeng trøye, og ikke en spurttrøye som hadde vært mye bedre. Synes det var ille at en rytter som Cav som vant 6(?) etapper i fjor ikke fikk den grønne trøya fordi en fyr går i brudd å sanker poeng på en fjelletappe.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at han skulle sanket enn topp 3 plassering på den spurten det ikke ble noe av? Da han's beste plassering i en massespurt i årets TdF er en 5 plass?

Mot Petacchi, Cavendish, Ciolek, Farrar, Edvald, Rojas(det er sikkert flere også) har ikke Thor en sjans i år.

feil, 3.plass. han er i dårlig spurtform, men det er da fremdeles mulig å få en sterkere plassering på en etappe som kommer, selv om han ikke har kommet så høyt opp i år. og det er ett par du nevner der som ikke har de sterke topplasseringene...i den spurten det ikke ble noe av, så var han vel bortimot den sterkeste...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...