Gå til innhold

Tour de France 2010


Latias

TdF  

104 stemmer

  1. 1. Hvem håper du vinner TdF?



Anbefalte innlegg

Hvis ikke jeg tar helt feil, så var ingen av de rytterne du har uthevet der topp 10 engang i 2007.

 

 

EDIT: Du mener kanskje at de er blant sammenlagtfavorittene i år? Uansett, du kan ikke sammenligne prologen fra London med årets prolog. Årets prolog er mye mindre teknisk krevende og favoriserer ryttere som Cancellara og Hushovd.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som jeg hadde uthevet var ryttere som er regnet som sammenlags ryttere, og ikke rene tempospesialster eller prologspesialister. De trengte ikke nødvendigvis å være gode sammenlagt kandidater, men det var den type rytter de var.

 

Lista fra året før. I 06. Ikke like mange, og mye mindre avstander, men like vel er det enkelte av sammenlags rytterne som er i toppen. Det jeg mener er at folk som Cantador kan gjøre en god prolog å vinne, akkurat som han gjorde i dauphine libere i år. Uten at jeg veit hvordan den prologen var teknisk.

 

1 Thor Hushovd Norway Crédit Agricole 8'17"

2 George Hincapie United States Discovery Channel Pro Cycling Team s.t"

3 David Zabriskie United States Team CSC 4"

4 Sebastian Lang Germany Team Gerolsteiner 4"

5 Alejandro Valverde Spain Caisse d'Epargne-Illes Balears 4"

6 Stuart O'Grady Australia Team CSC 4"

7 Michael Rogers Australia T-Mobile Team 6"

8 Paolo Savoldelli Italy Discovery Channel Pro Cycling Team 8"

9 Floyd Landis United States Phonak Hearing Systems 9"

10 Vladimir Karpets Russia Caisse d'Epargne-Illes Balears 10"

 

Men selfølgelig, ryttere som Cancellara og Thor(hvis han hadde satset på det) hadde nok passet årets prolog bedre hvis den er slik du sier den er.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke se til prologen i fjor? Så lenge diskusjonen går på om sammenlagtryttere hevder seg på prologer eller ikke så er vel den et meget godt eksempel.

 

1 Fabian Cancellara (Swi) Team Saxo Bank 00:19:32 (47.80km/h)

2 Alberto Contador Velasco (Spa) Astana +0:00:18

3 Bradley Wiggins (GBr) Garmin - Slipstream +0:00:19

4 Andreas Klöden (Ger) Astana +0:00:22

5 Cadel Evans (Aus) Silence - Lotto +0:00:23

6 Levi Leipheimer (USA) Astana +0:00:30

7 Roman Kreuziger (Cze) Liquigas +0:00:32

8 Tony Martin (Ger) Team Columbia - HTC +0:00:33

9 Vincenzo Nibali (Ita) Liquigas +0:00:37

10 Lance Armstrong (USA) Astana +0:00:40

 

 

Eeh, jeg har en følelse at Contador og Wiggins er blant sammenlagtrytterene som ikke har fått med seg dette. Hva baserer du egentlig denne påstanden på?

 

 

Wiggins er like utpreget temporytter som Cancellara er, samtidig som at han er god til å klatre. Sammenlagtryttere er generelt ikke gode på prologer. Har Contador vunnet mange prologer?

 

 

Så det du sier er at Wiggins ikke er en sammenlagtrytter? Jeg kommer på tre prologer Contador har vunnet de senere år, i tillegg til alle tempoetappene.

 

Hvem er så disse generelle sammenlagtrytterne som ikke gjør det godt på prologer?

 

Et lite hint; hva har Armstrong, Hinault, Merckx, Indurain og Zoetemelk til felles?

Lenke til kommentar

En prolog er vel mindre enn 10 km, mens den første etappen i fjor var på 15 km. Som var mer som en vanlig tempoetappe enn en prolog. Men Cantador vant prologen på 6,8 km i dauphine libere i år, så jeg tror abselutt at Contador og andre sammenlags kandidater kan vinne en prolog, selv om folk som Cancellara ++ er større favoritter.

Lenke til kommentar

det jeg mente er at det pleier ikke å være så mange gode sammenlagtryttere som hevder seg. Beklager den feilen. Uansett er en prolog mer for Hushovd/Hagen/utpregete temporytterne...Og er det sammenlagtryttere som havder seg i prologen, så vil det være bortkastede krefter for de(ihvertfall for Folk som Karpets og Kløden som ikke har sjans i Helvete til å vinne Tdf), dog ikke bortkastet for Armstrong, Contador, Schleck-brødrene, osv...

 

Svante:vet ikke hvordan du kom frem til at jeg skal ha sagt det om Wiggins, for det har jeg aldri gjort.

Endret av Step_up
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svante:vet ikke hvordan du kom frem til at jeg skal ha sagt det om Wiggins, for det har jeg aldri gjort.

Det var bare et forsøk på å konkludere med hva du ville frem til. Om Wiggins var en sammenlagtrytter som gjorde det bra på prologer eller om han bare var en temporytter med gode klatreegenskaper.

 

 

det jeg mente er at det pleier ikke å være så mange gode sammenlagtryttere som hevder seg. Beklager den feilen. Uansett er en prolog mer for Hushovd/Hagen/utpregete temporytterne...Og er det sammenlagtryttere som havder seg i prologen, så vil det være bortkastede krefter for de(ihvertfall for Folk som Karpets og Kløden som ikke har sjans i Helvete til å vinne Tdf), dog ikke bortkastet for Armstrong, Contador, Schleck-brødrene, osv...

 

Definisjonen på en sammenlagtrytter er da at de kjemper om en god plassering i sammendraget. Hvor da seier jo er den beste plasseringen.

 

Jeg vet ikke helt hvor langt jeg skal dra denne, men det var litt kjekt så jeg prøver litt til. Så du foresten hintet mitt? For å gjøre det enda enklere så kan du prøve å tenke deg til hvor mange ganger, i løpet av de siste 10 årene, vinneren av Tour de France har havnet topp fem på prologen.

Lenke til kommentar
Definisjonen på en sammenlagtrytter er da at de kjemper om en god plassering i sammendraget. Hvor da seier jo er den beste plasseringen.

 

Ja, hva med det?

 

orker ikke å bla tilbake, men det har sikkert vært noen ganger at vinneren har vært blant de fem beste.

 

Dermed blir det jo en selvmotsigelse og snakke om sammenlagtryttere som ikke har sjangs på seieren.

 

Det skjer oftere enn ikke at en sammenlagtrytter hevder seg i prologen i Tour de France. Og da særlig de gode, for å bruke dine ord. Det har liksom vært det jeg ville frem til hele tiden.

Lenke til kommentar

Spesiell i forhold til hva? Hvis du har bestemt deg for at en prolog skal være 8km flatt rett frem så har du et litt dårlig utgangspunkt i denne diskusjonen.

 

Spesiell i forhold til at det er uvanlig at en prolog er 15 km med mange høydemeter. Hvis du ikke ser at det blir feil å sammenligne prologen i 2009 og 2010 så har du et litt dårlig utgangspunkt i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Definisjonen på en sammenlagtrytter er da at de kjemper om en god plassering i sammendraget. Hvor da seier jo er den beste plasseringen.

 

Ja, hva med det?

 

orker ikke å bla tilbake, men det har sikkert vært noen ganger at vinneren har vært blant de fem beste.

 

Dermed blir det jo en selvmotsigelse og snakke om sammenlagtryttere som ikke har sjangs på seieren.

 

Det skjer oftere enn ikke at en sammenlagtrytter hevder seg i prologen i Tour de France. Og da særlig de gode, for å bruke dine ord. Det har liksom vært det jeg ville frem til hele tiden.

 

 

sammenlagtryttere som hevder seg i prologen trenger ikke å vinne tdf.

 

Derfor er det ingen selvmotsigelse siden jeg har snakket om vinneren/gode sammenlagtryttere. Armstrong/Contador/Schleck-brødrene>Kløden, Karpets, Dekker(ikke fullt så gode).

 

det er forskjell på å hevde seg, og å vinne prologen. er det noen som har en oversikt over prologen i tdf de siste årene? det er ihvertfall en ting som er sikkert, det er ikke sammenlagtryttere som har vunnet de siste årene hvis jeg ikke husker helt feil. Og prologen i fjor var ikke akkurat vanlig verken for utfallet eller som løype synes jeg å huske.

Lenke til kommentar

det er forskjell på å hevde seg, og å vinne prologen. er det noen som har en oversikt over prologen i tdf de siste årene? det er ihvertfall en ting som er sikkert, det er ikke sammenlagtryttere som har vunnet de siste årene hvis jeg ikke husker helt feil. Og prologen i fjor var ikke akkurat vanlig verken for utfallet eller som løype synes jeg å huske.

 

I løpet av de syv årene Lance vant touren hadde han to førsteplasser tre andreplasser og en tredjeplass. Indurain hadde to førsteplasser og en andreplass i løpet av de fem årene han vant. Ulrich vant prologen det året han vant sammenlagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...