Gå til innhold

Tour de France 2010


Latias

TdF  

104 stemmer

  1. 1. Hvem håper du vinner TdF?



Anbefalte innlegg

Har fulgt med TDF i en del år nå..

Paasche og Kaggestad er utmerkede programledere.. Helt utrolig at de klarer å holde praten i gang i nesten 6 timer.. Masse Kudos og takk for det !

Dag Otto som "feltekspert" og repporter er også bra.. Gild kar..

 

MEN, å sette Dag Otto og Kaggestad i samme studio blir feil hver eneste gang !

Dag Otto klarer ikke å holde munn når Kaggestad prater, det er på grensen til respektløshet noen ganger synes jeg..

De dekker det jo bra til, med litt vennskapelige klaps på skuldrene.. Men kroppspråk og kommentarer underveis tilsier at de to ikke passer i samme studio..

Noen flere som er enig ? Eller uenig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt at Boasson Hagen har lavest odds (5) for å vinne morgendagens etappe. Finishen ser ut til å være etter en 9-10 km lang nedoverbakke etterfult av et par kilometer flatmark med 319m høydeforskjell fra topp til bunn og ellers er etappen småkupert.

 

Edit:

 

Hvem som vinner i morgen er jo i grunn helt åpent. Petacchi, Freire, Boasson, Farrar, Cavendish og Hushovd er jo alle 6 mulige vinnere dog jeg har mindre tro på Hushovd og Cavendish enn de andre. Thor sa selv at han hadde mer å gå på selv om det ikke gikk helt inn i dagens spurt så det avhenger vel av hvordan han takler alle småstigningene gjennom løypa og hvordan selve spurtområdet ser ut.

 

Cavendish er uten tvil kanskje den farligste av dem alle, men jeg synes fallhøyden hans pga. måten han sykler på er for stor til at jeg gidder å sette penger på han.

 

Vet ikke hvor mange av dere som spiller om penger under touren, men hvis noen, hvordan kommer dere til å spille under touren? Selv synes jeg det er for vanskelig å si hittil så i dag satset jeg totalt 95 kr på 3 ryttere og ente opp med 135 kr i pluss :p

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Eneste negative med TdF: De jævla idiotene som plutselig tror de er Contador i tre uker om sommeren og dekker hele jævla veien, selv når det er fortau på siden. Holdt på å kjøre ned en jævel i stad, blokkerte hele veien i en jævla sving. Dette førte til kolonne i et-par minutter før man kunne kjøre forbi.

 

Helvetes idioter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har fulgt med TDF i en del år nå..

Paasche og Kaggestad er utmerkede programledere.. Helt utrolig at de klarer å holde praten i gang i nesten 6 timer.. Masse Kudos og takk for det !

Dag Otto som "feltekspert" og repporter er også bra.. Gild kar..

 

MEN, å sette Dag Otto og Kaggestad i samme studio blir feil hver eneste gang !

Dag Otto klarer ikke å holde munn når Kaggestad prater, det er på grensen til respektløshet noen ganger synes jeg..

De dekker det jo bra til, med litt vennskapelige klaps på skuldrene.. Men kroppspråk og kommentarer underveis tilsier at de to ikke passer i samme studio..

Noen flere som er enig ? Eller uenig ?

har lagt merket til det tidligere, men idag på oppsummeringa var noe av det værste jeg har sett av munnhoggeri av de to. Det var ille å se på. Paasche viste ikke hva han skulle gjøre for å stoppe det heller.For håpe det roer seg framover

Lenke til kommentar

I en ren spurt vinner Thor sjeldent. Han mangler det siste lille for å kunne vinne en spurt. I 3 av etappe seierne til Thor har Kim Kirchen kommet på andreplass(som viser at spurten kom i oppoverbakke, ikke bare slak oppover), en av dem har kommet i brudd, pluss en prologseier. Thor er ikke en typisk spurter som Cav eller Pettachi, og klarer å ligge på hjul, men mangler den siste farten akselarsjonen til å komme seg forbi han foran. Dette ser vi også i fjor i TDF, Thor kommer på andre plass så og si hver gang han ligger på hjulet til Cav, med en gang han prøver å gå ut stivner han.

 

Thor er en god allround rytter som kan gå i brudd å sanke poeng på kuperte etapper, men han er ikke en like god spurter som Cav, Pattachi og Mcewen.

 

nå var det ikke deg jeg spurte, men heller ikke du svarte på spørsmålet.

 

jeg klarer ikke å henge på den argumentasjonen at han er bedre enn han og han er bedre enn han. slikt er lettere med sammenlagtryttere...

 

For å sette det i perspektiv så har Petacchi og Hushovd like mange trøyer i GT, og Hushovd har 7 etappeseire, Mcewen har 12. Bare det er ikke dårlig. Boonen har en mindre enn Hushovd. Cav har ikke vunnet en trøye enda, men det kommer sikkert. Etter mitt syn er det mye mer imponerende hvis Thor tangerer Zabel enn hvis han vinner ørten etappeseire. McEwen, Boonen og Hushovd har jeg mye mer sansen for enn Petacchi. Litt rart å bruke slak oppoverbakke som argument da han har måttet kjempe mot Bungyjump.

 

Men nå har CTT fått kartlagt Cav. Men husk at han i fjor ikke en gang fikk noe tog og alle andre har jo slitt med Cav. Tror ikke at noen kunne tatt han i fjor...Han debuterte ikke i Touren før i 2001, har blitt en god klassikerrytter med årene, er norsk, blomstret sent, og har i touren måtte kjempe mot det som over lang tid har vært Verdens beste spurtere. hadde blitt spennende om Thor og disse hadde spesialisert treningen og forberedelsene til Giroen...

Lenke til kommentar

Hushovd har spurttrøye fra vueltaen, to grønne trøyer fra tdf og 7 etappeseire derfra bare for å nevne noe. Hva er han ikke god nok til mener du?

 

Teipball svarte vel fint på det jeg mente. Thor Hushovd er en fantastisk syklist og god all-round på sykkelen. Han har 2 grønne trøyer på sine 10 år i TdF og står med 7 etappeseiere(1 tempo) i rittet. Kongeetappen ifjor viser også hvilket fysisk monster han er i form og han vant fortjent den grønne trøya foran en gråtende ekkel Cavendish.

 

Likevel er Thor aldri den beste spurteren. År etter år satser man på å få se etappeseiere, men i hver eneste Tour er det en ny mann som er enda litt kjappere til beins og sterkere i spurten. Hushovd mangler sprut, trenger veldig bra posisjon og i tillegg være i kjempeform for å vinne en etappe. Det er litt forskjell fra eksempelvis Roobie McEwen som for noen år siden falt ca. 5 km før mål og skadet seg, men fightet seg tilbake opp i feltet og lurte resten av spurterne uten laghjelp, det kunne aldri Hushovd gjort.

 

Zabel, McEwen, Petacchi, Boonen, Cavendish og i år muligens Tylar Farrar har vært bedre rene spurtere enn Thor i hans aktive karriere og da er det ikke rart at Cavendish har 4 flere etappeseiere på 8 færre år i Tour de France. Hushovd mangler alltid litt på å vinne mot de beste spurterne i en ren spurtduell og selv om man alltid får bygget opp forventningene til at han kan ta etappeseiere, blir det heller mager kost. Kan ikke si at jeg forventer så mye mer enn 1 i år. Man skal alltid skylde på alle andre ting enn at Hushovd selv faktisk ikke har det samme toppnivået i spurter inne og man skal alltid skylde på dårlige bein, oppløp eller opptrekket til lagkameratene(Renshaw som kom foran han idag ble ikke sett på som bra nok i 2008 av mange som Hushovds opptrekker)

 

Har likevel god tro på at Hushovd kan ta den grønne og han fikk et flott og solid forsprang idag. Det er godt mulig han øker imorgen også som kommer til å bli en spennende etappe. Mye opp og ned, en slage mellometappe der alt kan skje. Det kan bli brudd, sprekk i feltet og kanskje også utslag i sammendraget. Jeg gleder meg!

 

Heia Thor og Edvald!

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Nuvel, vil nå si at han er en bedre spurter enn både Petacchi og McEwen. Freire, Cav og Farrar er dog i mine øyne bedre

 

 

freire og Farrar? må bare si meg totalt uenig der. er dog enig med det første. Farrar bør nesten vinne en etappe i touren og slikt før jeg vil vurdere det slik.

Lenke til kommentar

Hvordan er meningen min håpløs? Thor i sin beste TdF som spurter taper mot en Boonen i sin beste TdF eller McEwen i sin beste TdF 7/10 ganger. Klart de har vært bedre spurtere enn han. Samme gjelder Cavendish og Petacchi. Tyler Farrar skal være den beste spurteren i år, men er enig i at han må bevis noe i selve Touren først som gjør at jeg skriver muligens.

 

Om Hushovd hadde vært en bedre ren spurter hadde han stått med flere enn 6 spurtseiere i Touren totalt, ettersom han har vært med og fullført de fleste Tour De France i ca. 10 år. Cavendish, McEwen, Boonen og Zabel har flere etappeseiere enn han og hvis du ser tilbake til resultatlistene de siste 10 årene ser man flere ganger at han havner bak disse i massespurtene. Enkelte av seierene til Hushovd i TdF har kommet på etapper som den imorgen i tillegg, hvor hans største massespurtkonkurrenter ikke har holdt følge med han inn til spurten.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Som en ren rytter er mulig Thor bedre enn Cavendish, Pettachi +++, men ikke som spurter. Grunnen til at Pettachi og gutta ikke vinner flere trøyer er fordi de ikke klarer å samle nok poeng på innlagte spurter og fordi de ikke klarer å fullføre. Dette klarer Thor.

 

I rene spurter derimot er han ikke den raskeste, men han er en meget sterkt rytter som fullfører de fleste ritt og som kommer seg gjennom tøffe etapper sammen med hovedfeltet. Ryttere som Bennati og Napilitano er for eksempel like gode spurtere som Thor, men de er blant de dårligste i feltet i bakker og fjell.

 

Helt enig med deg Maefteda.

Endret av Teipball
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste negative med TdF: De jævla idiotene som plutselig tror de er Contador i tre uker om sommeren og dekker hele jævla veien, selv når det er fortau på siden. Holdt på å kjøre ned en jævel i stad, blokkerte hele veien i en jævla sving. Dette førte til kolonne i et-par minutter før man kunne kjøre forbi.

 

Helvetes idioter.

Kan du svare meg saklig på et spørsmål?

 

I følge vegtraffikkloven er det ikke lov å sykle på fortau. Hvorfor skal syklister måtte bryte loven for å tilfredstille deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke det bare i byer og tettstrøk der fartsgrensa er litt lavere? Er vel ofte det heter gang og sykkelveg ellers? Vet ikke helt hvor Night har kjørt hen, men her er det hvertfall mange sånne situasjoner der syklister absolutt skal sykle i veien selv om det er en gang og SYKKELVEI ved siden av. Så jeg er helt enig med Night. Skaper sinnsykt farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

I følge veitrafikkloven er det ikke forbudt å sykle på fortau, men dersom det skal benyttes må det være på fotgjengernes premisser. Det vil si det samme som om man sykler på vei, da er det på de kjørendes premisser. Er enig i at det er irriterende, men jeg har full forståelse for hvorfor de gjør det. Jeg er dog helt enig i at så lenge du ikke sykler i 40 km/t eller raskere bør du holde deg på gangveien/fortauet.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Litt uklart fra min side. Mente sykling av typen NightKeeper beskriver. Da rolig trilling av typen du gjør sammen med små barn er tillatt på fortau.

 

Jeg er dog helt enig i at så lenge du ikke sykler i 40 km/t eller raskere bør du holde deg på gangveien/fortauet.

 

Men når gjeldende tolkning av vegtrafikkloven, fra politi og andre som faktisk har noe de skulle ha sagt, sier at all sykling i over 5-8 km/t på gangvei/fortau er forbudt , hvorfor skal syklister måtte følge din tolkning?

Lenke til kommentar

Litt uklart fra min side. Mente sykling av typen NightKeeper beskriver. Da rolig trilling av typen du gjør sammen med små barn er tillatt på fortau.

 

Jeg er dog helt enig i at så lenge du ikke sykler i 40 km/t eller raskere bør du holde deg på gangveien/fortauet.

 

Men når gjeldende tolkning av vegtrafikkloven, fra politi og andre som faktisk har noe de skulle ha sagt, sier at all sykling i over 5-8 km/t på gangvei/fortau er forbudt , hvorfor skal syklister måtte følge din tolkning?

 

Det er jo ingen bastant tolkning og alt må jo vurderes etter forholdene. Det er jo ganske vidt forskjellig hvordan forholdene er på gangvei/fortau her i Norge så man må jo vurdere selv som syklist hva som er mest trafikksikkert og hva som gir best trafikkflyt. Enig i at på et fortau i en by/tettbebygd strøk er 40 km/t alt for høy hastighet, men på en gangvei separert fra selve veibanen på landeveien ser jeg ingen grunn til at det skal være trafikkfarlig å holde høye hastigheter på gangveien istedenfor å skape kø for bilistene.

Lenke til kommentar

Det jeg da lurer på er hvorfor bilister ikke aksepterer at når de treffer en syklist som har lagt seg i vegbanen så er det nettopp fordi han har gjort en vurdering slik du skisserer og funnet ut at vegbanen er den korrekte plassen å sykle.

 

Nå må du nesten bestemme deg. Er det du eller syklisten som skal ta den avgjørelsen?

Lenke til kommentar

Når eg er ute og sykler er eg alltid interressert i å få bilene forbi meg så fort og smidig som mulig. Dessverre er det veldig mange som ødelegger for oss normale dødelige som har en trang til å "hevde sin rett", som de uten tvil har, til å benytte veibanen på en måte som hindrer bilister i å komme forbi.

 

Veldig synd for de 90% av oss syklister som aldri er til trøbbel for bilistene selv om vi sykler i veien at de 10 resterende% skal oppføre seg som bavianer i trafikken (det er som regel de samme som oppfører seg som idioter bak bilrattet) og ødelegge for oss andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...