Gå til innhold

Tour de France 2010

Latias

TdF  

104 stemmer

1. 1. Hvem håper du vinner TdF?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Giallo, hvor mye har du fulgt med på sykling egentlig? Oser ikke akkurat kunnskap ut av det du skriver. Syklister tjener bare en brøkdel av f. eks. fotballspillere.

M'm, hvis de gjør det for pengene har de virkelig valgt feil sport. Jeg hørte fra mennene i TV-en min at helt ordinære hjelperyttere i TdF ikke tjener noe særlig mye mer enn en litt dårlig norsk årslønn, men du kan banne på at de jobber hardere enn de som soper inn hundretalls av millioner.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

M'm, hvis de gjør det for pengene har de virkelig valgt feil sport. Jeg hørte fra mennene i TV-en min at helt ordinære hjelperyttere i TdF ikke tjener noe særlig mye mer enn en litt dårlig norsk årslønn, men du kan banne på at de jobber hardere enn de som soper inn hundretalls av millioner.

Selv om de tjener dårlig, så har de i det minste en jobb de elsker, får vi håpe.

Lenke til kommentar

Selvom sykkelsporten har fått en boost etter 1995, så har også en del sponsorer trukket seg de siste årene p.g.a doping, men lønningene har vel blitt mer "skjeive" enn at alle har fått en god lønnsøkning. Blir vel sagt at Voeckler og Chavanel er de best betalte franske, og de har en 5-7 millioner i året, noen mener jo dette er overbetalt.

Så et intervju etter dødsulykken i 1995, hvor det var en som synes det var ille at man risikerte livet for en ussel arbeiderlønn, at det kanskje ikke var vært det. Så på den tiden var det ikke mye inntekter for den gjennomsnittlige rytter i allefall.

Det var også noe Lance sa etter dødsfallet, at det mest tragiske var at han måtte ikke sykle, han var ikke en fattig person som fant sykkelen istedet for å jobbe på fabrikk, han var en velholden mann som syklet fordi det var gøy, ikke for å tjene mye.

Lenke til kommentar

Nå har Cuntador liksom sagt unnskyld, but to little, to late.

Dersom du var så god i Spa cunt, da kunne du vell vært det nå også? For du så, en stopper faen ikke helt opp midt i et rykk, det sier seg selv.

Verste er at han har ødelagt så SINNSYKT for seg selv, kjekt for ham det.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Var det ikke Cancellara som gjorde at de gikk i mål samlet da? Jeg synes det blir helt latterlig å bruke Spa-etappen for å vise at han var så flink, men han om det.

Drar på hytta i dag, så blir lite innspill fra meg de neste dagene. Kos dere med etappen til Pau i dag og Tourmalet på torsdag. Måtte Schleck totalknuse dritten.

Lenke til kommentar

Det er ikke en ordentlig unnskyldning når du lyver og forsvarer dine handlinger i samme slengen som er "lei deg." Hadde han lagt seg flat derimot, skulle jeg nok kanskje gitt ham en pluss i boka, men neida. Legg merke til det støgge gliset:

http://www.youtube.com/watch?v=XdOJLuePexs

I dag er det mange fjell og for første gang på lenge, gleder jeg meg nesten mer til det som skjer nedover, hvis dere skjønner hvor jeg vil hen... ...

Unner ingen alvorlige skader, men om Cuntador skulle skrape det stygge trynet sitt nedover en fjellside og brekke kragebeinet - da knekker jeg en pils og feirer.

Moralister kan spise en bolle.

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å slutte å se på sykling, men må da kunne uttrykke at jeg synes det er latterlig..

Det er så mye som står på spill, og ofte små marginer som skal til for å vinne, og når noe sånt skjer og ikke Andy har folk rundt seg i mils omkrets så blir det for gale om Contador skal stå å vente/ sykle seinere. Men det er som sagt mine meninger, og du trenger ikke å være ening på noen som helst måte..

Lenke til kommentar

Syns det begynner på bli en latterlig sport om man ikke kan støte på en annen manns feil.

Ingen uskreven regel som sier at man ikke kan støte på en annen manns feil. Men man støter ikke på annen manns utstyrsfeil, fall osv...

Lenke til kommentar

PROFIL.gif

Kaggestad om etappen:

For en jubileumsmarkering. Årets andre haikjeft skal forseres. Utfordringene kommer på rekke og rad, i etappen som skal markere 100 års jubileet for den første virkelige fjell-etappen i Tour – historien. Noe kortere enn den gang er den, men den starter i Luchon som i 1910, og har med alle de historiske fjellovergangene på veien.

De kommer på rekke og rad, Col de Peyresourde (etter 11km.), Col d`Aspin (etter 42,5 km.), Col du Tourmalet (etter 72 km.), og Col d`Aubisque (etter 138 km). Med Col du Soulor som utskytningsrampe for den siste. Fra toppen av Aubisque er det 60 km. ned og inn til vakre Pau, som gir noen ryttere mulighet til å kjøre seg opp igjen til teten, og nok av flater til å støte i fra på veien inn mot Pau, som er en av de oftest frekventerte Tour-byene. Hvor den svenske Bernadotte-familien har sine aner. Jean Bernadotte ble født her, som senere ble svenskekongen Karl XIV.

Først over Tourmalet i 1910 var Oscar Lapize. Da han formelig krøp over toppen skrek han til kommisjonærene som var plassert der: «Mordere, mordere, jeg bryter rittet bare jeg kommer meg ned i dalen». Nå gjorde han ikke det, og vant til slutt hele rittet.

Etter 55 km. går løypa gjennom Saint-Marie-De-Campan, landsbyen som har blitt et pilegrimssted for sykkelinteresserte fra hele verden. Det var her, i 1913, at den franske sykkelhelten Eugene Christophe fikk reparert den brukne forgaffel av den lokale smeden. Etter å ha båret sykkelen de 14 km. ned fra fjellet. Den gang det ikke var lov å motta hjelp for å få reparert skader på utstyret. Smedens lokaler er i dag klassifisert som nasjonalhistorisk monument.

Lenke til kommentar

Syns det begynner på bli en latterlig sport om man ikke kan støte på en annen manns feil.

Men man støter ikke på annen manns utstyrsfeil, fall osv...

Jeg er enig i uthevede, men det må være grenser på hva som skal gå under fair play også.

Han har ikke noen forklaring på hvorfor materiellet sviktet Schleck.

- Jeg vet ikke hva som skjedde. Det så ut som om at han akselererte og prøvde å skifte gir. Det burde ikke skje. Men om det var en materialfeil, det vet jeg ikke, sier Bjarne Riis.

Han ser ikke umiddelbart noen grunn til å kritisere Alberto Contador for å utnytte Andy Schlecks uhell til å hente de sekundene som til slutt gjorde at den gule trøya skiftet eier.

- Det virker som om at Contador ventet litt, og så kjørte han. Slik er jo engang løpet, sier lageieren.

Endret av Hille
Lenke til kommentar

I første omgang ærgrede Bjarne Riis sig bare og mente, det var Andy Schlecks egen fejl, at hans stjernerytter tabte tid til Alberto Contador på dagens etape, hvor spanieren udnyttede, at Andy Schleck fik defekt, og stak af på sidste stigning.

Men efter at have set tv-billederne af situationen, ændrede Riis opfattelse.

- Nu har jeg set det på tv i bussen, og jeg synes, det er meget, meget uheldigt. Især, at det sker for Andy. Men jeg synes også, Contador begår en fejl.

- Jeg ville ikke have gjort det sådan. Jeg ved, at man skal træffe beslutningen på et splitsekund, at man har fuld fart på, og man er stresset osv., men jeg ville have gjort det anderledes, sagde Bjarne Riis her til aften til TV 2.

- Det er op til folk hver især at vurdere, om det er i orden. Jeg synes, det er en meget uheldig situation

Lenke til kommentar

Men man støter ikke på annen manns utstyrsfeil, fall osv...

Jeg er enig i uthevede, men det må være grenser på hva som skal gå under fair play også.

Uenig. Bedre å støte på fall i så fall, man har som regel en skyld i at man faller. Men når kjedet ryker, noe han ikke kan noe for i det hele tatt, er det bare utrolig latterlig å utnytte det. Sykkelsporten har uskrevne regler, som sier at man ikke skal støte når den gule trøya pisser, har uhell og liknende. Contador har mistet den bittelille respekten han hadde.

Han unnskylder seg, men uten å innrømme feil. "HVIS jeg har gjort noe galt..." Hykler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...