Gå til innhold

Trenger jeg kosttilskudd?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er en jente på 20 år som skal søke på politihøgskolen til våren. Jeg må derfor opparbeide en viss fysikk innen den tid. Jeg har et greit grunnlag når det gjelder utholdenhet i form av kondisjon og svømming, men trenger å øke styrken en del.

 

Jeg vil si jeg har et variert kosthold, med enten fisk, fugl eller kjøtt til middag ca hver dag. Uten om middag spiser jeg 3-4 ganger, hvorav ett måltid ofte er havregryn og de øvrige som regel er brødmat.

 

Jeg er liten og tynn, så jeg ønsker å øke muskelvolumet noe (ikke at det gjør noe å legge på seg litt rundtom heller), men det er altså forbedringa av utholdenhet og "anvendelig" styrke som er hovedmålet med treningen. Av testene på opptaksprøven til PHS er det styrketestene som er det største hinderet.

 

Spørsmålet mitt er så om det er hensiktsmessig for meg å ta kosttilskudd (i form av proteiner, kreatin o.l)? Eller er dette forbeholdt viderekommne styrkeutøvere? Jeg har jo ikke et ekstremt treningsopplegg, men skal trene 5 dager i uken, to økter svømming, to styrke og to kondisjon i form av løping. Ønsker gjerne også anbefaling om hvilke kosttilskudd jeg isåfall bør ta.

 

Flott om noen har synspunkter på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det anbefales 2 gram protein per kilo kroppsvekt når du trener styrke. Veier du 50kg, skal du få i deg 100g protein daglig fra forskjellige kilder. Om du spiser mye brødmat og bare ett daglig måltid med en stor andel protein (dvs. et 150-200g stykke kjøtt/fisk/fugl), er det greit å bruke proteinpulver for å få i deg de resterende grammene. Ellers kan f.eks. spise ting som makrell i tomat, tunfisk, egg og kjøttpålegg på brødskivene. Proteinpulver er strengt talt bare en billig og enkel måte å få i seg proteiner på. Personlig har jeg verken økonomi eller ork til å jafse i meg kjøtt fire ganger om dagen, da er det mye lettere å bare hive innpå en shake eller to.

 

Kreatin vil, for enkelte, la deg ta en ekstra rep eller to når du løfter vekter. Siden muskler bygges opp når mikrorifter oppstår i muskelvevet, og da helst mot slutten av et sett når du virkelig anstrenger deg, vil dette gjerne la deg bygge muskler fortere. Personlig har jeg ikke merket noen radikal forskjell, iallefall ikke noe mer enn hva forskjellen på en god og en dårlig treningsdag er.

 

En bøtte proteinpulver (jo mer du kjøper, jo billigere blir det per kilo), kreatin, omega-3 og zma (bedrer søvnen) er en forholdvis billig og grei pakke å kjøpe. Sjekk ut www.x-life.no, de har fine pakketilbud på enkelte av tingene.

Lenke til kommentar

Takk for flott tilbakemelding :)

 

Jeg spiser en del egg, makrell i tomat og kjøttpålegg, men har telt proteiner og ser at jeg ikke klarer å komme opp i den mengden du anbefaler per dag med det jeg spiser nå, men tror ikke jeg kommer til å legge om kostholdet så veldig mye. I tillegg har jeg forstått at det er en stor fordel å innta en del proteiner like etter trening. Så siden det som regel tar litt for lang tid før jeg får i meg et sjikkelig proteinrikt måltid etter trening bør jeg nok bestille meg tilskudd ja.

 

Jeg tror nok ikke jeg kommer til å bestille en så stor pakke som du viser til første gang jeg handler. Men kommer til å bestille en bøtte med proteiner snart, og heller gå til anskaffelse av flere ulike tilskudd etterhvert.

 

Jeg har forresten lest litt om aspartam, som jo brukes som søtningsstoff i en del proteinpulver, og tror jeg like greit skal prøve å unngå de som inneholder det.

 

Har blant annet sett på to tilskudd fra proteinfabrikken.no, men ser ikke helt hvilket som er best for meg (dersom noen av dem i det hele tatt er det?): Whey Tech® har jo både myse(whey) proteiner og kasein proteiner, mens 100 % Whey Protein kun har myse(whey) protein...

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å unngå aspartam, de som kan mest om dette i verden drikker cola light på møtene og Cola tok opp forskningen på aspartam og tilsatte alle lightdrikkene aspartam igjen isteden for sukralose som de hadde en stund.

 

Om du vil ha noe som er fritt for det så blir utvalget redusert litt men det finnes.

Du burde ikke kjøpe 750-1000g , den blir tom med en gang. 3-4kg bøtter er mer lønnsomt.

Erteprotein ligger et sted mellom myse og kasein og er mye billigere, men råvaren smaker ikke så godt så sluttproduktet er ikke best på smak.

 

I teorien er et tilskudd som baserer seg på M og K ala 50/50 best

Du kan klare deg fint med et rent mysepulver om kostholdet ellers har mye kasein.

 

Du burde kjøpe isolat og ikke konsentrat, det har med renhet i råvaren å gjøre.

Hadde du ikke hatt noe imot to aminosyrer så ville jeg ha anbefalt

basic fra TN eller erteprotein fra MyRevolution.

 

Kvalitetsprotein med 50/50 er for eks MyoProtein og ProZyme (finnes uten smak)

Osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...