Jtand Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Nå er garasjen ferdigbygd, og det elektriske står for tur. Vil ha innspill fra dere om endringer i systemet som jeg har satt opp. Hva må jeg tenke på i forbindelse med oppkoblingen? Bør jeg ha 3-fase? Er ikke sikker om jeg har IT- eller TN-nett, har det noe å si? Hvor vil dere legge kablene? Bør det legges 1,5mm eller 2,5mm kabler? - De lange I'ene er selvfølgelig lysrør - Lyset rett over porten er en lyskaster med bevegelsessensor og trenger ikke bryter - Stikk midt i bygningen er for portåpner - Firkanten oppe i høyre hjørnet er arbeidsbenk - Inntaket kommer nede i venstre hjørne Endret 13. oktober 2009 av Jtand Lenke til kommentar
VarCon Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hvem skal koble opp? Du eller en elektriker? Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Hvem skal koble opp? Du eller en elektriker? Regner med det blir elektriker. Men om jeg gjør det selv, hvilke forskrifter gjelder? Stikk 1,5 meter over gulv? Lenke til kommentar
VarCon Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hvem skal koble opp? Du eller en elektriker? Regner med det blir elektriker. Men om jeg gjør det selv, hvilke forskrifter gjelder? Stikk 1,5 meter over gulv? Med mindre du har fagbrev innen elektrikerfaget har du ikke lov til å montere noe. Lenke til kommentar
3.14 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Skaff en elektriker du siden da blir det lovelig, og hvis det brenner ned så får du igjen på forsikringen. Og når det gjelder forskrifter så er det hele FEL:NEK400 som er bibelen til Elektrikerne. Om du bør ha 3fase, varier litt på hva du skal ha i garasjen, evt ring en elektriker og hør. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2009 Er dette rett installasjonskabel å bruke? Bør jeg ha 1,5 mm eller 2,5 mm kabel? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=138075304 Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Har du 10A kurs kan du bruke 1.5, har du 16A må du bruke 2.5. Skal det klamres utpå veggene så er PR en god kabel, siden den et lettere å bøye og få til å ligge fint etterpå. Hvis det er en helt ny garasje bør du legge rør inni veggene og bruke enkle ledninger.(PN) Få en elektriker til å fikse det for deg, så blir det lovlig. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Hvem skal koble opp? Du eller en elektriker? Regner med det blir elektriker. Men om jeg gjør det selv, hvilke forskrifter gjelder? Stikk 1,5 meter over gulv? Med mindre du har fagbrev innen elektrikerfaget har du ikke lov til å montere noe. Wat? Han kan vell strekke alle kablene selv og koble til stikk, men dog må ha elektriker til og se over alt arbeidet. Bestefar strakk alle kablene osv. Så fikk en elektriker til og godkjenne. Dette har han gjort på 3 bygg han har bygget i nyere tid. Han er egentlig arkitekt... Sikringskap is no go, mister! Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Du trenger egentlig bare en sluttkontroll og samsvarserkering for å få det godkjent, men de fleste firmaer vil ha litt mer kontroll over hva de godkjenner til at de lar hvem som helst legge opp alt og koble. Selv om de har en fagmann som går over koblinger etc. Variere fra firma til firma, noen vil ikke godkjenne noe du gjør selv. Siden de tjener mer penger på å gjøre alt selv, mens andre godtar det. Bare å prøve seg og høre rundt. Lenke til kommentar
Lineplx Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Hvem skal koble opp? Du eller en elektriker? Regner med det blir elektriker. Men om jeg gjør det selv, hvilke forskrifter gjelder? Stikk 1,5 meter over gulv? Med mindre du har fagbrev innen elektrikerfaget har du ikke lov til å montere noe. Wat? Han kan vell strekke alle kablene selv og koble til stikk, men dog må ha elektriker til og se over alt arbeidet. Bestefar strakk alle kablene osv. Så fikk en elektriker til og godkjenne. Dette har han gjort på 3 bygg han har bygget i nyere tid. Han er egentlig arkitekt... Sikringskap is no go, mister! Eh han har ikke lov til å gjøre noen endringer eller bygge noe , en privat persjon har bare lov til å gjøre alt etter stikk kontakten ingeting før den, men jeg gir litt faen Endret 31. oktober 2009 av Lineplx Lenke til kommentar
Lineplx Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Nå er garasjen ferdigbygd, og det elektriske står for tur. Vil ha innspill fra dere om endringer i systemet som jeg har satt opp. Hva må jeg tenke på i forbindelse med oppkoblingen? Bør jeg ha 3-fase? Er ikke sikker om jeg har IT- eller TN-nett, har det noe å si? Hvor vil dere legge kablene? Bør det legges 1,5mm eller 2,5mm kabler? - De lange I'ene er selvfølgelig lysrør - Lyset rett over porten er en lyskaster med bevegelsessensor og trenger ikke bryter - Stikk midt i bygningen er for portåpner - Firkanten oppe i høyre hjørnet er arbeidsbenk - Inntaket kommer nede i venstre hjørne Okay , jeg skjønner du vil spare penger men det virker ikke som du har for mye peiling.. TN = 400v på 3 fasen IT = 230 på 3 fasen , dette vil ha noe å si for intaket ditt. Jeg ville ha trekt PR 2x2,5 +j ,,,, som tidligere nevt , splittet opp garasjen i to kurser ( hvis du ikke skal ha 3 faset stikk) en for stikk kontakter som MÅ være JFB , vil si en 16A C eller B spørs hva du har tenkt til å bruke stikk'a til. stikkene inne må stå 1m over bakken. Lyset kan du vel ta 2x1,5+j , men jeg vet ikke hvor mye de ute lysa dine trekker, vil tippe på kansje 4x60w på de armaturene inne 10A jfb B, lyset ditt må ha allpolig brudd btw. ang ute stikk den må være minst ip 44, og 1,5 m over bakken er ikke krav bare tips.. som sakt tidligere apk, letti til banking av kabel , skal du legge det sjult K-rør\stiv rør , pn. Men husk det er en grunn til at elektrikkere ikke handler på clasohlson, det kan komme å bite der i ræva seinere.. fordi selv om du for slutt kontroll av noen står de ikke gode for utstyret du monterer, bare at ting er tette, og det fungerer. eh tok dette fra toppen av hode så kan være litt u organisert Endret 31. oktober 2009 av Lineplx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå