Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lettmetallmuttre på stålfelg


Ursa

Anbefalte innlegg

Topicen sier det meste. På verkstedet sa de "nei vi har ikke til stålfelger" mens på Biltema sa de "nei er det ikke det samme da?"

 

Så nå har jeg 20 snaisne lettmetallmuttre til stålfelgene mine. Er det noen fallgruver (og grøfter!) jeg potensielt kan falle i?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enkelte biler har originale alu-felger som har et "innlegg" som gjør at man kan bruke samme boltene på sommer-alu som på vinter-stål. Jeg har hatt Opel og M-B med dette, kanskje også andre har.

 

Alu-bolter på stål høres ikke bra ut.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Det viktigste er vel at de passer overens rent fysisk? Så vidt jeg vet er det 2 forskjellige muttere - konede (altså litt buede) og rettvinklede. Lengden har også noe å si, men stål/alu, alu/stål, alu/alu, eller stål/stål tror jeg har lite å si.

 

Inntil nå visste jeg ikke at mutterne kom i alu-utgaver engang og jeg jobber i bilbransjen :)

 

*edit - og jeg bruker samme bolter sommer som vinter da begge felgsettene er originale alu..

Endret av Assassina
Lenke til kommentar
Det er da ingen hjulmuttere som blir laget av aluminium!

Hva skulle poenget med det være?

 

Spare vekt, vel... :roll:

 

"Cannibal Helsekost" har helt rett, eller det vil si.... til VANLIGE biler så er alle hjulbolter laget av stål. Det er ikke der det er noe vektbesparelse å snakke om akkurat. Det finnes dog en rekke forskjellige typer bolter. F.eks. 45, 60 eller 90 graders koning, lange, middels eller korte (med tanke på innpress og/eller spacere) for å nevne noen.

 

Det man skal passe på er som regel "andre veien", når man f.eks. får noen nye lettmet. felger og bare har bolter som har blitt brukt på stålfelger. Da kan feil koning gjøre at bolten "gnager" seg inn i felgen inni "bolthullet" - hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg må innrømme at jeg kun har hørt rykter om at dette har skjedd og aldri selv sett det, så jeg kan ikke gå 100% god for at det er noe stort problem eller ikke. Virker jo logisk egentlig, da det er sinnsyke krefter i sving (bokstavelig talt, he-he !).

 

Ta en titt og et søk på Bilforumet.no eller på en merkespesifikk side, så får du garantert ett 100 % sikkert svar, men jeg tror du er ganske safe slik du er stilt pr. i dag. Jeg ville bare klemt i vei og byttet ASAP, for det tar uansett lengere tid før det skjer noe skade å snakke om på felgene enn de potensielle farene det er å kjøre med sommerdekk der du bor på denne tiden av året. Så kan du heller sjekke opp skikkelig i mellomtiden.... det er i hvertfall MIN PERSONLIGE "kvasi-tekniske ufaglige" formening ;) !

Lenke til kommentar
Det er da ingen hjulmuttere som blir laget av aluminium!

Hva skulle poenget med det være?

 

Spare vekt, vel... :roll:

 

"Cannibal Helsekost" har helt rett, eller det vil si.... til VANLIGE biler så er alle hjulbolter laget av stål. Det er ikke der det er noe vektbesparelse å snakke om akkurat.

 

Det er ingen som har sagt noe om at eventuelle aluminiums-utgaver av hjulbolter er laget av aluminium. Det bare rykker litt for mye i rette-opp-folk-på-forum-beinet til Cannibal Helsekost til at han ser hva folk faktisk skriver.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Er det mutter eller bolt?

 

Er det mutter har det ingen ting å si.

 

Er det bolt så sjekk koning på begge felgene og om de er like. Er de like så stapper du bolten gjennom begge felger og måler hvor mye som stikker ut på andre siden på begge hjulene. Er det likt så er det OK, +/- 3mm. Hvis ikke så hadde jeg kjøpt meg noe som passer.

Lenke til kommentar
Det er da ingen hjulmuttere som blir laget av aluminium!

Hva skulle poenget med det være?

 

Spare vekt, vel... :roll:

 

"Cannibal Helsekost" har helt rett, eller det vil si.... til VANLIGE biler så er alle hjulbolter laget av stål. Det er ikke der det er noe vektbesparelse å snakke om akkurat.

 

Det er ingen som har sagt noe om at eventuelle aluminiums-utgaver av hjulbolter er laget av aluminium. Det bare rykker litt for mye i rette-opp-folk-på-forum-beinet til Cannibal Helsekost til at han ser hva folk faktisk skriver.

 

Ikke umulig det, men jeg HAR faktisk hørt det spørmsåltet et par ganger tidliger..... Rett skal være rett !

 

Pass også på at ikke boltehe er FOR lange, for da går de vel fort borti bremseskiva når du svinger (mao. så gjelde det kun foran).

 

Jeg tror du kan spare deg nye "hassel" ved å gjøre det enkelt: KJØP/SKAFF 4 SETT MED "VANLIGE" BOLTER/MUTTER eller hva det er du skal ha til noe jeg gjetter er en Ford Escort ! Har du helt spesielle utrolig sære og helt unødvendig grisedyre felger du skal ha på vinteren så har du rå til bolter også, så ring Jacobs Autosupply (Autosupply.no), eller leverandøren av felgene. Hvis du bare skal ha på vinterfelgene, så dra på skrotern og få tak i noen brukte der - problem solved ! Eller.....? PS ! Du har bytter rett på Biltema-tjafset evt. selg de til en kompis.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...