Ursa Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Topicen sier det meste. På verkstedet sa de "nei vi har ikke til stålfelger" mens på Biltema sa de "nei er det ikke det samme da?" Så nå har jeg 20 snaisne lettmetallmuttre til stålfelgene mine. Er det noen fallgruver (og grøfter!) jeg potensielt kan falle i? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Nei, tviler på at du kan bruke de på stålfelger pga konen. Hvis du drar på et dekksenter så vil jeg tro de kan skaffe deg hjulbolter som er riktige der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Enkelte biler har originale alu-felger som har et "innlegg" som gjør at man kan bruke samme boltene på sommer-alu som på vinter-stål. Jeg har hatt Opel og M-B med dette, kanskje også andre har. Alu-bolter på stål høres ikke bra ut. Endret 14. oktober 2009 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Har aldri tenkt over at dette var et potensielt problem. Har en bil med originale aluminiumsfelger til sommer, og stålfelger på vinter. Og jeg har kjørt med det samme boltsettet i to år uten å merke noe galt. (?) Endret 15. oktober 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Det viktigste er vel at de passer overens rent fysisk? Så vidt jeg vet er det 2 forskjellige muttere - konede (altså litt buede) og rettvinklede. Lengden har også noe å si, men stål/alu, alu/stål, alu/alu, eller stål/stål tror jeg har lite å si. Inntil nå visste jeg ikke at mutterne kom i alu-utgaver engang og jeg jobber i bilbransjen *edit - og jeg bruker samme bolter sommer som vinter da begge felgsettene er originale alu.. Endret 15. oktober 2009 av Assassina Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Inntil nå visste jeg ikke at mutterne kom i alu-utgaver engang og jeg jobber i bilbransjen Det er da ingen hjulmuttere som blir laget av aluminium! Hva skulle poenget med det være? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Det er da ingen hjulmuttere som blir laget av aluminium!Hva skulle poenget med det være? Spare vekt, vel... Lenke til kommentar
fredster Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Det er da ingen hjulmuttere som blir laget av aluminium!Hva skulle poenget med det være? Spare vekt, vel... "Cannibal Helsekost" har helt rett, eller det vil si.... til VANLIGE biler så er alle hjulbolter laget av stål. Det er ikke der det er noe vektbesparelse å snakke om akkurat. Det finnes dog en rekke forskjellige typer bolter. F.eks. 45, 60 eller 90 graders koning, lange, middels eller korte (med tanke på innpress og/eller spacere) for å nevne noen. Det man skal passe på er som regel "andre veien", når man f.eks. får noen nye lettmet. felger og bare har bolter som har blitt brukt på stålfelger. Da kan feil koning gjøre at bolten "gnager" seg inn i felgen inni "bolthullet" - hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg må innrømme at jeg kun har hørt rykter om at dette har skjedd og aldri selv sett det, så jeg kan ikke gå 100% god for at det er noe stort problem eller ikke. Virker jo logisk egentlig, da det er sinnsyke krefter i sving (bokstavelig talt, he-he !). Ta en titt og et søk på Bilforumet.no eller på en merkespesifikk side, så får du garantert ett 100 % sikkert svar, men jeg tror du er ganske safe slik du er stilt pr. i dag. Jeg ville bare klemt i vei og byttet ASAP, for det tar uansett lengere tid før det skjer noe skade å snakke om på felgene enn de potensielle farene det er å kjøre med sommerdekk der du bor på denne tiden av året. Så kan du heller sjekke opp skikkelig i mellomtiden.... det er i hvertfall MIN PERSONLIGE "kvasi-tekniske ufaglige" formening ! Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 (endret) Det er da ingen hjulmuttere som blir laget av aluminium!Hva skulle poenget med det være? Spare vekt, vel... "Cannibal Helsekost" har helt rett, eller det vil si.... til VANLIGE biler så er alle hjulbolter laget av stål. Det er ikke der det er noe vektbesparelse å snakke om akkurat. Det er ingen som har sagt noe om at eventuelle aluminiums-utgaver av hjulbolter er laget av aluminium. Det bare rykker litt for mye i rette-opp-folk-på-forum-beinet til Cannibal Helsekost til at han ser hva folk faktisk skriver. Endret 18. oktober 2009 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg synes bare det er viktig at man ikke skriver aluminiumsbolter når det i virkeligheten mener stålbolter til aluminiumsfelger. Du kan godt si det er kverulering, men slikt kan fort skape misforståelser. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Er det mutter eller bolt? Er det mutter har det ingen ting å si. Er det bolt så sjekk koning på begge felgene og om de er like. Er de like så stapper du bolten gjennom begge felger og måler hvor mye som stikker ut på andre siden på begge hjulene. Er det likt så er det OK, +/- 3mm. Hvis ikke så hadde jeg kjøpt meg noe som passer. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Er det mutter har det ingen ting å si. Er det bolt så sjekk koning på begge felgene og om de er like. Også med muttere må du sjekke at det er lik kon.. Lengden, derimot, blir irrelevant. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Det er da ingen hjulmuttere som blir laget av aluminium!Hva skulle poenget med det være? Spare vekt, vel... "Cannibal Helsekost" har helt rett, eller det vil si.... til VANLIGE biler så er alle hjulbolter laget av stål. Det er ikke der det er noe vektbesparelse å snakke om akkurat. Det er ingen som har sagt noe om at eventuelle aluminiums-utgaver av hjulbolter er laget av aluminium. Det bare rykker litt for mye i rette-opp-folk-på-forum-beinet til Cannibal Helsekost til at han ser hva folk faktisk skriver. Ikke umulig det, men jeg HAR faktisk hørt det spørmsåltet et par ganger tidliger..... Rett skal være rett ! Pass også på at ikke boltehe er FOR lange, for da går de vel fort borti bremseskiva når du svinger (mao. så gjelde det kun foran). Jeg tror du kan spare deg nye "hassel" ved å gjøre det enkelt: KJØP/SKAFF 4 SETT MED "VANLIGE" BOLTER/MUTTER eller hva det er du skal ha til noe jeg gjetter er en Ford Escort ! Har du helt spesielle utrolig sære og helt unødvendig grisedyre felger du skal ha på vinteren så har du rå til bolter også, så ring Jacobs Autosupply (Autosupply.no), eller leverandøren av felgene. Hvis du bare skal ha på vinterfelgene, så dra på skrotern og få tak i noen brukte der - problem solved ! Eller.....? PS ! Du har bytter rett på Biltema-tjafset evt. selg de til en kompis..... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 Nå svinger jo skiva med hjulet, så det er ikke noe problem, men på en del Mercedeser må du passe på de korte boltene skal bak så ikke du trasher brekket.. Sjekkes kjapt ved å snurre hjulet mens det er i lufta for å høre at det går rundt uten ulyder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå