Rauhrover Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Hei. Har lagt planer for å lage et rom i kjelleren. Går Byggfag VGS 2. Og tenker meg dette som et fint projekt:) Har kommet så langt at jeg ikke veit hvordan jeg burde begynne. Søkte litt på nettet, og fant ut at det ikke kunne være noe fuktighet. Det er blitt drenert på øversiden av huset, så der skal det være ganske så fuktsikkert. Info: 3 betongvegger i enden av huet. Stenderverk på den 4. enden. betong gulv. Taket er av panel. Det jeg er på utkikk etter er: En fremgangsmåte å pusse det opp på. Hva materialer jeg trenger. Rekkefølge på oppussingen. Tips for å unngå råte. Vil også ha lyddempet tak. Får stille noen spørsmål da, som sikkert er helt feil. Kan man: Lekte opp 2-3 cm og legge 2x4 oppå, også glava imellom 2x4(På gulvet)? Må man bruke noe plast(evt. hvor?)? Glava eller isopor? Gips? Full fremgangsmåte? Mulig å: Legge på imprignerte materialer på noen få cm, legge plast oppå, også sponplater med ferdig gulv oppå, eller må man gjøre mer ut av det? Vegg: Noe av samme prinsipp på vegg? Tak: Ser ikke noe problem med tak, ganske sikker på at det kan være som det er. Plast: feste med stifter/spiker, eller la det ligge løst? Noen linker eller navn til produkter jeg burde bruke hadde vært kjekt. Og en full fremgangsmåte:) På forhånd, takk. Endret 13. oktober 2009 av Rauhrover Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 når det gjelder støydemping vet jeg Glava har flere løsninger som du kan lese om her. Hvis du ikke vil ta det tid til dette kan du eventuelt legge doble gipsplater i taket og eventuelt andre steder du vil ha lydisolert. har selv brukt det i gulv og det fungerte helt fint. eneste stedet jeg kan tenke meg du eventuelt må bruke plastikk er hvis du bruker steinull. plastikk brukes da på yttersiden av stenderne før du legger på panel eller gipsplater på vegger eller tak. det er vanlig å gjøre ting ovenfra og ned når pusser opp. en starter da med taket, tar veggene og avslutter med gulvet. Lenke til kommentar
sognekongen Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hei Mye på en gang her men kan ta det litt kort slik jeg har tenkt å gjøre det. Gulv: krav i dag er 20 cm isopor. Plast enten i mellom eller under. Oppå der 5-7 cm finstøp. koster litt dette da men slik ville jeg gjort det i en nytt hus vertfall. deretter plast og parkett eller laminat. Har ikke erfaring med å bygge opp stendere men vil tro det skal gå greit å legge ned plast for så å spikre opp stendere. 2*6 kanskje så får du litt god isolasjon. ville vel brukt glava i gulv da. og så legge gulv spon 22mm eller kanskje sånne gulvbord. papen låg sånne i toppen på garasjen og då sleppe ein jo sponen som koster litt. vegg: er huset bygget i leca mur så må alle vegger som er under bakken pusses. deretter skal det ikke være plast der du har pusset men på resten av veggene. tror en papp type er å anbefale der du har pusset. er det vanlig betong er jeg ikke sikker på om plast eller papp er å anbefale. Det beste så er å hive opp 2*4 stendere slik at du får litt isolasjon og plass til el rør og slikt. så lemper du på spon eller gibs. ferdig arbeid. er det betong tror jeg ikkje er så nøye hva du bruker. sparer mye tid med spon. tak: jeg skal selv bygge lydtak og dette er beskrevet meget godt på glava sine sider. ca 100 kvadrat flate og prisen på bare materialet kommer på nesten 30000 hehe. jau jau lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå