hellemaja Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 jeg flyttet inn i ny leilighet for ca 1 uke siden, og fikk nøkkler og alt, og har vært på jobb i 3 dager i strekk nå, og kommer hjem til en leilighet hvor det har vært innbrudd. eller.. de har ikke brutt seg inn, men låst seg inn, jeg fikk vite av naboen rett over gangen av det var den tidligere leieboeren som hadde vært der. Jeg ringte huseieren og spurte han om det var flere som hadde nøkkler, og han var ærlig å svarte at forrige leier hadde nøkkler til leiligheten. Jeg har ikke fått innbo forsikring enda, har jeg da noen krav til å få dekket dette eller få det tilbake?? Jeg har jo mistet ting verdt flere tusen kroner! hjelp! Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Du kan jo begynne med å anmelde tidligere leieboer, ser du skriver at du har ett vitne og huseieren er sikker på at at det kun er dere tre som har nøkkel. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hvis du er heldig er også tyven og tidligere leietaker en tufs og har sakene i leiligheten sin. Med øyenvitne. Bekreftelse på at tidligere leietaker har nøkkel og rask handling kan dette bli en sak selv politiet i norge gidder å etterforske. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Med øyenvitne. Bekreftelse på at tidligere leietaker har nøkkel og rask handling kan dette bli en sak selv politiet i norge gidder å etterforske. Jeg ville ikke vært for sikker på det i dette landet. Lenke til kommentar
hellemaja Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 nej jeg vet jo ikke om politiet vil gjøre no med det.. hmm fikk vite navnet på han som leide før, og at han var en fra marokko på vei tilbake dit snart eller noe.. det er jo typisk hvis det er fakta Lenke til kommentar
Eivind87 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Du gir straks beskjed til huseieren hvor du forlanger strakstiltak ang. bytting av låser. Så, det første du gjør i morgen er å gå til politiet og anmelde forholdet. Gi beskjed om vitnene dine, og hvem du mistenker, så kan det jo være de er i godhjørnet og prøver å gjøre noe med saken ihvertfall. Lenke til kommentar
hellemaja Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Du gir straks beskjed til huseieren hvor du forlanger strakstiltak ang. bytting av låser. Så, det første du gjør i morgen er å gå til politiet og anmelde forholdet. Gi beskjed om vitnene dine, og hvem du mistenker, så kan det jo være de er i godhjørnet og prøver å gjøre noe med saken ihvertfall. ja , takk. jeg må gjøre det. Huff håper det ordner seg! er stressa nå, tør jo ikke forlate leiligheten med noen som helst verdisaker.. Lenke til kommentar
FreeCell Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Kjedelig sak å høre om. Første bud. Skaff deg forsikring. For sent for dette tilfellet, men du må være forsikret. Også enig i at det er rimelig å kreve strakstiltak fra huseier mht. skifting av lås. En kan også stille spørsmål om huseier er erstatningsansvarlig overfor deg, dersom de stjålne tingene ikke blir returnert. En må da spørre om utleier har vært uaktsom. Dette er umulig å svare på med de opplysninger vi har fått her, men det er jo relevant at huseier visste at tidligere leietaker hadde nøkler. Han hadde også flere alternativer, herunder å få skiftet låsen på et tidligere tidspunkt, sørge for at tidligere leietaker leverte tilbake nøkkelen, eller informere deg slik at verdisaker ikke ble oppbevart i leiligheten. Samtidig er det jo også relevant hvem tidligere leietaker var. Var dette en narkoman som nav betalte leien for eller var dette en kristen ikke-røykende student fra Kvinesdal. Som sagt er det ikke mulig å konkludere utifra de opplysningene som er opplyst her, men som leietaker har du gode kort på hånden da du kan motregne på leien for det kravet du eventuelt har mot utleier. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Og så er det vel på sin plass å spørre seg om en forsikring hadde hjulpet? Ja, forsikring er viktig å ha, men i dette tilfellet så har jo faktisk en person låst seg inn, med nøkler og dermed hatt tilgang til alt av verdisaker. Tipper de har en klausul/betingelse mot slike hendelser. Dvs, det kan vel føres tilbake til at noen har vært uaktsom, og dermed gjelder ikke forsikringen. I dette tilfellet er det utleier som har vært uaktsom. Så, neste spørsmål blir om han blir erstatningspliktig? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hvis det er huseier som har vært uaktsom, vil jeg tro det er slik at forsikringsselskapet betaler ut erstatningsbeløpet, og kjører regress mot huseier. Er dog ikke sikker. Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Er det ikke huseier som har ansvaret, og dermed huseiers forsikring som må betale? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Ikke på innbo. Huseier har ansvar for selve bygget, ikke det som er inni. Lenke til kommentar
FreeCell Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Og så er det vel på sin plass å spørre seg om en forsikring hadde hjulpet? Ja, forsikring er viktig å ha, men i dette tilfellet så har jo faktisk en person låst seg inn, med nøkler og dermed hatt tilgang til alt av verdisaker. Tipper de har en klausul/betingelse mot slike hendelser. Dvs, det kan vel føres tilbake til at noen har vært uaktsom, og dermed gjelder ikke forsikringen. I dette tilfellet er det utleier som har vært uaktsom. Innboforsikringer dekker normalt tyveri. Det er ikke vanlig at det stilles krav om at det er skjedd et innbrudd, slik som det gjerne gjøres i næringslivsforsikringer. I alle tilfelle kan ikke forsikringsselskapet avslå en erstatning som følge av at forsikringstakers husvert har opptrådt uaktsomt. For det første kreves det grov uaktomhet for å avslå helt sette ned eller erstatningen. Videre er ikke forsikringtaker ansvarlig for sin husvert sine feil, han kan ikke identifiseres med utleier. Dette er regulert i forsikringsavtalelovens kapittel fire. Så jo, innboforsikringen ville dekket dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå