Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avliving av kattunger, er det lovlig?

hurragutt1

Anbefalte innlegg

Legg dyret slik at det ikke kan røre seg for mye og slå det hardt i hodet med et økseskaft eller liknende. Slå flere ganger for å være sikker på at det er dødt. Ikke så pent kanskje, men det skulle være raskt og smertefritt. (Hvis du er redd for å bomme kan du kanskje rigge til noe guillotine-liknende slik at du enten bommer eller treffer hodet.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, vel det er ikke det trådstarter lurer på, finn dere en annen tråd å forgude katter i.

forguder??? jeg bryr meg om at dyr ikke skal lide(noen her må jo snakke for dyra)..hvor mange ganger må jeg si det? har sakt sånn ca 10 000 ganger at den beste måten er vetrenær. men enda kommer folk med idiotidske måter å drepe dyr på...

Endret av Estella!
Lenke til kommentar
Fordi trådstarter ikke har råd til vetrinær, er det så vanskelig å forstå. Selv om du syns det er galt å drepe kattunger selv betyr ikke at alle sammen skal lyde dine ordre som om du skulle vært en autoritet av annen liga.

er det så vannskelig å forstå at han må faktisk ta seg råd. er det så vannskelig å forstå at man ikke kan leke med andres liv og risikere at ett dyr pines forde en fyr skal slakte kattene hjemme?

hvis han ikke har råd får han gi bort alle kattene til ett sted de kan ta vare på de og gi de til foster familie

Endret av Estella!
Lenke til kommentar

Hva er det som får folk til å tro at det er så mye bedre for kattungene å bli drept av en veterinær? De rives bort fra mor og tas med på en skremmende biltur før de i harde ukjente omgivelser, omgitt av uvante lukter, blir stukket med en nål og til slutt dør.

Du kan ordne saken raskere og minst like smertefritt selv.

Lenke til kommentar

Avliving av dyr reguleres av dyrevernloven § 9:

§ 9. Avliving.

Avliving av dyr skal gjerast på slik måte at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

Ved avliving av hest, storfe, småfe, gris, fjørfe, kanin eller tamrein skal dyret svævast før blodet vert tappa. Avliving av slike dyr må berre gjerast av person som er over 16 år og kunnig i slikt. Så langt råd er må avlivinga gjerast ute av syne for andre dyr.

Dyr må ikkje flåast, skåldast eller ribbast før dei er daude. Dette gjeld likevel ikkje krepsdyr.

Føresegnene i fyrste og tredje leden gjeld òg under jakt og fangst.

Formålet er altså at dyret ikke skal lide mer enn høyst nødvendig. Å avlive et dyr i strid med § 9 er straffbart med fengsel i inntil 1 år. Man kan også fradømmes retten til å holde dyr.

For avliving av katter og hunder er det gitt spesiell forskrift. Forskriften ramser opp de tillatte måtene å avlive katt/hund på i §§ 2 og 3. Oppramsingen er uttømmende, det vil si at dette er de eneste lovlige måtene å gjøre det på:

- Skudd mot hodet, fortrinnsvis med hagle. Må gjøres av kyndig person. Dyret må holdes slik at det ikke beveger seg.

- Elektrisk avlivningsapparat godkjent av Mattilsynet.

- Medikamenter eller gasser, men kun under tilsyn av dyrlege.

- Hvis kattunge eller valp er under 8 dager gammel kan den avlives ved hjelp av et hardt slag mot hodet. Slaget være av en slik styrke at øyeblikkelig bevisstløshet og død inntreffer.

I alle tilfeller skal dyret enten avbløs, ellers skal man på annen måte forvisse seg om at dyret er dødt.

Det er mulig mange av forslagene deres kan i et noe spesielt lys ses på som humane, men lovlige er det få av dem som er.

Lenke til kommentar

'49' særs inhumane, ufine, barbariske og groteske innlegg er slettet. Jeg er skremt over holdningene til mange på forumet. Rett og slett skremt. Jeg trodde jeg ikke kunne sjokkeres ytterligere, men der tok jeg feil. Disse holdningene er antageligvis synonymt med den manglede respekt for liv som gjenspeiler seg i samfunnet generelt. Og særlig ovenfor dyr. Jeg vil innstendig be trådstarter tenke seg nøye om før vedkommende agerer. Jeg mener fortsatt at man kan omplassere de eventuelle kattungene.

Jeg håper således også alle leser det siste innlegget til krikkert og tar følgende til etterretning: dyremishandling er forbudt ved norsk lov. Ved grove brudd på den norske lov kan vi i samråd med jurister melde enkeltpersoner til ISP, eventuelt politi. I slike tilfeller kan de data som er registrert på gjeldende bruker(e) bli overlevert på forespørsel, uten brukeren(e)s samtykke og viten.

Da trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt, jamfør det siste innlegget til krikkert, stenges tråden.

Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

4549441574a.gif

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...