Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avliving av kattunger, er det lovlig?

hurragutt1

Anbefalte innlegg

Hei.

Må bare beklage på forhånd hvis noen blir støtt av det jeg skriver her.

Jeg og kjæresten min bor sammen i en liten leilighet. Vi er begge i full jobb men har en kattunge i leiligheten. Denne er bare 4-5 måneder gammel, og vi har blitt anbefalt å vente til den er 6 måneder gammel med å sterilisere den.

Likevel mistenker vi nå at den kan være gravid med kattunger :( Vi har ikke tid til å ta vare på en skokk med kattunger, og vi vet ærlig talt ikke helt hva vi skal gjøre om vi plutselig blir storfamilie her...

Vi er begge lærlinger og det å avlive en skokk med kattunger hos en dyrlege vil bli alt for dyrt.

Derfor spør jeg her; er det ulovlig å avlive kattunger? Dette vil selvsagt skje på en human måte som er smertefri for kattungene.

Nedenfor har jeg beskrevet en metode å gjøre dette på.

Tar en bit slange fra eksosanlegget på bilen, til en tett boks. Legger kattungene i boksen.

Når bilen går (og produserer giftig eksos), vil eksosen gå til boksen og kattungene vil sovne inn.

Begraver kattungene på en plass i skogen.

Om dette ikke er lovlig; hva annet kan jeg gjøre?

Mvh

hurragutt1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra lynx.uio.no:

3.6.2. Kan jeg avlive katten min selv?

I prinsippet ja, men det anbefales ikke. Det er tvilsomt om de fleste katteeiere har nok kunnskap til å gjennomføre en avliving på en dyrevernmessig forsvarlig måte. Jeg anbefaler derfor å ta dyret med til veterinær dersom det skal avlives. Avliving ved hjelp av medikamenter, gass og gifter kan bare utføres av veterinær, eller av person med spesiell tillatelse fra veterinærmyndighetene (offentlige kattefangere o.l.).

Forskrift for avliving av hund og katt, og av pelsdyr i fangenskap sier at en våpenkyndig person kan avlive katter med et skudd (fra hagle eller annet egnet våpen) mot hjernekassen. Det er dessuten lovlig å avlive kattunger yngre enn 8 dager ved hjelp av et kraftig slag mot hodet. Dette slaget skal medføre "umiddelbar bevistløshet og død".

Lenke til kommentar

Ikke bare bare å gi dem vekk. Ikke alle tar godt vare på kattene sine heller. Veterinær koster penger , ikke alle har råd. Skal du ta livet av dem må du evt brekke nakken på dem en etter en, kattemor vil bli fra seg å få traumer en stund i ettertid når barna hennes blir revet vekk.

Lenke til kommentar

Syntes katten høres veldig ung ut til å være gravid. Mine katter har ikke fått sin første løpetid før de var 8-12 mnd gamle.

Sjekk med veterinæren om en overdose p-piller kan benyttes som "angrepille". Et brett (1 års forbruk) p-piller for katt koster ikke mer enn et par hundrelapper.

Alternativt lever inn katten for sterilisering. Om veterinæren/dyreklinikken har kampanje på dette pleier det å koste ca 800,-. I tillegg prøver han seg nok på "mersalg" i form av chipmerking og diverse vaksiner, men det bestemmer du selvsagt selv.

Inngrepet innebærer at eggstokker og livmor fjernes. (eventuelle embryoer/fostere går selvsagt med) Katten blir litt småslapp i noen dager, men blir like grei etterpå.

Lenke til kommentar
...det blir nok veldig ubehagelig for kattungene.

Å bruke en stein til å kakke dem i hodet med vil nok være usedvanlig ubehagelig for både deg og kattungene.

Hvis du er i den minste tvil om du er i stand til å fikse dette bør du kanskje vurdere å sette bort denne oppgaven til noen som har prøvd det før.

Lenke til kommentar

Eit anna alternativ vil være å ta kontakt med ein dyrevernsorganisasjon eller liknande organisasjon som engasjerer seg for human behandling av katter. Rekner med at du då vil kunne få tilbud om å adoptere bort katten eller eventuellt sponsa det det koster å få avliva katten på ein skikkelig måte.

Kattunger ser ganske svakelige ut, men eg skal love deg at den tåler meir en du trur. Du må derfor vere ganske så bestemt når du foretar avlivingen, det aller værste er om du berre får det til sånn cirka halveis.

Det beste når du fysisk skal slå ihjel ein katt er å komme deg så nært som mulig og då f.eks knekke nakken på den, ikkje starte å hammre laust med mindre du er sikker på at du treff hodet først.

Men som sakt så anbefaler eg deg å i det minste snakke med dyrelegen først. Er heilt sikkert noken der ute som er villig til å betale 800 kroner for deg for at du skal sleppe å slå ihjel katten din.

Lenke til kommentar
Ta den mistenkte drektige katta til dyrlege først, er den drektig, snakk så med en dyrevernsorganisasjon eller lignende, de pleier å ta imot kattunger, eller så kan de ta seg av katta di hvis du ikke lenger ønsker å ha den for å så omplasere kattungene når den føder. Løsninga er ikke å ta livet av dem sjøl, du veit alt for lite om human avlivning og kommer kanskje til å feige ut midt oppi, som faktisk er det værste som kan skje.

Støttes.

Uansett hva du tror så vet du ikke nok om å avlive katter. Gjør som beskrevet over, eller la noen som har mer erfaring gjøre dette.

Nå er vi jo så godt i gang her, sleng opp en poll ;)

Jeg foreslår gass.

Så du vil la en gjeng internett-folk med (stort sett) minimale kunnskaper om avliving av dyr bestemme? Jeg håper ikke du er seriøs.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...