Gå til innhold

Vel - ok, olje på sensoren..

Anbefalte innlegg

Sikkert tatt opp før. Canon 50D: Noen som har erfaring med å fjerne olje på villspor selv? Og med hva?

Har sett antydningene på spesielle mørkfargete blå himmeltoner en stund, men levd med det. Kan forsåvidt leve med det en stund til dersom det må inn og det tar 2 måneder. Antallet runde kjekke flekker som blir synbare av og til er alt i fra 3 til 30.

Lurer på om jeg leste et sted at det var særlig de som tok mye serier som helst fikk dette sleipe på sensoren? Og jeg tar mer serier enn stillbilder.

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det faktisk er olje og ikke vanlig støv; så ville jeg ha reklamert og fått det renset på garanti.

Tom

Er nok olje, sånne kjekke runde flekker man får fargeskifte gjennom, støv er jo ikke som regel gjennomsiktige trill runde saker. Første gangen jeg så de trodde jeg det kanskje var vanndråper på objektivglasset, men etter nitidig skuring av saken var det der enda, og vanndråper der vil nok få mer dråpeform, disse er trill runde..

Tor

Lenke til kommentar

Olje skal ikke under noen omstendigheter komme på avveie inne i huset. Jeg husker at Canon rapporterte om et slikt problem for en tid tilbake, men jeg tror ikke det var 50D (med 1D3s historie, så må det jo nesten ha vært det... :roll:).

Definitivt en tur til Serviceproffen.

Lenke til kommentar
Olje skal ikke under noen omstendigheter komme på avveie inne i huset. Jeg husker at Canon rapporterte om et slikt problem for en tid tilbake, men jeg tror ikke det var 50D (med 1D3s historie, så må det jo nesten ha vært det... :roll:).

Definitivt en tur til Serviceproffen.

Nei, men har lest at det kan skje av og til med alle merker. Har ikke fått med meg at det skulle være noe særskilt problem relatert til 50D.

Får høre med Canon, er egentlig litt typisk min "uflaks" samme hva dings jeg kjøper så er det alltid et eller annet som bare hver 1 av 1000 opplever, og jeg er alltid den ene, hehe..

Tor

Lenke til kommentar

Vært noen historier med olje som flyr av lukkeren og havner på sensor på D3 også, så det kan nok forekomme om de som har montert har vært litt hissig på oljefronten på lukkermekanismen. Standard våtrens bør kunne løse dette (muligens man må ta et par runder), eventuelt som allerede nevnt så fikser Canon garantert gratis.

Edit:skrivefeil

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Vært noen historier med olje som flyr av lukkeren og havner på sensor på D3 også, så det kan nok forekomme om de som har montert har vært litt hissig på oljefronten på lukkermekanismen. Standard våtrens bør kunne løse dette (muligens man må ta et par runder), eventuelt som allerede nevnt så fikser Canon garantert gratis.

Har hørt lignende før ja. Men standard våtrens? Har du en oppskrift? Jeg har aldri hatt behovet for å gjøre noe med en sensor før. Antar at dersom jeg sender det inn får jeg det igjen som julepresang, og det blir lenge uten.

Tor

Lenke til kommentar

Har hørt lignende før ja. Men standard våtrens? Har du en oppskrift? Jeg har aldri hatt behovet for å gjøre noe med en sensor før. Antar at dersom jeg sender det inn får jeg det igjen som julepresang, og det blir lenge uten.

Tor

Står det meste her:

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg fikset det selv, kjøpte et sett med rensegreier. Egentlig kjapt gjort å gjøre sensoren ren selv. Første gangen måtte jeg ta det 3 ganger før det ble godkjent. Etterpå har jeg nå vel renset sensoren 2 ganger til. Jeg fant ut at den beste måten for å slippe å få støv inn mens man renset er å ta det ute på en dag det er vindstille. I alle rom svever det milliarder av støvpartikler som godter seg straks man blottlegger sensoren.

På den siste siden kan en undre seg på hva den innebygde rensefunskjonen gjør, dvs om den gjør noe annet enn å bli nevnt..

Tor

Lenke til kommentar
På den siste siden kan en undre seg på hva den innebygde rensefunskjonen gjør, dvs om den gjør noe annet enn å bli nevnt..

Tor

Om ikke annet så hjelper den til med salget,mange kjøpere liker fine ord :)

Poenget mitt med å hente opp igjen denne tråden var at egentlig får vi alle som bruker kameraet mer støv på sensoren enn husets rensefunskjon klare å kverke, dermed må rens til før eller siden, og bruker man det mye må det antagelig gjøres ofte. Og det er ingen hokus-pokus å gjøre det selv for de fleste som ikke har 10 tommeltotter. Man sparer både mye tid og mye penger på å gjøre det selv.

Edit: Kanskje et tema for Akam å ta opp: Rens sensoren enkelt selv.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...