Mads-b Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg prøver å spare noen kroner her på hybelen, og har internett via wifi på laptoppen. Jeg skulle gjerne hatt internett på den stasjonære også, men det går ikke, fordi den står *kremt* for langt unna AP'n. Så jeg lurer: Er det noe software eller instillinger jeg kan gjøre i linux for å dele internetttilkoblingen på laptoppen via standard TP-kabel? Altså koble en kabel inn i laptoppen og den stasjonære og dele nettilkobling? Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg prøver å spare noen kroner her på hybelen, og har internett via wifi på laptoppen. Jeg skulle gjerne hatt internett på den stasjonære også, men det går ikke, fordi den står *kremt* for langt unna AP'n. Så jeg lurer: Er det noe software eller instillinger jeg kan gjøre i linux for å dele internetttilkoblingen på laptoppen via standard TP-kabel? Altså koble en kabel inn i laptoppen og den stasjonære og dele nettilkobling? Er ikke det bare å sette opp et eget nett på kabelsiden mellom laptop og den stasjonære (med default gateway på den stasjonære satt til kabel-interfacet på laptopen) og deretter skru på ip forwarding på laptopen da? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Virtual Private Network? Endret 13. oktober 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
berland Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Dette løses enklest ved å bare sette opp ei bru mellom trådløsforbindelse og kabelforbindelsen på laptop'en. Se http://wiki.debian.org/BridgeNetworkConnections Avhengig av hva nettverksportene dine støtter, så må du kanskje ha en krysset TP-kabel. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Viser seg at det er mye kommandoer of eilsøking som skal til. En kamerat på NTNU tipse meg om at enkelte trådløse rutere støtter motsatt ruting. 500 kroner + cantenna er kankskje ikke store investeringen for gratis wifi? Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 I Ubuntu er hvertfall dette veldig enkelt. Bare huk av for "Share to other computers" på eth0 under Edit Connections. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå