Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Snøfreser - erfaring mv.

Anbefalte innlegg

Hei.

Ja, da har sesongen begynt (noen har også¨vært ute og "frest" litt).

Har skjønt at det ikke er foretatt noen stor og grundig test av div. snøfresere.

Hvis vi ser litt i annonsemarkede så er det noen merker som går igjen: Honda, Ariens, Husqvarna, Canadiana, MTD for å nevne noen.

Honda reklamerer med Hydrostatdrift, men det gjelder ikke for HS622 serien, de har såkalt "motorsykkelgiring". Toro freserene får bra score for sitt patenterte utkastsystem (takler våt snø mye bedre enn de andre??).

Det er vel også en sammenhengen mellom et godt vedlikehold og dårlig.Eller er det noen modeller som har sviktet fra dag en?? Det var en som nevnte at hvis du har fritidsproblemer så skal du bare kjøpe deg en snøfreser!!!!

Hva er din erfaring???

Snømannen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønner seg å kjøpe kvalitet. Både for å slippe heft og plunder, men også for å kunne få fatt i slite deler når det trengs med tiden.

Honda koster, men er et sikkert valg for at du får noe som er brukbart og ikke minst deler til.

Billige kan nok funke noen få år før de blir rene hobbyprosjekter med stadig skruing og deleleting.

Kvalitet og stiv pris angrer man til neste lønning, dritt angrer man på hele tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min varte 2 ganger, ikke 2 sesonger (mer sånn ca 1/20-dels sesong :-) Har mekket litt selv i sommer, kanskje det er bra nå, men som du sier LOGIMAN, stadig mekking og deleleting.

Lenke til kommentar
Min varte 2 ganger, ikke 2 sesonger (mer sånn ca 1/20-dels sesong :-) Har mekket litt selv i sommer, kanskje det er bra nå, men som du sier LOGIMAN, stadig mekking og deleleting.

Ja, det er bare dumt å tro man kan få noe billig og bra, det er en grunn til at de kjente er dyrere. Hederlige unntak finnes begge veier, men stort sett er det sånn uansett.

Bedre å invistere i skikkelig snøskuffe/spader enn å hive bort penga på kinafres.

Lenke til kommentar

Vi har noe som heter Partner, er vel noe jalla greier. men denne har fungert utmerket siden 2003, med mye tung jobbing. Eneste vi angrer på med denne er at vi ikke gikk for en litt større modell, da vi må kjøre litt sakte i 20-30 cm våt snø, men ellers er denne super til en "normal" gårdsplass. Rimelig i innkjøp og lett å få tak i deler. Freseren har forøvrig samme motor for Ariens, som koster betydlig mer. Men mulig resten av mekanikken på Ariens er bedre??????

Lenke til kommentar
Vi har noe som heter Partner, er vel noe jalla greier. men denne har fungert utmerket siden 2003, med mye tung jobbing. Eneste vi angrer på med denne er at vi ikke gikk for en litt større modell, da vi må kjøre litt sakte i 20-30 cm våt snø, men ellers er denne super til en "normal" gårdsplass. Rimelig i innkjøp og lett å få tak i deler. Freseren har forøvrig samme motor for Ariens, som koster betydlig mer. Men mulig resten av mekanikken på Ariens er bedre??????

Jeg lurer på å kjøpe en 8,5 hesters McCulloch fra Bauhaus. I følge mannen på Bauhaus er McCulloch og Partner så og si identiske. Det jeg bl.a. lurer på om noen kan svare på er om noen har erfaringer i forhold til de to mest brukte motorene: Briggs & Stratton og Tecumseh. Er det noen kvalitetsforskjell på disse. Og er virkelig kvalitetsforskjellen på disse 2 motortypene så mye dårligere enn f.eks Honda sine som gjerne tar 10- 15 tusen mere for samme motoreffekt.

Så vidt jeg husker hadde McCulloch en Brigg & Stratton motor. Bauhaus selger nå disse for 9990,-.

Mange sier at man skal holde seg til kjente merker for å være trygg på hva man kjøper. Jeg har ikke hørt om McCulloch før, men føler meg litt betrygget av at de er produsert i USA, hvor det vel skal være litt kvalitet, samtidig som Bauhaus er en stor kjede som vel ikke går konkurs med det første slik at med 5 års garanti bør jeg kunne få den hjelpen jeg trenger selv om noe skulle gå i stykker...

Kommentarer mottas med takk.

Endret av jsht005
Lenke til kommentar
Noe av hovedforskjellen på Brigg & Stratton og Honda-motorene er at Hondamotorene er yrkesmotorer som er laget for å gå hele arbeidsdager, gjennom en hel sesong, mens Brigg & Stratton er fritidsmotorer som ikke er laget for like lang driftstid.

Det burde da kanskje tilsi at for en oppkjørsel på ca 120m2 som skal ryddes for snø så kan man kanskje regne med 15-25 timers bruk i året og da er det kanskje litt råflott å bruke 10000 ekstra på ei maskin som kunne gått minimum 500 timer i året? Eller...?

Lenke til kommentar

Etter noen år ville du fort merke forskjellen på hobby og industristandar.

Ting bygget etter industristandaren bare virker og virker uten problemer mens hobbystandaren vil fungere men etterhvert få problemer grunnet slitasje på deler som ellers ville fungert fint om man hadde gått for industristandaren.

Skal du ha en maskin som skal brukes lite og har en lett jobb forran seg kjøp en billig maskin, bor du derimot i et snøhull der det er normalt med 2 meter eller mere snø på vinteren så kjøp dyrt for selv om maskinen kanskje ikke skal gå så mange timer i året så kan belastningen på den være hard.

Mye våt snø for eksempel vil slite ut en billigmaskin fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...