cp-nilsen Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Skulle lage creme brulee i går, og jeg trengte da vaniljestang. Jeg har aldri brukt dette før, så jeg så i noen oppskrifter. Noen sa jeg skulle snitte den opp og skrape ut innmaten, for så å hive både stang og innmat i gryta. Noen mente jeg bare skulle ha stanga (uten frø) Jeg brukte innmaten også, og selv om jeg silte det ble det fullt av bittesmå frø i bunnen. Det smakte utmerket, men droppet å spise bunngrapset Burde jeg gjort dette annerledes? Lenke til kommentar
Gege Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Rett metode er snitt på langs og skrap ut frøene. Ta frøene og stengene oppi gryta. Stengene er med på å fremheve mer vaniljesmak da det ofte er vanskligt å få med seg alt av frø som finnes. Vaniljestenge kan f.eks også brukes etter koking. Ta sukker oppi ett syltetøyglass og legg de tørre vaniljestengene oppi. Da får du vaniljesukker som du kan bruke til noe annet om du vil. Endret 13. oktober 2009 av Gege Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Vaniljefrø er et kvalitetstegn, så de må du bare ha med. Kjøper du creme brulee på en restaurant og ikke ser frø, har de antageligvis brukt essens. Men, ja, snitt på langs og skrap ut med et eller annet. Om bønnen er oppbevart riktig, syns jeg en smørkniv eller teskje fungerer best. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Det sitter mye god smak i selve stangen (etter du har skrapt ut frøene) så kok gjerne den med resten. Bare husk å ikke ha den i for lenge, så vil du få en enda bedre smak. Lenke til kommentar
iverksatt_tilltak Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Det smakte utmerket, men droppet å spise bunngrapset Burde jeg gjort dette annerledes? Ja. Du burde skrapt bunnen og spist alt. Endret 20. oktober 2009 av iverksatt_tilltak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå