gxi Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Å parkere på plenen til naboen er å parkere på privat eiendom. En parkeringsplass som muligens er holdt av til beboere i borettslaget er ikke privat eiendom. Så det eksempelet ditt ble bare dumt... Privat eiendom er privat eiendom uansett om det er et borettslag (altså i bunn beboerne selv) som eier plassen, eller det er èn person som eier eiendommen. Samme greia. Her i området er det parkeringsplasser hvor huseiere (ikke borettslag) eier hver sin lille "andel" i større parkeringsplasser i området. Det er ikke skiltet parkeringsplass og er i praksis privat grunn. Det betyr at hvem som helst kan ikke bare slenge fra seg en bil der, men beboerne selv kan selvsagt sette fra seg en bil der basert på sin andel. Dersom du skal være sikker på at du kan parkere en bil et sted må du enten eie plassen eller det må stå P-skilt der (slik det typisk gjør på offentlige parkeringsplasser). Parkering på vei og rett utenfor vei er også lov så lenge det går etter trafikkreglene. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Dumt? Det er i prinsippet samme sak, du eier ikke plassen og ergo kan eierne eller de som disponerer plassen be politiet fjerne bilen, anser politiet den som ett vrak blr den bare hentet av en hugger og vraket uten at du engang blir spurt. Du kan jo høre om du får leid en p-plass der for en periode. Jeg feiler i å se likheten mellom hage som tilhører privat eiendom og en parkeringsplass som antakelig er eid av kommunen men ment for disposisjon av beboere i borettslaget. De fleste bryr seg som sagt anakelig ikke om jeg står parkert på denne p-plassen ettersom ingen bruker den, men jeg tror nok ingen hadde godtatt om jeg hadde parkert i hagen til noen. Er det virkelig vanskelig å forstå? Å parkere på plenen til naboen er å parkere på privat eiendom. En parkeringsplass som muligens er holdt av til beboere i borettslaget er ikke privat eiendom. Så det eksempelet ditt ble bare dumt... Privat eiendom er privat eiendom uansett om det er et borettslag (altså i bunn beboerne selv) som eier plassen, eller det er èn person som eier eiendommen. Samme greia. Her i området er det parkeringsplasser hvor huseiere (ikke borettslag) eier hver sin lille "andel" i større parkeringsplasser i området. Det er ikke skiltet parkeringsplass og er i praksis privat grunn. Det betyr at hvem som helst kan ikke bare slenge fra seg en bil der, men beboerne selv kan selvsagt sette fra seg en bil der basert på sin andel. Dersom du skal være sikker på at du kan parkere en bil et sted må du enten eie plassen eller det må stå P-skilt der (slik det typisk gjør på offentlige parkeringsplasser). Parkering på vei og rett utenfor vei er også lov så lenge det går etter trafikkreglene. Siden jeg ikke ser noe skilt ved denne p-plassen kan jeg ikke vite hvem som eier den. Kan du? Fra og med nå av vil jeg ikke høre flere antagelser, vil vite konkret åssen jeg kan finne ut hvem som eier p-plassen og så får jeg ta det derfra. Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Hør med teknisk etat i kommunen. Oppgi gateadressen til parkeringsplassen, evnt, nærmeste gate, så finner de fort ut hvem som er eier. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
HOHOHOHO222 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Det sto en bmw uten skilter på en parkeringsplass her jeg bor. Det tok vel ikke mer enn et par uker før den var helt vraka. Det som ikke ble ribbet, ble knust. (bilen så sånn her ut etter ca 1 uke. Bilen kommer med etter 2 minutter ca. http://www.youtube.com/watch?v=37WMv-myIrc) så, vær obs på hærverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå