Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parkere bil uten skilter?

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Har en bil jeg ikke har plass til utenfor huset mitt, som jeg har parkert på en liten parkeringsplass i gata ved siden av. Bilen starter ikke lenger, og trenger litt tid til å fikse den, så skal avskitle den nå. Er det trygt å la den stå der uten skilter? Kan folk ringe inn til kommunen og få den fjernet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Tenkte på noe lignende selv, men på en annen side er jeg litt skeptisk til å ha nummret mitt "offentlig" og at det kanskje kan misbrukes...

Vil uansett vite først om jeg har rett til å stå der eller ikke uten skilter, så håper noen som vet kan svare. :)

Lenke til kommentar
Tenkte på noe lignende selv, men på en annen side er jeg litt skeptisk til å ha nummret mitt "offentlig" og at det kanskje kan misbrukes...

Vil uansett vite først om jeg har rett til å stå der eller ikke uten skilter, så håper noen som vet kan svare. :)

Er ikke alle nummer offentlig, gi meg bilnummeret ditt og jeg kan skaffe telefonnummeret ditt med kun en telefonsamtale.

Tenk på alle som oppgir nummeret i annonser på finn....

Lenke til kommentar

Hvis man går rundt og misbruker numre man finner på biler, så har man lite å gjøre. Ellers kan du jo skrive registreringsnummeret på arket, i stedet for telefonnummeret. Men som sagt tidligere i tråden, så er det faktisk ikke så vanskelig å finne ut hvem som eier bilen hvis man har et registreringsnummer. Så folk kan misbruke ditt nr. uansett. :)

Lenke til kommentar
Bare fordi det er lett å finne behøver man ikke kaste det i fanget på folk :p

Kan vel si det på en annen måte.... å sette opp en vennlig lapp med nummer man kan ringe om bilen står i veien er vel MINDRE risiko enn å stille en bil der uten noe i flere måneder som ingen vet hvem eier. Da er vel sjansen MYE større for at en enkelt bil "uten" eier blir tauet vekk enn at noen faktisk misbruker ett telefon nummer som det finnes millioner av på gulesider.

Så kanskje det i noen tilfeller faktisk lønner seg å kaste telefonnummereti fanget på folk.... :whistle:

Lenke til kommentar
Har en bil jeg ikke har plass til utenfor huset mitt, som jeg har parkert på en liten parkeringsplass i gata ved siden av. Bilen starter ikke lenger, og trenger litt tid til å fikse den, så skal avskitle den nå. Er det trygt å la den stå der uten skilter? Kan folk ringe inn til kommunen og få den fjernet?

Selvsagt vil den bli fjernet før eller siden, er det trangt om plassen er det svært lite populært og bruke de til lagring av noe som er ett vrak uten skilt. Kan fort bli utsatt for hærverk, her i området er det ikke uvanlig og stikke slikt i brann.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Det er en egen liten parkeringsplass, den står ikke ute i veien. Og det er veldig sjeldent at biler parkerer der, står vel kun noen tilhengere der i den andre enden.

Uansett, hvis jeg hadde hengt opp en lapp med nr mitt hadde det vel vært mest for å "berolige" naboer. Hvis noen sier "bilen din står i veien, flytt den", så er det eneste altnerativet mitt å ringe falken og betale 500 kr (for ikke snakke om å lage et nytt problem - nemlig finne et nytt sted å sette fra meg bilen), så jeg ville jo antakelig ikke flyttet bilen med mindre jeg finner ut at det er en bestemt lov som sier at jeg ikke kan stå der.

Så hvis noen skal svare nå håper jeg på referanse til loven ;) må vite om jeg rett og slett kan bli stående der, med eller uten skilter...

Lenke til kommentar
Så hvis noen skal svare nå håper jeg på referanse til loven ;) må vite om jeg rett og slett kan bli stående der, med eller uten skilter...

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-005.html#37

§ 37. Fjerning og forvaring av kjøretøy m.m.

Politiet kan kreve fjernet, eller om nødvendig fjerne eller ta i forvaring kjøretøy

a) som er plassert i strid med bestemmelse i eller i medhold av denne lov, eller

b) som er plassert slik at det ellers er til hinder for trafikken eller for snøbrøyting eller annet arbeid på veg, eller

c) som er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud.

Står kjøretøyet på et område som ikke er åpent for alminnelig trafikk, gjelder dette bare dersom eier eller bruker av grunnen krever at kjøretøyet blir fjernet.

Kongen kan, etter uttalelse innhentet fra vedkommende politimester, bestemme at myndighet etter første ledd også skal kunne utøves av kommunen.

Den som skal føre tilsyn med overholdelsen av regler gitt med hjemmel i § 8, har tilsvarende rett til å fjerne, kreve fjernet eller ta i forvaring kjøretøy som er parkert i strid med disse regler.

Kjøretøy som er tatt i forvaring etter denne paragraf kan selges dersom det ikke er hentet innen 3 måneder etter at eieren i rekommandert brev er varslet om forvaringen og om at kjøretøyet vil bli solgt dersom det ikke blir hentet. Dersom eieren eller adressen hans ikke er kjent, kan varselet kunngjøres i pressen eller på annen måte. Finner politiet at kjøretøyet må anses som vrak, kan det avhende kjøretøyet på hensiktsmessig måte uten hensyn til fristen foran og om nødvendig uten varsel til eieren.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Parkeringsplassen er satt av til borettslaget lengre opp i gata, men alle der har egne parkeringsplasser foran huset og ingen parkerer der. Og det står ikke noe skilt ved parkeringsplassen at plassen er reservert for borettslaget.... burde ikke det være tilfelle hvis de i borettslaget skal ha krav på å få den fjernet?

Det hadde vært latterlig om noen krevde å få bilen fjernet med grunnlag at den er i veien for noen - parkeringsplassen er ca helt tom, kun en sjelden gang står det en annen bil der.

Lenke til kommentar
Parkeringsplassen er satt av til borettslaget lengre opp i gata, men alle der har egne parkeringsplasser foran huset og ingen parkerer der. Og det står ikke noe skilt ved parkeringsplassen at plassen er reservert for borettslaget.... burde ikke det være tilfelle hvis de i borettslaget skal ha krav på å få den fjernet?

Det hadde vært latterlig om noen krevde å få bilen fjernet med grunnlag at den er i veien for noen - parkeringsplassen er ca helt tom, kun en sjelden gang står det en annen bil der.

Jeg tror faktisk du kan parkere der uten stor risiko bare du sjekket en gang i døgnet om da har fått en advarsel eller noe.

Lenke til kommentar
Og det står ikke noe skilt ved parkeringsplassen at plassen er reservert for borettslaget.... burde ikke det være tilfelle hvis de i borettslaget skal ha krav på å få den fjernet?

Så alle private parkeringsplasser må altså skiltes, ellers er det fritt frem? .. Om jeg slenger fra meg en avskiltet bil på plenen til naboen, så har jeg lov til det fordi naboen ikke har satt opp skilt om at jeg ikke kan gjøre det?

Lovmessig har du ikke lov til å parkere bilen din der siden det er privat grunn, og at den er avskiltet gjør jo ikke saken noe bedre.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Hadde du ikke avskiltet den så hadde det sikkert gått bedre, en avskiltet gammel bil blir ansett som forsøpling og er stort sett en rød klut for folk, særlig hvis du ikke engang bor i området som skal bruke plassen, hvor lenge skal den stå der da? Dager eller måneder?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Og det står ikke noe skilt ved parkeringsplassen at plassen er reservert for borettslaget.... burde ikke det være tilfelle hvis de i borettslaget skal ha krav på å få den fjernet?

Så alle private parkeringsplasser må altså skiltes, ellers er det fritt frem? .. Om jeg slenger fra meg en avskiltet bil på plenen til naboen, så har jeg lov til det fordi naboen ikke har satt opp skilt om at jeg ikke kan gjøre det?

Lovmessig har du ikke lov til å parkere bilen din der siden det er privat grunn, og at den er avskiltet gjør jo ikke saken noe bedre.

Å parkere på plenen til naboen er å parkere på privat eiendom. En parkeringsplass som muligens er holdt av til beboere i borettslaget er ikke privat eiendom. Så det eksempelet ditt ble bare dumt...

Hvordan finner jeg ut hvem som eier denne parkeringsplassen og om jeg har lov til å stå der?

Lenke til kommentar

Dumt?

Det er i prinsippet samme sak, du eier ikke plassen og ergo kan eierne eller de som disponerer plassen be politiet fjerne bilen, anser politiet den som ett vrak blr den bare hentet av en hugger og vraket uten at du engang blir spurt.

Du kan jo høre om du får leid en p-plass der for en periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...