Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frisør krever mer av kvinner. Lov?

Mannen med ljåen

Anbefalte innlegg

Jeg gikk nettopp forbi en frisørsalong med plakat utenfor.

Der stod det at kvinner betaler fra 450 kroner, menn betaler fra 250 kroner.

Er slik forskjellbehandling egentlig lov?

Hvis de mener det er dyrere å ta permanent på langt hår, enn å såvidt stusse kort hår, må de vel heller bare si det?

For må en nesten skallet Britney Spears betale kvinneprisen for å polere issen, når hun er en betydelig enklere kunde enn de fleste menn?

Jeg skjønner at noen kunder må betale mer enn andre. Men er det lov å dele dem inn etter kjønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser jeg overalt.

Har alltid regnet med at det dreier seg om typisk tidsbruk. Mer tid -> mer penger.

Edit: Aha, dette er jussforumet. Vel, jeg har egentlig ikke peiling, men tviler vel på om f.eks. likestillingsloven kommer til anvendelse.

Edit2:

- Noen vil kanskje spekulere i at det er større betalingsvilje hos kvinner. Men det er også andre årsaker. Menn kommer gjerne uten avtale, og venter til det er ledig time. Dermed får frisørene fylt dødtid. Dessuten setter frisørene av lengre tid til dameklipp, sier Eikemo.
http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/...c=1128688886.24 Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Det står FRA kroner xxx.

Altså kan både menn og kvinner betale mer enn manne- og kvinneprisen, dersom de vil ha noe som tar lang tid.

Fabio kan altså godt betale mer enn 250 kroner hvis han ber om noe som er tidkrevende.

Men en kvinne kan altså ikke betale mindre enn 450 kroner ifølge skiltet, selv om hun bare skal ha en herrefrisyre.

Hvis dette skal tolkes helt bokstavlig, og Britney MÅ betale 450 for en frisyre som er verdt 250 kroner, er det ulovlig?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Snakk om flisespikkeri.

Anyway... Googlet, og på første forsøk:

Prisundersøkelse:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1128678734.71

Likestillingsombudet:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/...c=1128688886.24

Dette er 3 år siden og de venter nok på svar. Men prisene som er satt er nok basert på et estimat.

Hadde Britney som er et så fint eksempel her sagt først hva hu ønsket av klipp og bedt om pris så hadde nok prisen blitt annerledes uten tvil.

Og litt mer:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article109130.ece

Uansett. Det er tydeligvis tiden som gjør prisforskjellen og prisene du ser på vinduer etc er nok en "gj.snitt/std.pris". Man kan ikke gå inn hos en frisør og tror man kan klippe/bleke som man vil uten at prisen kan endre seg.

Vel, det finnes desverre dumme folk her i verden som tar alt for god fisk og eller later som å være ekstra dumme (USA er jo et prakteksemplar på dette, men ser at andelen øker kraftig i Norge også uten å gå noe mer innpå dette).

Lenke til kommentar

Du kunne spart deg den siste setningen hvis det var meg du siktet til.

Som sagt, er jeg klar over at FRA-priser er MINIMUM, og at menn som Fabio må betale mer.

Jeg tviler heller ikke på om Britney ville fått mannepris, det burde hun i hvert fall hvis hun kun bestiller stuss.

Nei, det var lovligheten jeg lurte på, og den besvarer linkene dine veldig greitt.

Ikke alle kvinner har en så enkel frisyre som Britney heller. En dame med normallangt hår trenger ikke nødvendigvis bruke dobbelt så lang tid som en mann med kort hår.

Det ble forbudt for forsikringsselskapene å kreve MER av menn enn kvinner pga. at noen menn topper skadestatistikken.

Jeg spør fordi det er mildt provoserende med skilt som skryter av mannepris og damepris, i stedet for å presisere at det er de typiske kvinnegreiene som koster penger, og at kvinner ikke nødvendigvis trenger å bestille disse. (og at menn kan om de vil)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det var ikke deg jeg siktet til, men mer på et generelt grunnlag. Var mye ymse jeg kom over når jeg googlet nettopp dette samt at VG, DB og andre aviser er propp fulle av tema/ting som er helt banalt for den enkelte.

Men jeg forstår tanken din og hva du skal frem til. Men jeg har aldri i mine snart 29 år vært borti at en kvinne eller mann har hatt et problem med prisen. Dyrt, kanskje. Men forståelig mtp tid mellom mann og kvinne, ja.

Når vi først skal snakke om ting som irriterer så har vi de som har ufattelig lave priser med skjulte gebyrer.

F.eks dekk.

En kamerat av meg fikk tilbud på dekk. Prisen virket veldig bra, men verkstede kompanserte sitt fantastiske tilbud mot at omlegging og dekkbytte kostet svimlende 700,-.

Sist jeg la om dekk kostet det meg 200,- og gangen før der gratis.

Også flotte reklamene man har på TV med ultra liten tekst eller tekst som forsvinner så fort at man ikke rekker å lese det. Her burde det vært regler for minimum størrelse på font, hvor lenge teksten skal stå og ikke minst kontrasten i fargen på tekst og bakgrunn.

Beklager litt offtopic, men blir litt revet med :p

Lenke til kommentar

Men dette betyr da at skilt som seier: "kvinner betaler fra 450 kroner, menn betaler fra 250 kroner." faktisk ikkje er lovlege sidan dei setter kjønnsmessige forutsettninger. Skiltet burde da altså være: "Langt hår 450,- Kort hår 250,-" for at dette skal bli ikkje diskriminerande.

Eller kan du verkeleg bruke slike eksempel med personer som har typiske trekk. Kan du for eksemepel ta høgare pris for å sette opp glatt asiatisk hår, og meir for å rette ut krøllete afrikansk hår utan at dette er rasistisk og diskriminerande?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at dette går langt tilbake til (la oss si) 50-tallet, når damer haade langt hår og menn hadde kort hår. Dameklipp og herreklipp er uttrykk som har hengt i siden den gang.

Når det er sagt er jo også de fleste damer mer opptatt av håret sitt. Dette gir at

1. De er villige til å betale mer for å få det gjort (uten at dette nødvendigvis gjør det lovlig å kreve mer betalt for å gjøre jobben)

2. De er mer opptatt av resultatet, dvs at den som klipper må gjøre en relativt bedre jobb. For å si det på den måten, så er det nok flere menn som går til lærlinger enn kvinner.

Men bortsett fra linken til forbrukerrådet som viser at prisen faktisk er skeiv i forhold til tidsbruk, så tror jeg dette er mer noe som brukes som generelle rettningslinjer i bransjen og ikke er skrevet i stein om du er dame med kort hår eller mann med langt hår.

Akkurat at det er brukt herre/dame istedenfor kort/langt (dersom det er det de mener) mener ikke jeg er diskriminerende, gjør man det er man i overkant hårsår (*humre*).

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Akkurat at det er brukt herre/dame istedenfor kort/langt (dersom det er det de mener) mener ikke jeg er diskriminerende, gjør man det er man i overkant hårsår (*humre*).

I C what U did there ;)

Problemet er at når det er brukt dame/herre så sier prisene at prisen du betaler er kjønnsavhengig og ikkje avhengig av arbeidsmengden eller som eit mål på kvaliteten av arbeidet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...