muummi Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Heisann:) Har kjøpt meg en ekstern harddisk som er formatert i Fat 32. Men siden man bare kan legge over filer som ikke er større enn 3-4 gb på fat 32 så har jeg tenkt å formattere til NTFS, men er det noen fordeler med FAt 32 kontra NTFS? Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Nei, ser ingen grunn til ikke å endre til NTFS. Mindre fragmentering får du også Har også lurt litt på hvorfor de fleste eksterne disker leveres med fat32. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Grunnen til at de fleste eksterne disker kommer som FAT32 vil jeg tro henger sammen med at de selges både til Windows, OS X og Linux brukere - hvor det filsystemet som gir "minst" trøbbel er nettopp FAT32 selv om det er gammelt og utdatert. Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) husk at om du har veeeldig store filer som skal innpå, da kan du splitte dem opp med winRAR. Endret 13. oktober 2009 av Joakimd Lenke til kommentar
muummi Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 OKi, takker for svar:) Men det er vel ikke større sjang for at den vil krasje eller noe om den er i NTFS? Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Nei. Dataene dine er faktisk tryggere med NTFS enn FAT32 (sålenge det ikke er snakk om hardwarefeil). Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg har gjort som du har tenkt. Konvertert til NTFS. Gjort det i alle år uten problemer. Skal sies at jeg bare har gjort dette på windows-maskiner. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Microsoft har holdt kortene veldig tett til brystet når det gjelder NTFS, og det har ført til dårlig støtte på andre plattformer enn Windows. Til Linux finnes det ganske gode løsninger så man kan bruke disker med NTFS, men det er verre med f.eks. Playstation 3. Skal du derimot kun bruke disken på Windows-baserte systemer, så er det ingen bakdeler med NTFS kontra FAT32. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå