19scheele93 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hei. jeg går første år på videregående, og jeg lurer på hvordan man formlerer spørsmål på fransk, og hvordan spørreordene faktisk fungerer. Jeg kan de grunnleggende spørreordene som; que, qui, combien etc. men i mange situasjoner ser man at disse blir til lange spørreord! que-est ce-que c'est? hva e logikken bak dette? et enkel eksempel har du en sykkel? blir det enkelt og greit ; Tu a un velo? eller er det mer komplisert. Det jeg egentlig er ute etter er en generel gjennomgang om hvordan man bruker spørreordene På forhånd takk Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Det er mye som ikke er logisk i fransk ... Men det er mye som ikke er logisk i norsk heller, man bare legger ikke merke til det fordi man lærer det på en annen måte. "Qu'est-ce que c'est?" betyr direkte oversatt "Hva er det som det er?", og det virker jo søkt. (Men det tenker ikke en franskmann på - han bare sier det.) Man kan også si "Qu'est-ce?" = "Hva er det?" men det brukes på en litt annen måte. Man kan også variere måten å spørre på: Tu a un vélo? As-tu un vélo? Tu as combien de vélos? Combien de vélos as-tu? Ellers er det gjerne slik at et spørreord som brukes i flere sammenhenger på norsk ikke brukes i de samme sammenhengene på fransk. Ta f.eks. ordet "hva": "Quelle est la difference ...?" = "Hva er forskjellen ...?" ("Hvilken er forskjellen") "Comment tu t'appelles?" = "Hva heter du?" ("Hvordan kaller du deg") "Qu'est-ce que tu veux?" = "Hva vil du?" / "Hva er det du vil?" Dette er bare noe man må lære .... Lenke til kommentar
19scheele93 Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Tusen takk. Je t'aime (var det riktig?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå