Robocoop Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 I dag har det skjedd igjen i følge NRK. Politiet har rykket ut med maskingevær. Jeg trodde det var maskinpistol de hadde, jeg. MP5..... Lenke til kommentar
tNy Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Du har rett! MP5 er en maskinpistol Hva kan man egentlig forlange av de norske avisene. edit: Heter det ikke 'maskingevær' egentlig automatgevær? Endret 13. oktober 2009 av Ziuuung Lenke til kommentar
eught Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Du har rett! MP5 er en maskinpistol Hva kan man egentlig forlange av de norske avisene. edit: Heter det ikke 'maskingevær' egentlig automatgevær? Nei, automatgevær blir noe annet igjen. Det er (om jeg ikke har misforstått terminologien) et håndholdt gevær som kan avfyres med full auto. Det beste eksempelet er vel Automatgevær 3, mer populært kalt AG-3. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Colt Canada C7 som HJK bruker er vel ett automatgevær. Samme med Colt m4 Carbine. Eller tar jeg feil? edit: Maskingevær er et helautomatisk skytevåpen som kan avfyre skudd i rask rekkefølge uten at operatøren trenger å ta ladegrep eller trykke inn avtrekkeren på nytt for hvert skudd. I motsetning til automatgeværer og maskinpistoler er maskingevær ment for å avgi lengre byger, gjerne kontinuerlige. Maskingevær kan monteres på kjøretøy og avfyres derfra, eller de kan bæres av fotsoldaten under forflytning og typisk settes på en to-fot i stillinger. Maskingevær kamret for kaliber 20 mm eller større kalles for maskinkanon. Det vil si ikke mulig eller praktisk å bruke håndholdt. Fant svaret selv Endret 13. oktober 2009 av Ziuuung Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Automatgevær er for meg AK-47 og AG3. Maskingevær er mer stasjonære og større. Endret 13. oktober 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
tNy Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Ja, Colt c7, m4a1 carbine etc er da også automatgevær. Kjekt å vite. Da ble det bare en enda grovere feil fra NRK da. Ser for meg Oslo Politiet rykke ut med maskingevær festet til V70 og Vito'ene de kjører. Endret 13. oktober 2009 av Ziuuung Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Du har rett! MP5 er en maskinpistol Hva kan man egentlig forlange av de norske avisene. edit: Heter det ikke 'maskingevær' egentlig automatgevær? Man bør kunne frlange av journalistene at de har helt elementær kunnskap om det de skriver om. Maskingevær og automatgevær er to forskjellige våpentyper. Bilder ovenfor er et maskingevær, mens automatgevær er feks av typen ag3 eller ak 47. Lenke til kommentar
tNy Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Ja, jeg kan en god del typer våpen. Men når jeg ser en AK-47 eller lignede, så er det jo maskingevær som slår meg først. Kanskje det har noe med at det sitter igjen fra barndommen. Da var jo Uzi en maskinpistol, mens de som var større, kalte jeg alltid maskingevær. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Uff, har det så mye og si? Like plagsomt med folk som bryr seg om disse latterlige feildefinisjonene som folk som går rundt å irriterer seg over feilbruken av ''pedofil'' osv. Det har ingenting og si, og man skjønner absolutt hva som menes. Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jeg er ikke helt enig Cpt. At politiet har måttet rykke ut med maskingevær høres helt absurd ut. Da er det tydelig at de trenger stor ildkraft får å ta ut skurkene. Da hadde det vært en skikkelig nyhet også. At de rykket ut med maskinpistol er ikke akkurat en ekstraordinær nyhet. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Om politiet kommer med MG-3 så bør husforskanserne revurdere planene sine i fremtiden. Husker en lokal heimevernsavdeling var inne og øvde med denne da jeg var i Forsvaret. Kulesprut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå