Eispeis Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hola. Greia er at jeg har en 320GB disk som ble infisert av malware i forrige uke (Antivirus_Pro_2010). Siden maskinen uansett trang en formatering gikk jeg for det. Disken var partisjonert i en C: på 80GB og resten på D:. Siden dette var en grei og rett frem formatering av C: kjørte jeg bare backup av bilder og dokumenter på D: og satte igang reinstall av Windows. Windows fant bare en 80GB partisjon av C: når den spurte hvor jeg ville installere, og da burde vel egentlig varselbjellene ringt. Det faktum at jeg ikke tok backup av den ene sure GBen med data på et eksternt medie er jo også bare pinlig. Uansett så valgte jeg å formatere C-partisjonen som ble funnet. Når maskinen bootet klarte den ikke å installere windows på C: partisjonen, da den hevdet at C ikke var formatert. Jeg tok med disken over til en kamerat og koblet den til der. Status: "Denne disken er ikke formatert". D: med backup og ALL data jeg hadde der (media/spill etc.) var dermed borte. Greia er jo at denne dataen ikke er overskrevet (eller formatert så vidt jeg vet), men jeg vil jo ikke formatere hele disken nå i og med at jeg regner med at det fortsatt er mulig å kjøre en recovery på dette. Jeg lagt inn Windows 2000 på en gammel 60GB disk og kjørt både TestDisk, og Recuva uten hell. TestDisk søker gjennom hele 320GBen uten å finne hverken primary, bootable, eller logical partisjoner. Recuva kjenner ikke igjen filsystemet på disken og starter dermed ikke scanningen en gang. Det faktum at jeg har mistet drøyt 200GB med spill, filmer og musikk er strengt tatt ikke viktig i det hele tatt da dette kan skaffes på nytt. Mesteparten ligger jo uansett på iTunes kontoen min. Det som er relativt bittert er at forloveden hadde endel bryllupsplanlegging og tips som røyk der, så stemninga er litt dårlig Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan recovere data fra en disk Windows sier ikke er formatert. Bør jeg eventuellt formatere disken slik at det gjenkjennes et filsystem på den og deretter forsøke å kjøre recovery? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 du finner diverse recovery programmer på nettet, ville prøvd kjøre igjennom med et av de. men ikke formater eller gjør mer med disken først, jo mindre endringer/skade jo bedre for og få frem gamle dataene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Prøv GetDataBack. Det er et program som ikke bryr seg om manglende filsystem. Lenke til kommentar
Eispeis Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Prøv GetDataBack. Det er et program som ikke bryr seg om manglende filsystem. Kjører GetDataBack nå, men det koster vel strengt tatt penger å recovere det den finner? Kan uansett være verdt det hvis jeg får tilbake filene til madammen. Husro er verdt 3-500 kr Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 PhotoRec er et gratis alternativ. Har ingen erfaring med bruken. http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec Lenke til kommentar
Eispeis Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 GetDataBack gjorde jobben så fort jeg var villig til å gi dem $79. Litt i dyreste laget, men 400 spenn var som sagt lite for å bevare husfreden. I tillegg så er jeg bedre forsikret mot fremtidige føkk-ups Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå