Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemiske forbindelser, HJELP

Anbefalte innlegg

Har fått en innlevering i kjemi hvor jeg skal gjøre følgende:

Velg fire forskjellige enkle kjemiske forbindelser (ikke de som er nevnt i Kapittelet), og få med følgende:

1) Hvilket partikkelenhet er det som karakteriserer forbindelse? (Atomer, ioner?)

2) Hvilke type binding er det i forbindelse? Forklar (bruk elektronnegativitetsverdier) og illustrer. Hvilke karakteristiske egenskaper har bindingen?

3) Leder forbindelsen strøm? Hvorfor? Hvorfor ikke?

4) Hva er smeltepunktet? Kokepunktet? Forklar.

5) Er forbindelsen lettløselig, tungtløselig eller uløslig i vann?

6) Har forbindelsen andre spesielle egenskaper? Eks. hardhet, løslighet i upolare stoffer osv.

Problemet er egentlig at jeg ikke finner noen gode, vitenskapelige kilder? Noen som vet om noen sider? Og gode eksempler på kjemiske forbindelser som jeg kan bruke? Wikipedia er fyfy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått en innlevering i kjemi hvor jeg skal gjøre følgende:

Velg fire forskjellige enkle kjemiske forbindelser (ikke de som er nevnt i Kapittelet), og få med følgende:

1) Hvilket partikkelenhet er det som karakteriserer forbindelse? (Atomer, ioner?)

2) Hvilke type binding er det i forbindelse? Forklar (bruk elektronnegativitetsverdier) og illustrer. Hvilke karakteristiske egenskaper har bindingen?

3) Leder forbindelsen strøm? Hvorfor? Hvorfor ikke?

4) Hva er smeltepunktet? Kokepunktet? Forklar.

5) Er forbindelsen lettløselig, tungtløselig eller uløslig i vann?

6) Har forbindelsen andre spesielle egenskaper? Eks. hardhet, løslighet i upolare stoffer osv.

Problemet er egentlig at jeg ikke finner noen gode, vitenskapelige kilder? Noen som vet om noen sider? Og gode eksempler på kjemiske forbindelser som jeg kan bruke? Wikipedia er fyfy.

Her er det jo bare å velge...

Du skal ha kjemiske forbindelser, dermed betyr det gjerne 2 eller fler forskjellige grunnstoffer bundet sammen. Det er jo bare å velge. Plukk 4 mineraler, 4 mer tradisjonelle salter, 4 edelstener, 4 stoffer du finner på kjøkkenet osv osv.

Hvorfor mener du at Wikipedia er fyfy, den engelske Wikipedia har jeg fortsatt til gode å finne en artikkel med feil, noen ting er litt kort forklart men ingen feil??

Cobos

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ3x8Q2w

Det at "wikipedia er fyfy" er mest lærere som sier fordi man skal være kritisk til kildene man bruker. Men kan man ikke stole på wikipedia så burde man strengt talt ikke stole på noe på internette.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at Wikipedia er kjempebra, men jeg kan sitere min egen kjemilærer: Hvis dere ikke har 6 vitenskapelige kilder, og da er ikke Wikipedia inkludert, så blir det ingen god karakter.

Jeg har ingen problem med å velge kjemiske forbindelser, sliter bare med å finne gode sider.

Lenke til kommentar
Om læreren din er så streng, så får du bruke vitenskapelige rapporter og bøker.

Om læreren din er så streng på en slik oppgave er læreren rar. Dette er enten en oppgave i hvordan finne fram til primærkilder og bruke disse eller så er det en oppgave med merkelig fokus.

Men det er jo ikke ditt problem Sigrid så et nytt forslag:

Webelements har ymse forskjellige kjemiske forbindelser, en hel HAUG faktisk. De har også kildehenvisninger på disse stoffene, men er virkelig læreren din så vrang vil h*n sikkert ha sidereferanser også og da har du et problem. Ta en titt på CoCl2 som et eksempel.

Jeg sjekket Basic Solid State Chemistry som stod oppført som kilde der og den har en referanse til CoCl2 og det er en tabell over krystallstruktur avstander som igjen er grabbet fra Wyckoff, 1971, Vol 1. Så slik ser du at det ofte er veldig vanskelig å grave seg fram til originalkilder, og det er nesten umulig uten å ha tilgang til et skikkelig vitenskapelig bibliotek. Hvis det er slik at du bor i Oslo som profilen din viser kan du jo stikke innom biblioteket på Kjemisk Institutt på Blindern. Der VIL du finne det du trenger forutsatt at du vet hvordan du leter. Men, og dette er hovedpoenget mitt, det virker totalt meningsløst gitt denne relativt intetsigende oppgaven.

Cobos

Endret av Cobos
Lenke til kommentar

Tusen takk folkens! Skal innom Deichmanske bibliotek i morgen tenker jeg, og biblioteket på Blindern var en god ide.

Ja, læreren min er streng og har fått mye klager. Tror hun blir frastilt stillingen etter lærerevalueringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...