Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste animasjonsfilmer

Infenso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle de mest omtalte er verdt å se (så vidt jeg vet, har jo ikke sett alle selv.) Sett My Neighbour Totoro, Spirited Away og Princess Mononoke, og alle er minst topp 50 materiale.

Anbefaler også Hotaru no Haka (Grave of the Fireflies) (Ikke Miyazaki, men Ghibli.)

Er original eller engelsk tale best når det gjelder disse filmene?

De engelske versjonene er ofte veldig bra dubbet, men som nevnt mange ganger i tråden fra før så er Japansk tale enda bedre og en del av sjarmen. Hvis du aldri har sett anime/japansk film før (faen meg på tide! :p) så høres det kanskje litt rart ut i begynnelsen, men det har du glemt etter 10 minutter.
Lenke til kommentar

Legger denne i mine innlegg med et lite førsteutkast, så ser jeg nærmere på det senere.

Balance, The Rescuers Down Under, Wall-E, Animatrix, Toy Story Shrek South Park, James and the Giant Peach, Lion King, The Nightmare Before Christmas, Alice in Wonderland, Aladdin, Rejected, Duck Dodgers in the 24½th Century.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Nausicaä er nettopp sett. Går rett inn på lista, det er sikkert. Kom over en artig trivia:

Hayao Miyzaki was so upset by the original international cut version that he sent a samurai sword to the Executive at Disney with a simple note which read: "No cuts."
Lenke til kommentar

Toppti:

1. Flåklypa Grand Prix
  2. Mind Game
  3. Sen to Chihiro no kamikakushi
  4. The Nightmare Before Christmas
  5. WALL·E
  6. Hotaru no haka
  7. Mononoke-hime
  8. Beavis and Butt-Head Do America
  9. Waking Life
  10. The Rescuers Down Under

The Rescuers Down Under havner på lista som en slags representant for alle de Disney klassikerne det er for lenge siden jeg har sett til at jeg kan stole fult på mine minner av opplevelsene. Men denne filmen var nok min første virkelige favorittfilm, og jeg kan nok ikke telle på en hånd de gangene jeg fikk mine, etterhvert motvillige, foreldre til å leie denne til meg.

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar

Kan ikke lage noen topp 10-liste selv, sett veldig få av disse de siste årene. Men The Nightmare Before Christmas er veldig årleit, bra folk liker den:)

Er det ikke flere som synes South Park er konge her? Blir i bra humør og nynnemodus når jeg ser den igjen:)

Lenke til kommentar

1. More

2. L'homme qui plantait des arbes (The Man Who Planted Tree)

3. Arka

4. Duck Amuck

5. Presto

6. Yozhik v tumane (Hedgehog in the Fog)

7. Vals Im Bashir (Waltz with Bashir)

8. Kiwi!

9. Vincent

10. Family Guy Presents Stewie Griffin: The Untold Story

Ble litt mange kortfilmer, men det er omtrent det eneste jeg har sett av animasjon de siste årene. Skulle gjerne hatt med flere av de gamle Disney-klassikerne, men jeg aner ikke hvor de ville vært på en slik liste.

Endret av Olum
Lenke til kommentar
8. Pinocchio (hugser ikke hvilket år. Rundt 1995 kansje?

Den kom ut i 1940.

Haha, det er så lett å ta feil når det gjelder de gamle Disney-klassikerne. Jeg hadde alltid trodd at filmene jeg så som liten var relativt nye. Ble faktisk ganske overrasket når jeg fant ut at de var mye eldre.

Edit: Manlulu, det er ikke Disney-versjonen du mener?

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...