Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste animasjonsfilmer


Infenso

Anbefalte innlegg

Eller fordi man filmene hadde blitt ødelagt om man hadde sett den på en annen måte enn man gjorde i barndommen. Skal jeg se noen av Disney-klassikerne igjen, må jeg finne fram en gammel VHS, se den på en kasse-TV, spise store mengder vingummi og droppe snusen. Og se den på norsk, selvsagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller fordi man filmene hadde blitt ødelagt om man hadde sett den på en annen måte enn man gjorde i barndommen.

Akkurat dette jeg er redd for, men samtidig er jeg redd at den norske dubbingen skal være så dårlig at det nærmest ødelegger barndomsminnene. Men egentlig er det ikke mange filmene jeg har sett med norsk dubbing, eller jeg kan huske å ha sett med norsk dubbing. Snehvit, Løvenes Konge og Mulan er de eneste jeg kan komme på at jeg kan huske å ha sett med norsk dubbing. De resterende disney filmene blir nok sett med engelsk tale.

 

Ghibli filmene; Hvilke filmer kan man anbefale en skeptiker som ikke har sett noe av dette?

Lenke til kommentar

Om jeg ser nyere animasjonsfilmer, ser jeg de alltid med originaltale. De aller fleste av de eldre Disney-klassikerne minnes jeg med norsk tale. Mange av stemmene kan jeg også høre i hodet om jeg tenker meg godt om. Jeg tror nok jeg ville sett de på engelsk nå, men er redd for at det kan ødelegge litt.

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å se mer før perioden er omme, har blant annet flere usette Ghibli-dvder og flere anbefalinger fra Montag og andre notert. :)

 

1. Spirited Away

2. The Nightmare Before Christmas

3. Flåklypa Grand Prix

4. Princess Mononoke

5. Destino

6. The Old Man and The Sea

7. The Man Who Planted Trees

8. Grave of The Fireflies

9. House of Small Cubes

10. WALL-E

 

Blir dette den første listen med en norsk film nær toppen? Ikke umulig.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Mye resirkluering her ser jeg :\ Hver sin smak ofc, men vil tro listene til mange her inne forandres om de får sett enda mer (uten å peke)

 

01 Final Fantasy VII: Advent Childre Complete (2005/2009)

02 South Park: Bigger longer & Uncut (1997)

03 Horton Hears a Who (2008)

04 Monsters Inc. (2001)

05 Wall•E (2008)

06 Animatrix (2003)

07 Innocence (Ghost in the Shell 2) (2004)

08 Bekushiru: 2077 Nihon sakoku / Vexille (2007)

09 Paprika (2006)

10 Gekijô-ban hagane no renkinjutsushi: Shanbara wo yuku mono / FMA: Conqueror of Shamballa (2005)

 

 

Monsters vs Aliens skal sees imorgen, så et lite forebehold. Up (release på BD om ikke så lenge) er ennå ikke sett, og masse Ghibli jeg ikke har sett, uten at Mononoke Hime, Hotaru no haka og et par andre har gitt meg orgasme. For all de fantastiske filmer, og jeg har som "mål" å ha complete ghibli en vakker dag .

 

Å ikke se filmene på sitt originalspråk er en skam. Eneste mulige unntak er Terkel i Knibe, haha :p

Lenke til kommentar
Monsters vs Aliens skal sees imorgen,

Rimelig middels saker.

 

Ghibli filmene; Hvilke filmer kan man anbefale en skeptiker som ikke har sett noe av dette?

Alle de mest omtalte er verdt å se (så vidt jeg vet, har jo ikke sett alle selv.) Sett My Neighbour Totoro, Spirited Away og Princess Mononoke, og alle er minst topp 50 materiale.

 

Anbefaler også Hotaru no Haka (Grave of the Fireflies) (Ikke Miyazaki, men Ghibli.)

 

Flere enn meg som husker disse?

(...)

An American Tail

Den husker jeg! Så den på norsk for mange år siden. Utrolig spennende husker jeg den var.

Lenke til kommentar
Å ikke se filmene på sitt originalspråk er en skam.

Selvom man har sterke barndomsminner med norsk tale, og det kan vekke nostalgiske følelser? Eller at filmen vil nærmest ødelegge barndomsminnene når man ser den på orginalspråket?

 

Er bare min personlige mening. For meg tar det hvertfall bort alt som heter sjarm og originalitet.

Lenke til kommentar
Mye resirkluering her ser jeg :\ Hver sin smak ofc, men vil tro listene til mange her inne forandres om de får sett enda mer (uten å peke)

 

 

Uten å ta meg nær av at jeg har nesten kun har Disney/pixar og dreamworks på min liste så er nok mye av grunnen at jeg generelt sett synes det er bra filmer, og at jeg har sett lite annet. Så jeg plukker opp en del tips i løpet av denne tråden.

Lenke til kommentar
Mye resirkluering her ser jeg :\ Hver sin smak ofc, men vil tro listene til mange her inne forandres om de får sett enda mer (uten å peke)

 

 

Uten å ta meg nær av at jeg har nesten kun har Disney/pixar og dreamworks på min liste så er nok mye av grunnen at jeg generelt sett synes det er bra filmer, og at jeg har sett lite annet. Så jeg plukker opp en del tips i løpet av denne tråden.

Samme her. Betrakter denne kåringen som en 'må se liste' innenfor animasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...