Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste animasjonsfilmer


Infenso

Anbefalte innlegg

Aleksmy: Du kan ikke ta med en animeserie, men anime som Ghibli-filmer og lignende er selvsagt helt greit. Eller hvis det finnes langfilmer av animeserien da. Altså noe som Beavis and Butt-Head Do Ameica. Er ikke bevandret i anime, så dette har jeg ikke peiling på.

Hehe, ok. Langfilmer basert på anime er bare skvip uansett^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tydelig at få har sett Vals med Bashir her ;)

 

Vi kan jo sette i gang litt typisk animasjonsfilmdiskusjon. Er originalspråk et must? Må man se Disney-filmene med engelsk tale, Ghibli-filmene med japansk osv?

Jeg har sett noen av Miyazaki-filmene på engelsk og det gikk ganske greit. Det har sikkert noe med at jeg er så vant til engelsk på film (over 1000 av de ca 1200+ filmene jeg har sett involverer det engelske språket). Men de funker like bra, om ikke bedre, på japansk også. Bare synd at jeg må bruke en del av tiden på teksten i tillegg til å se på bildene.

 

Som Dotten sa i Filmprat, den eneste norske skuespilleren jeg godtar i dubbing er Dagfinn Lyngbø i Istid-filmene. Når det er sagt kan jeg også nevne at alle de andre norske dubbeskuespillerne i de filmene er elendige. Tenk at Otto Jespersen kan høres så uinspirert og kjedelig ut.

Lenke til kommentar

Ikke den endelige listen..

 

 

1. The man who Planted Trees (1987)

2. Beauty and the Beast (1991)

3. Vinni-Pukh (1969)

4. Waltz with Bashir (2007)

5. Flåklypa Grand Prix (1975)

6. WALL-E (2008)

7. Grave of the Fireflies (1988)

8. Corpse Bride (2005)

9. The Lion King (1994)

10.The Nightmare Before Christmas (1993)

 

 

1. The man who Planted Trees (1987)

2. Karius og baktus

3. Beauty and the Beast (1991)

4. Vinni-Pukh (1969)

5. Waltz with Bashir (2007)

6. Flåklypa Grand Prix (1975)

7. When the Wind Blows (1986)

8. WALL-E (2008)

9. Grave of the Fireflies (1988)

10.Howls moving castle (2004)

Endret av Njormann
Lenke til kommentar
Som Dotten sa i Filmprat, den eneste norske skuespilleren jeg godtar i dubbing er Dagfinn Lyngbø i Istid-filmene. Når det er sagt kan jeg også nevne at alle de andre norske dubbeskuespillerne i de filmene er elendige. Tenk at Otto Jespersen kan høres så uinspirert og kjedelig ut.

Otto er mye bedre enn originalen - Ray Romano.

Lenke til kommentar

Hva syns dere om Selicks Coraline kontra hans Nightmare Before Christmas?

 

Jeg valgte å se førstnevnte i 3D, noe jeg har angret litt på i ettertid. Jeg blir sliten i hodet av de brillene og filmen brukte ikke 3D-effektene hyppig nok til at det var verdt det, i motsetning til en film som My Bloody Valentine 3D som ville vært meget klein uten. Så i samme slengen kan vi kanskje ta en diskusjon rundt 3D-effektene en rekke animasjonsfilmer har tatt i bruk i det siste. Er dette en positiv trend? Er 3D-opplevelsen noe som i seg selv virker tiltrekkende?

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Petrovs Oscarvinnende kortfilm "The Old Man and the Sea":

Utrolig flott. Noe av det peneste jeg har sett på film.

 

men det gjør derimot en film som Svankmajers Jídlo/ Food.

Har til gode å sjekke ut Svankmajers filmer, selv om jeg har tenkt på det lenge. Kanskje denne kåringen kan være et spark bak.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar

Flere enn meg som husker disse?

 

An American Tail

The Secret Of NIMH

Final Fantasy: The Spirits Within

Final Fantasy VII: Advent Children

Paprika

Tokyo Godfathers

Millennium Actress

Cowboy Bebop - The Movie

Attack of the Super Monsters

Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem

 

Mange av disse er personlige favoritter som det tok litt lenger tid å fiske frem fra hukommelsen enn alle de fantastiske Ghibli, Disney og Pixar filmene som har blitt nevnt hittils.

Vet ikke helt om noen av de blir med på topp-10 listen min, kanskje et par, men følte for å dele de med dere, kanskje noen flere som har et i det minste nostalgisk forhold til noen av disse filmene? :p

 

Kommer med topp 10-liste i morgen forhåpentligvis...

Lenke til kommentar

Første utkast

 

1. Flåklypa Grand Prix

2. L'Homme Qui Plantait Des Arbres

3. Wall-E

4. Kung Fu Panda

5. Ratatouille

6. Ice Age

7. Shrek

8. The Lion King

9. Snow White and the Seven Dwarfs

10. Bolt

 

Huff, er virkelig ikke lett å sette sammen noen liste da det er som regel godt over 10 år siden jeg så på mye animasjonsfilm. Men men, har prøvd å sette sammen en nogenlunde liste etter hvordan jeg husker de. Et gjensyn ville nok ha hevet flere av de "gamle" filmene.

 

Over til diskusjonen om orginalspråk: Her sliter jeg fælt med å bestemme meg om jeg skal se filmene på norsk slik jeg gjorde i barndommen eller om jeg skal se de på engelsk som mest sannsynlig er bedre. Når det gjelder animasjonsfilmer jeg ikke har sett, er valget soleklart engelsk, eneste unntak er Istid og Shrek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...