pierce007 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Skal skifte ut en gammel lampe med en større (armatur) i garasjen. Da ledningen ut i fra veggen er for kort, trenger jeg å sette opp en koblingsboks (er kjøpt). I tillegg har jeg kjøp noe som kaltes for PR ledning...? Tror det var noe slikt. Tykk kabel med 2 ledninger og en jordet tror jeg det er. Sp blir spørsmålene hvordan disse ledningene skal kobles? I armaturen er det en sukkerbit med 3 hull, hvor skal de 2 evt 3 ledningene fra PR kabelen i (trodde det ikke spilte noen rolle hvilke hull de ble festet i). Videre i selve koblingsboksen er det jo og en form for sukkerbit. Hvilke ledninger skal i hvilke hull? (igjen trodde jeg at dette heller ikke spilte noen rolle). I og med at det kun er en sukkerbit og 3 hull, så må vel da ene ledningen fra armaturen kobles i samme sukkerhull med en ledning fra veggen, riktig? I og med at formen for ledning fra vegg er forskjellig med ledning fra armatur, spiller det noen rolle? Fra veggen er det jo flere kobbertråder mens PR kabelen består av en tykk kobbertråd..... Ikke elektroekspert her...... Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Arbeid på den faste installasjonen skal utføres av elektroentreprenør. Ring din foretrukne elektriker Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Arbeid på den faste installasjonen skal utføres av elektroentreprenør.Ring din foretrukne elektriker det vet jeg og det var egentlig ikke det jeg spurte om heller... nå er det vel slik og at jeg selv har gjort noen lettere el arbeid hjemme, som nesten alle i landet har gjort.... jeg er bare interessert i å høre om noen som kan hjelpe på dette forum, ikke de som kan lover og regler.... Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Sp blir spørsmålene hvordan disse ledningene skal kobles? I og med at formen for ledning fra vegg er forskjellig med ledning fra armatur, spiller det noen rolle? Ikke elektroekspert her...... Ikke elektroekspert her heller...men: Hva du fester hvor betyr noe når du har jording - så sjekk nøye (grøn/gul er jord - den skal på rett plass, de to andre kan du egentlig bytte om hverandre). Fest alle tre ledningene inn i sukkerbitene - ta en titt på fargekoding på ledningen på andre siden av sukkerbit som dobbelsjekk før du skrur igjen; følg samme fargekoding hele veien slik at andre folk kan skru på anlegget ditt uten å få seg en overraskelse. Om du har en kobbertråd eller en kobberwire i ledningen burde ikke bety noe for hobbyelektrikere - dog, utstyr er designet for forskjellen; så ikke bruk en-tråds ledningen din direkte inn i punkter der flertråd-ledninger engentlig skal brukes (kontakter, lysarmatur og andre "endebruker" ting). Endret 13. oktober 2009 av Sondring Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Arbeid på den faste installasjonen skal utføres av elektroentreprenør.Ring din foretrukne elektriker det vet jeg og det var egentlig ikke det jeg spurte om heller... nå er det vel slik og at jeg selv har gjort noen lettere el arbeid hjemme, som nesten alle i landet har gjort.... jeg er bare interessert i å høre om noen som kan hjelpe på dette forum, ikke de som kan lover og regler.... Nå er det nå engang sånn at det på dette forumet ikke er lov å spørre om lovbrudd Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Stenges da slikt skal gjøres av elektrikere. Noe annet er brudd med lovverk og forskrifter, og er dessuten svært brannfarlig. MVH KVTL Endret 13. oktober 2009 av KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg