Gå til innhold

Vannavkjøling med peltier?


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg har et kort spørsmål her angående peltier i bruk sammen med vannavkjøling. Åssen temperaturer kan man regne med å få hvis man har feks. et 85 watts peltier på en vanlig, si 2.4 ghz p4?

 

HVordan blir tempen på en "standard" amd?

 

På forhånd, takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg benytter en 172w peltier, som får strøm fra egenbygd strømforsyning (24v) som ligger oppå PSU.

Peltieren kjøles av en AC Cuplex Evo (Etter min mening er ikke denne spesielt egnet til å kjøle peltieren, da den har et "kjøleområde" som er mindre en Peltieren som er 4*4 dette gjør at jeg må legge i en ekstra coldplate....) vurderer å skaffe meg Magnum 478

Benytter en AC airplex evo 240 radiator.

 

Overklokket 3.2 og 1.675v:

Idle ligger på 7-8 grader med radiatorvitene på fullt (9-10 med halv effekt)

Load temp ligger på 31-32 og ca 36-37 med vifene på halv effekt.

 

Ikke klokket 2.5 og 1.5v:

Idle under 0 vet ikke hvor langt da jeg ikke har avlesningsmuligheter

Load litt over 20 grader

 

Temperaturen reagerer så og si ikke på hvilke frekvens cpu er klokket til men etter hvilke volt som skal til for å holden cpu stabil

 

I tillegg til dette driver jeg å setter in en AC 120 radiator i bunn da jeg med kommende nytt skjermkort skal peltierkjøle dette :smile:

med et 156w 15v element montert på PSU 12v som da skal gi meg rundt 120w

 

Det er merkelig hva man gjør for å ha det litt gøy

Lenke til kommentar
I tillegg til dette driver jeg å setter in en AC 120 radiator i bunn da jeg med kommende nytt skjermkort skal peltierkjøle dette :smile:

med et 156w 15v element montert på PSU 12v som da skal gi meg rundt 120w

Til hvilket psu kobler du tec'et til gpu?

Fortell spec's på psu oppsettet ditt (Begge). Gjerne koblingsskjema for gpu + tec også

Spennende! :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilke skjermkort men antar ati 9800-256mb.

Peltiern tenker jeg å koble til på samme kontakt som skjermkortet får strøm fra PSU som er 550w og skal da klare og forsyne peltier til GPU og resten av PC`en uten problem.

 

Peltiern til CPU har egen strømforsyning og har ikke noe med overnevnte å gjøre. Ref : lengre opp i tråden.

 

Grunn til at jeg legger inn en radiator til i bunnen er for at varmen fra GPU-Peltier ikke skal dra vanntemperaturen så høyt at dette går utover kjølingen av CPU-peltier som igjen da vil føre til at Temp-CPU øker.

(Jeg vil nok ikke klare og eliminere dette totalt men.....)

Bunnradiatoren kobler jeg enkelt og greit i serie inn i resten av kretsen.

 

Jeg skulle gjerne ha vist noen bilder men har ikke kamera.

får se om jeg kansje låner meg et kamera når jeg er ferdig og legger de ut på forumet.

Lenke til kommentar
Peltiern tenker jeg å koble til på samme kontakt som skjermkortet får strøm fra PSU som er 550w og skal da klare og forsyne peltier til GPU og resten av PC`en uten problem.

Hvilket Psu har du? Hva er 12V-kapasiteten til det?

Peltiern til CPU har egen strømforsyning og har ikke noe med overnevnte å gjøre. Ref : lengre opp i tråden.

Skjønte det...men spec's...sikle! :smile:

Gleder meg til bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...