Gå til innhold

Uttale av "pseudo"?

Degeim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finner ingen god dokumentasjon på norsk uttale. Psevdonym er en lovlig skrivemåte. Går ut i fra at det uttales 'sevdonym', 'søydonym' eller 'saudonym'. Jeg sier det siste, men er langt i fra sikker på at det er korrekt. Men dette kommer vel også litt an på dialekter?

Det er allerede linket til god dokumentasjon på dette. Nei, det kommer ikke an på dialekter, da dette er et lånord som har en offisiell skrivemåte og uttale.

Lenke til kommentar

Startet å skrive posten 30 sek etter trådstarter, så fikk ikke med meg posten din. Men offisiell uttale på ord har jo alltid vært et problem. Man kan seriøst ikke forvente at folk fra den vestlige delen av verden skal uttale pseudonym som 'sevdonym' på lik linje med Oslofolket. Blir jo like teit som å si 'sevv' i stedet for 'sau'.

Lenke til kommentar
Startet å skrive posten 30 sek etter trådstarter, så fikk ikke med meg posten din. Men offisiell uttale på ord har jo alltid vært et problem. Man kan seriøst ikke forvente at folk fra den vestlige delen av verden skal uttale pseudonym som 'sevdonym' på lik linje med Oslofolket. Blir jo like teit som å si 'sevv' i stedet for 'sau'.

Dette er noe annet, da dette ordet kommer fra gresk. Si meg, skriver dere ordet sau, psev der nede på vestlandet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det er allerede linket til god dokumentasjon på dette. Nei, det kommer ikke an på dialekter, da dette er et lånord som har en offisiell skrivemåte og uttale.

Røbbisj ...

Det finnes ingen "offisiell uttale av lånord". Du henviser til bokmålsordboka, og den har fint lite med norske dialekter å gjøre, hva angår uttalen av ord.

Både norske ord og greske lånord kan uttales forskjellig i ulike dialekter.

Man hører både "sevdo-" og "saudo-", både "-pøyt" og "-paut", osv.

Lenke til kommentar
Man hører også schøtt, schino og schæreste - det betyr ikke at det er riktig. :)

Det er det ikke opp til deg å avgjøre. (Eller Sylfest Lomheim, eller noen annen.)

Du kommer nok til å gå i graven som den siste forvarer av "kjøtt, kino og kjæreste" (- hvis det ikke blir meg, da -), men det betyr ikke at vi har "rett" (dessverre?).

Språket vil alltid utformes av de som bruker det, like it or not. Og de fleste unge i dag sier at de går på schino ...

(Skal vedde på at de om 50 år kommer til å spise "saudoschøtt" ...)

Lenke til kommentar

Bare for å sette en strek her, er det slik at dette SKAL uttales sevdo, eller?

Jeg kommer alltid til å si saudo, dette fordi jeg kommer fra Kristiansand, kan ikke hoppe inn med østlandsord her. Dette på lik linje med nordlendinger, kan ikke helt se for meg at en fyr fra Harstad sier "næi,æ går nu under sevdonyme ... fordi æ synes at det æ så greitt"

Her ville man jo bruke saudo, så vidt jeg kan forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...