Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Likninger, trenger litt bistand

Anbefalte innlegg

Jeg driver og regner på noen matteoppgaver og står helt fast her..

Husker ikke/finner ikke formelen for hvordan man skal regne dette ut.. Håper det er noen som kan bistå meg litt her...

Likningen er som følger:

1/3 (x+3/2) - 1/2x + 3 = x/3

Står også fast på en annen, om dere kan hjelpe meg er det supert..

1/x+2 = -x

På forhånd takk! :-)

Endret av kjetil8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gang ut parantesen og flytt så x-ene over på ene siden og tallene på andre siden. x/3 faller bort på begge sider av likhetstegnet, slik at du står igjen med x/2 = 3,5. Da får du at x = 7.

I den andre likningen er problemet at det er x i nevner. Multipliser med x på begge sider, så får du andregradlikningen x² + 2x + 1 = 0. Løs denne ved bruk av ABC-formelen.

Lenke til kommentar
Gang ut parantesen og flytt så x-ene over på ene siden og tallene på andre siden. x/3 faller bort på begge sider av likhetstegnet, slik at du står igjen med x/2 = 3,5. Da får du at x = 7.

I den andre likningen er problemet at det er x i nevner. Multipliser med x på begge sider, så får du andregradlikningen x² + 2x + 1 = 0. Løs denne ved bruk av ABC-formelen.

Takk for svar.

Men, jeg skjønner det ikke helt.. Hehe.. Jeg kommer til følgende i den første oppgaven:

-6x = - 3 - 18

-6x = -21

x = 3,5

Det er det jeg forstår, så jeg skjønner ikke helt hvordan du har kommet frem til 7, men jeg regner med at du har ganget dette med 2 på et eller annet vis.. Kan du vise siste del av utregningen?

Takk for god hjelp uansett

Lenke til kommentar

Når du ganger ut parentesen, får du den følgende likningen:

1/3x + 3/6 - 1/2x + 3 = 1/3x

Da har vi 1/3x på begge sider, slik at disse kan strykes. Hvis vi samtidig ordner slik at vi får x-ene på en side og tallene på den andre, får vi det følgende:

1/2x = 3,5

Multipliserer vi så med 2 på begge sider, får vi at x = 7.

Det ser ut til at du har multiplisert med 6 på begge sider for å bli kvitt brøkene, og at du da har fått 6x i stedet for 3x, antar jeg bare er en regnefeil.

Lenke til kommentar
Når du ganger ut parentesen, får du den følgende likningen:

1/3x + 3/6 - 1/2x + 3 = 1/3x

Da har vi 1/3x på begge sider, slik at disse kan strykes. Hvis vi samtidig ordner slik at vi får x-ene på en side og tallene på den andre, får vi det følgende:

1/2x = 3,5

Multipliserer vi så med 2 på begge sider, får vi at x = 7.

Det ser ut til at du har multiplisert med 6 på begge sider for å bli kvitt brøkene, og at du da har fått 6x i stedet for 3x, antar jeg bare er en regnefeil.

Takk skal du ha! Det var et meget godt svar på det jeg lurte på.. Jeg forstod stykket godt:)

Kunne du ha hjulpet meg med et annet et også som jeg står fast på?

Dette er:

2x^2 - 1/9 xy^2 (xy i andre hører til hele 1/9 og ikke bare 9) - x/y det jeg vet er at x = - 6 og y = -3. Men jeg får rett og slett ikke til å sette dette opp på en fornuftig måte.. Hadde vært svært takknemlig med litt hjelp evt forklaring her :)

Endret av kjetil8
Lenke til kommentar

2x^2 - 1/9 xy^2 (xy i andre hører til hele 1/9 og ikke bare 9) - x/y det jeg vet er at x = - 6 og y = -3. Men jeg får rett og slett ikke til å sette dette opp på en fornuftig måte.. Hadde vært svært takknemlig med litt hjelp evt forklaring her

chart?cht=tx&chl=2x^2 - \frac{1}{9} xy^2 - \frac {x}{y} om x=-6 og y=-3, så er chart?cht=tx&chl=2(-6)^2 - \frac{1}{9} (-6)(-3)^2 - (\frac {-6}{-3}) = 2 \cdot 36 - \frac{-54}{9} - 2 = 72 - (-6) -2 = 76

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...