kjetil8 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Jeg driver og regner på noen matteoppgaver og står helt fast her.. Husker ikke/finner ikke formelen for hvordan man skal regne dette ut.. Håper det er noen som kan bistå meg litt her... Likningen er som følger: 1/3 (x+3/2) - 1/2x + 3 = x/3 Står også fast på en annen, om dere kan hjelpe meg er det supert.. 1/x+2 = -x På forhånd takk! :-) Endret 13. oktober 2009 av kjetil8 Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Gang ut parantesen og flytt så x-ene over på ene siden og tallene på andre siden. x/3 faller bort på begge sider av likhetstegnet, slik at du står igjen med x/2 = 3,5. Da får du at x = 7. I den andre likningen er problemet at det er x i nevner. Multipliser med x på begge sider, så får du andregradlikningen x² + 2x + 1 = 0. Løs denne ved bruk av ABC-formelen. Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2009 Gang ut parantesen og flytt så x-ene over på ene siden og tallene på andre siden. x/3 faller bort på begge sider av likhetstegnet, slik at du står igjen med x/2 = 3,5. Da får du at x = 7. I den andre likningen er problemet at det er x i nevner. Multipliser med x på begge sider, så får du andregradlikningen x² + 2x + 1 = 0. Løs denne ved bruk av ABC-formelen. Takk for svar. Men, jeg skjønner det ikke helt.. Hehe.. Jeg kommer til følgende i den første oppgaven: -6x = - 3 - 18 -6x = -21 x = 3,5 Det er det jeg forstår, så jeg skjønner ikke helt hvordan du har kommet frem til 7, men jeg regner med at du har ganget dette med 2 på et eller annet vis.. Kan du vise siste del av utregningen? Takk for god hjelp uansett Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Når du ganger ut parentesen, får du den følgende likningen: 1/3x + 3/6 - 1/2x + 3 = 1/3x Da har vi 1/3x på begge sider, slik at disse kan strykes. Hvis vi samtidig ordner slik at vi får x-ene på en side og tallene på den andre, får vi det følgende: 1/2x = 3,5 Multipliserer vi så med 2 på begge sider, får vi at x = 7. Det ser ut til at du har multiplisert med 6 på begge sider for å bli kvitt brøkene, og at du da har fått 6x i stedet for 3x, antar jeg bare er en regnefeil. Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Når du ganger ut parentesen, får du den følgende likningen: 1/3x + 3/6 - 1/2x + 3 = 1/3x Da har vi 1/3x på begge sider, slik at disse kan strykes. Hvis vi samtidig ordner slik at vi får x-ene på en side og tallene på den andre, får vi det følgende: 1/2x = 3,5 Multipliserer vi så med 2 på begge sider, får vi at x = 7. Det ser ut til at du har multiplisert med 6 på begge sider for å bli kvitt brøkene, og at du da har fått 6x i stedet for 3x, antar jeg bare er en regnefeil. Takk skal du ha! Det var et meget godt svar på det jeg lurte på.. Jeg forstod stykket godt:) Kunne du ha hjulpet meg med et annet et også som jeg står fast på? Dette er: 2x^2 - 1/9 xy^2 (xy i andre hører til hele 1/9 og ikke bare 9) - x/y det jeg vet er at x = - 6 og y = -3. Men jeg får rett og slett ikke til å sette dette opp på en fornuftig måte.. Hadde vært svært takknemlig med litt hjelp evt forklaring her Endret 14. oktober 2009 av kjetil8 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 2x^2 - 1/9 xy^2 (xy i andre hører til hele 1/9 og ikke bare 9) - x/y det jeg vet er at x = - 6 og y = -3. Men jeg får rett og slett ikke til å sette dette opp på en fornuftig måte.. Hadde vært svært takknemlig med litt hjelp evt forklaring her om x=-6 og y=-3, så er Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Elendig formulert spm, men svaret er 66. Endret 14. oktober 2009 av runesole Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Elendig formulert spm, men svaret er 66. Du fikk 66 og winger fikk 76... hmmm... Sorry at spørsmålet var litt klønete formulert.. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Fikk et annet svar fordi jeg tolket oppgaven annerledes Lenke til kommentar
kjetil8 Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Fikk et annet svar fordi jeg tolket oppgaven annerledes Okey.. hehe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå