Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny bærbar, rundt 8000.

Anbefalte innlegg

aceren har en 2,1GHz CPU med 800MHz bus med 2MB cache og 35W forbruk

dellen har en 2,4GHz CPU med 1066MHz bus med 3MB cache og 25W forbruk..

på notebookcheck ligger acerens cpu på 63 plass..

mens dell cin cpu ligger på 37 plass..

dellen har da en del bedre cpu, men om du skal spille så..

ellers står det på elkjøp sine sider ad dell sin HDD er på 7200RPM, noe som ikke er vanlig på ferdigbygde laptoper.. så her er det enten noe rart eller en liten skrive leif...

jeg ville oppsummert det slikt:

skal du spille: acer

skal du drive redigering av bilde/video: ingen av dem pga lav skjermoppløsning

skal du se film: acer

skal du drive med programmer som krever mer CPU: dell

skal du passe lommeboka: acer (1000kr mindre og har 3 års forsikring i prisen)

skal du ha den mye på fanget, eller brukes på buss/tog OL. : acer, eller en annen laptop som gjerne er mindre.. 15" er maks på buss (så lenge du kan lene setet ditt helt bakover)

Bra svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Nå vet ikke jeg om du har kjøpt maskin ennå, men om du vil at den skal holde lenge: Styr unna alt som er designet for hjemme/consumer-markedet. Det er og blir søppel, uansett hva som er inni maskinen. Skal du faktisk _flytte_ på maskinen (noe du gjør i studiesammenheng), er byggekvalitet alfa og omega. Mao: Sjekk ut avtalen UNINETT har med HP Norge om HPs bedriftsrettede laptopmodeller. Der finnes mye fint, for MEGET gode priser. Eksempel:

HP Elitebook 8530p PC Intel T9550

15,4" WSXGA+, 2GB, 250GB, HD3650, VB+XP

Normal pris: 14990

Student tilknyttet uninett: 9081

HP Elitebook 6930p PC Intel T9550

14,1" WXGA+, 4GB, 250GB, HD3450, VB

Normal pris: 14990

Student tilknyttet uninett: 8322

Dette er bare to av MANGE eksempler... Men uansett: Stort plastmonster med masse kraft og elendig byggekvalitet er laget for en ting: Erstatning for stasjonær maskin hjemme hos folk, ikke for å bli brukt som _bærbar_ i studie/jobbsammenheng. Jeg har prøvd begge deler, og sverger nå til kombinasjonen 2510p (12", 1,3kg, SSD etc.) og 8710w (17", Quadro mobile etc.). Skikkelige maskiner for skikkelig bruk.

Dette ble kanskje litt krast, men du går virkelig glipp av noe om du ikke vurderer muligheten. Merk også at HPs Business og Workstation-serier er himmel og hav mye bedre enn seriene for hjemmebruk, uansett produsent. Etter min mening er det kun Lenovo Thinkpad som kan måle seg kvalitetsmessig, og da ekskludert den billige SL-serien.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Og hvordan er det med all denne unødvendige småsoftwaren som følger med Acer-maskinene? Kan alt dette fjernes uten problemer? Hater slike små prosesser som kjører i bakgrunnen og går utover ytelsen. Selgeren sa også at de fikk inn langt flere Acer maskiner med feil, enn de gjorde med andre (og da selvfølgelig spesielt Dell).

Uansett bør du vell kjøre en fresh windows install med en gang du får den. Av flere grunner.

1) Den er garantert full av bloatware.

2) Dem har slike idiotiske "backupløsninger" som liger på skjulte partisjoner og tar plass.

3) Alt ligger på en partisjon.

Det jeg gjør på samtlige nye bærbare som jeg har anbefalt folk er:

1) Setter inn windows7 plata

2) Sletter ALLE partisjonene på disken.

3) Lager en partisjon på 40-80GB som jeg installerer Windows på.

4) Lager to andre partisjoner som jeg bruker til downloads og ting jeg vil lagre etc.

5) Lar Windows7 finne de driverne den trenger, og dersom noen mangler, lar jeg windows lete gjennom driver CDn som fulgte med. IKKE trykk på install all eller noe slikt, for da fyller den maskina med dritt.

6) Nyter din "nye" nye maskin:)

Lenke til kommentar

Har ennå ikke kjøpt bærbar nei, men fant ikke ut hvordan UNINETT fungerte. Hvordan får jeg brukt denne avtalen? Og når det gjelder de maskinene du tar frem som eksempler, så er vel ikke disse akkurat beregnet for så mye media og spilling?

Jeg var vel egentlig ganske bestemt for å kjøpe den Acer maskinen, men vil kanskje høre litt mer om UNINETT. Jeg må kanskje tilføye at jeg hadde planer om å kjøpe maskinen gjennom en bedrift, så da kvitter jeg jo meg med 25% av prisen uansett.

Og jeg hadde vel egentlig tenkt å bruke litt maskinen til videoredigering, men ikke noe heavy saker. Må bare få redigert litt familievideoer som er filmet gjennom de siste årene, mens jeg er i militæret. Trenger vel ikke noe mer avansert enn Pinnacle på slike typer prosjekt.

EDIT: Hmm, nå har faktisk Dell maskinen plutselig steget med 2000 kroner. Hvorfor vet jeg ikke, men da ble det plutselig en betraktelig forskjell i pris også..

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar

Har nå sjekket ut litt maskiner på mpx med denne HP UNI avtalen, og har da komt frem til en maskin som virker interessant, HP Elitebook 8530w. Den koster vanligvis 18490,- men koster 10645 med HP UNI avtalen. Maskinen virker veldi kraftig, men det eneste jeg stusser på nok en gang er skjermkortet. Ser det har 512 dedikert videominne, men er det noen som har peiling på om dette kortet duger til noe?

Endret av [NOR]Andreas
Lenke til kommentar

Med det mener du at den ikke klarer å dra f.eks. Modern Warfare 2 i det hele tatt? (Grunnen til at jeg hele tiden tar MW2 som eksempel er at det er det eneste "nygrafikk" spillet som kommer før jeg er ferdig i militæret og kommer hjem til den stasjonære maskinen min som klarer en del mer :p).

Er det ikke mulig å oppdrive en maskin som er robust og rask og kraftig utenom grafikken som denne HP'en, med noe kraftigere skjermkort? (hvis det er slik at skjermkortet er helt udugelig).

Syns jeg sparer ganske mye penger ved å kjøpe HP maskinen gjennom denne avtalen..

Lenke til kommentar

kjenner folk som spiller litt med quadro laptoper, men da må de bruke "egenproduserte" drivere som ligger på ymse steder på nettet for å lure maskinen til å tro at det er vanlig g-force kort.. problemet da er ustabilitet og ofte andre klokk hastigheter en det som er originalt = høyere temperatur og mulig skade..

Lenke til kommentar

Er i omtrent samme situasjon som deg - ser etter en laptop som kan takle litt spilling uten å bli for dyr, og heller foreløpig mot en Dell XPS 16-konfigurasjon;

link

Intel® Core™ 2 Duo Processor P7450 (2.13Ghz, 3MB, 1066MHz)

Ekte Windows Vista® Home Premium SP1 64 Bit - Norsk

Microsoft® Works 9.0 - norsk

1 års Premium Warranty Support

Bakdeksel i svart skinn: 15,6-tommers rammeløs TrueLife 1080p HD-WLED-skjerm

4096 MB 1067 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2048]

320 GB harddisk (7200 rpm) med fallsensor

1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card

Innebygd DVD+/-RW-stasjon med innstikksplass (leser og skriver DVD og CD), med programvare

Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh)

Ikke integrert TV-tuner (MLK-base)

7 508,40 kr

Vurderer C2D P8600 (2,4 GHz) og en 500 GB harddisk i tillegg, som gir prisen 8 260,40 kr. Eneste som gjør meg litt usikker er at at XPS 16 ikke er på lista til dell over PC-er som kvalifiserer til gratis 7-oppgradering, selv om det er en reklame for 7-oppgradering på siden man kan velge mellom prekonfigurerte XPS 16-er (her)

Full HD-skjerm, godt grafikkort, kurant prosessor til ikke så alt for mye. Å gjøre noe liknende med en av multicom-maskinene (f.eks. KHLB2) gir en betydelig høyere pris.

Lykke til med valget!

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar
kjenner folk som spiller litt med quadro laptoper, men da må de bruke "egenproduserte" drivere som ligger på ymse steder på nettet for å lure maskinen til å tro at det er vanlig g-force kort.. problemet da er ustabilitet og ofte andre klokk hastigheter en det som er originalt = høyere temperatur og mulig skade..

Eventuelt laster man ned "Performance"-driveren fra nVidia... iom. at Quadro-kortene stort sett er klin like GeForce-kortene med unntak av skreddersydde drivere for div. programvare.

Jeg gidder ikke bruke mye tid på dette, men jeg kan hvertfall si at W-serien til HP er langt bedre enn ALT annet som er nevnt i denne tråden. Og for din egen skyld, styr unna ting med elendig byggekvalitet, dvs. alt mot hjemmemarkedet (inkl. Dell XPS).

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Hva med Lenovo SL300 eller SL500?

Epartner kjører for tiden studenttilbud på de to maskinene med mulighet for mobilt bredbånd med 3 gratis måneder inkludert.

Nå vet ikke jeg om disse maskinene duger noe særlig til spilling.

Men jeg er student, og vurderer enten SL400 eller SL300.

Kan finne link hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...