Gå til innhold

Valg av hovedkort og prosessor til foto-pc?

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal bygge ny maskin som hovedsakelig skal brukes til å kjøre Adobe Lightroom med relativt stort bildearkiv (ca. 30.000 bilder, primært råformat/RAW), Photoshop CS3 og ellers "standardapplikasjoner" som Office 2007 m.m. Har fra før av et brukbart AGP-skjermkort med 512MB og et par solide SATA-disker, men mangler resten. Kabinett/PSU og RAM er greit nok å velge ut, men er litt usikker på hva slags type prosessor og dermed type sokkel/hovedkort jeg skal velge. Registrerer at PCen jeg bruker idag (AMD Athlon XP 3200+ og 2GB RAM) jobber tregt med bildehåndteringen, og det virker som om det spesiellt er prosessoren som sliter mest.

Noen gode tips til hva man bør sikte seg inn mot her? Har ikke tenkt å legge meg på et voldsomt budsjett og ser for meg et oppsett i mellomsjikte (både mht. pris/ytelse). Er takknemlig for tips her. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største fordelen du får ved å skifte til 64 bit os er at du da kan ha mer minne, 8 gb burde være fint for photoredigering. AGP kortet du har skal du bare glemme, du finner ikke brukbare hovedkort med agp lengre.

Når det gjelder valg av cpu om vi tar det først, så kan du see litt her.

Siden jeg kun kan komponenter med AMD, så stikker Athlon 620 seg ut som et godt alternativ. Her har jeg lagt inn 8 gb minne, men det krever windows vista eller win 7

Skjermkort radeon 4670 vifteløst

Athlon 620 2,6 ghz quad core

Asus 770 chipset hk

4 x 2 gb DDR2 800 mhz minne

Totalt kr 2913,-

Ønsker du det rimeligere kan det skiftes til 780g eller 785g chipset hovedkort, da har du integret grafikkort som faktisk yter meget bra, sparer rundt 400-600 kr, avhengig av hvilket hovedkort. Ønsker du ikke å skifte til windows 7 holder det med 4 gb minne.

Skal du noe høyere opp i pris så vil Intels sine quad core være å foretrekke.

Lenke til kommentar

Da er komponentene kjøpt inn og montert og den "nye" PCen er i skrivende stund under installasjon av Vista 64-bit. Jeg la i et par tusinger ekstra og kjøpte følgende:

Asus M4A79XTD EVO

AMD Phenom II X4 945 3.0GHz

2 x Corsair 4GB (kit) DDR3 1600MHz CL9

PowerColor PCS HD4670 1GB DDR3

Chieftec GPS-550AB 550W

+ litt ekstra vifter og noe annet småtteri... :fun:

Endret av oysteinw
Lenke til kommentar

Øystein.....det meste av ditt oppsett er konge, men, det oppsettet der går ikke.

Ikke pakk opp skjermkortet !

Det står da visentligen at det er AGP,det skjermkortet du linket til, og det hovedkortet støtter ikke agp, men pci-e

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Øystein.....det meste av ditt oppsett er konge, men, det oppsettet der går ikke.

Ikke pakk opp skjermkortet !

Det står da visentligen at det er AGP,det skjermkortet du linket til, og det hovedkortet støtter ikke agp, men pci-e

Sorry, blingset litt på nettsidene til Datakjeden og kopierte feil URL. Har rettet opp nå! Oppsettet fungerer som bare det, nå er OS'et på plass og jeg skal begynne å installere de litt mer spennende tingene...nemlig applikasjonene. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...