Gå til innhold

Analog Leica M og andre målsøkerkamera.

Anbefalte innlegg

Du er ikke alene om den søker-misforståelsen - se bare på spørsmålet til eBay-selgeren fra en mulig kjøperinv_biggrin.gif.

Rent estetisk skader det jo ikke at det ligner en søker, sant det. Men hovedpoenget er vel at måleren er veldig lett tilgjengelig for avlesning - det kan være greit hvis du er under veldig skiftende lysforhold. I mer stabile lysforhold kan du like gjerne putte den i lomma, etter å ha sjekket verdiene litt (på samme måte som med en håndholdt måler) - da har du "rent" kamera, og justerer "på feelingen" fra det utgangspunktet.wink.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der var gamle greie, du wink.gif

På 1940-tallet var ikke standardiseringen av filmenes lyssensitivitet på plass, og forskjellige produsenter brukte forskjellige standarder. I tillegg var filmene svært lite sensitive - hvilket betyr at lysmålerne stort sett var innrettet mot at man tok bilder under relativt lyse forhold, og sjelden med særlig korte lukkertider.

[Edit] Jeg fant, jeg fant noen standarder... [/Edit]

Det kan gjøre det til et mareritt å finne ut av hvordan en ISO 100 film skal eksponeres - ASA (=ISO) var ikke godt etablert, og filmer så raske som ASA100 fantes knapt. Dersom en slik gamle lysmåler skulle funket som om den var ny, ville den likevel hatt begrenset nytteverdi, dessverre.

Lysmålere fra 60-tallet og nyere kan være brukbare. Eldre vil jeg fraråde, i hvertfall til vanlig bruk.

Sovjetiske lysmålere kan være svært rimelige (men jeg har dog inntrykk av at kvaliteten fordrer at kjøper er født med mer enn sin andel av flaks), og konverteringen fra ASA/ISO til den sovjetiske GOST-standarden for lyssensitivitet er enkel: ASA=0,875*GOST (feks 200 ASA=175 GOST), så vidt jeg husker...

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Fikk lysmåleren min i dag, en Lentar EE201, som fungerte glimrende. Fant ut at den beste måten å teste på var å sette gode gamle D40 på Manual for første gang i historien, og så google som faen.

Funka flott, så nå er jeg spent på når kameraet kommer :)

Edit: Den bruker forresten AA-batterier, så det er nok en senere modell enn den Gold Crest måleren.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Da er Zorki 4, INDUSTAR-61-L/D 55 2.8, JUPITER-8 2/50 og INDUSTAR-50 3,5/50 på vei fra den store ebukta. :D

Blir artig med rammesøker.

Vurderer en adapter slik at objektivene kan brukes på 5dmkII. Er litt usikker på om jeg skal gå for komboen m39-m42-eos eller m39-eos straight. Er jo mye gøy og billig til m42.

Lenke til kommentar

Da er Zorki 4, INDUSTAR-61-L/D 55 2.8, JUPITER-8 2/50 og INDUSTAR-50 3,5/50 på vei fra den store ebukta. inv_biggrin.gif

Gratulerer - og lykke til (skader aldri med lykkeønskninger når du kjøper sovjetiskwink.gif)

Blir artig med rammesøker.

Vurderer en adapter slik at objektivene kan brukes på 5dmkII. Er litt usikker på om jeg skal gå for komboen m39-m42-eos eller m39-eos straight. Er jo mye gøy og billig til m42.

Hater å være den som bringer dårlig nytt, men det går nok ikke å bruke målsøker-M39-objektiv på normalt vis på et SLR, registeravstanden på kameraet er alt for stor (ref post #130, pkt 1 og 4). Enten er de adaptrene du nevner laget for at du skal kunne bruke dem som rene makroobjektiver, eller så er de i stedet laget for de langt mindre tallrike (men ikke særlig dyrere) Zenit-SLR-M39-objektivene (puuhh). Det ble altså laget speilreflekskamera som brukte nøyaktig samme skrufatning som målsøkerne, men med mye lengre registeravstand - en del kaller fatningen Z39 eller ZTM (etter Zenit), hvilket jeg synes er en god måte å unngå misforståelsene på.

(Og bare i tilfelle du lurer; du kan muligens få bilder med Z39-objektiv montert med mellomring i M39-fatning - men da funker ikke målsøkeren, og du er da helt avhengig av at avstandsskalaen på objektivet er korrekt, og at du greier å anslå avstander omtrntlig korrekt...)

Lenke til kommentar

Hehe, har mellomringer til Canon så går sikkert fint på den siden av adapteret også. Jauda, tror jeg går for en straight m3-eos. Det får holde med et leicakopisystem. Blir jeg hekta på RF så er planen en Bessa i statene i februar.

Lenke til kommentar

Mike Butkus samling av gamle bruksanvisninger for kameraer er jo gull verdt når man har slått kloa i et gammelt kamera med fremmed funksjonalitet - og han har selvsagt noe for Zorki-noviser også wink.gif

http://www.butkus.org/chinon/russian/zorki/zorki.htm

Her er engelske manualer for den originale Zorki (som er utgangspunktet for talløse fake Leicaer, gjerne syrebehandlet sånn at messingen kommer fram og påført hakekors, SS-logo eller liknende), samt mer interessant: Zorki 4, og Zorki 4K.

Det viktigste å vite, tror jeg er: Trekk fram før man endrer lukkertid (hvis ikke kan lukker/fremtrekk komme midlertidig ut av lage). Ringen rundt utløserknappen brukes til å koble ut lukker/framtrekksmekanisme når filmen er kommet til veis ende, og skal spoles tilbake (og denne ringen må selvsagt stå i normalposisjon når kameraet brukes normalt).

Lenke til kommentar

Urk! eBay! Fikk kameraet mitt, ser ut til å funke glimrende, ser FANTASTISK ut, men mangler en del - take-up spoolen for filmen.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en lignende? Jeg fant en fyr på nettet som hadde laget en howto for hvordan man kunne lage en selv, men han har tydeligvis LANGT mer erfaring rundt DYI enn jeg har, for jeg forstår ikke diagramet.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Hmm... Jeg har inntil nå vært 100% sikker på at alle 4K hadde fastskrudd opptaksspole (i motsetning til sine løsslupne forgjengere), men det kan jo hende at tidlige modellår fortsatt hadde løs spole? Hvis ikke, ville jeg ha regnet det som en feil på kameraet, som selgeren bør hjelpe deg med for å fortjene positiv feedback.

Hvilket modellår (første to sifre i serienummeret) snakker vi om?

Har selv en relativt sen modell (1977), der er spolen fast, og den ser ganske forskjellig ut fra det den enste selgeren på eBay som annonserer 4K-spoler har (jeg mistenker altså at det egentlig kun er for Zorki 4):

http://cgi.ebay.com/New-spools-Zorki4-4k-/390123068075?pt=UK_Photography_Film_Cameras_ET&hash=item5ad5259aab

Lenke til kommentar

Nei, sorry, dette er en Zorki 4. Jeg blingsa litt i det tidligere innlegget fordi jeg bød på to forskjellige auksjoner, men vant ikke 4K versjonen.

Akkurat nå har jeg "fiksa" problemet ved hjelp av litt teip, men på sikt må jeg nok ha en skikkelig sak ja.

Edit: 61-modell :)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Tror nok det er like greit å bestille en spole for Zorki-4, ja - de er visst litt spesielle mener jeg å ha hørt (og temmelig overpriset?). Mekanismen er sånn at spolen skal kunne slure litt - hvis du bruker en 36-bilders film, og denne legger seg i mange lag utenpå spolen, betyr jo en omdreining at filmen dras noe lengre enn helt i starten. Da skal den altså slure når perforeringsgripehjulene (har sikkert et ordentlig navnermm.gif) holder filmen tilbake, sånn at hvert fremtrekk blir like langt uansett. En 100-lapp for en spole er jo surt, men det kan spare deg for mye tid/banning med å snekre en løsning selv...

Håper alt ordner seg, og at Zorki'n neste år får feire 50-års jubileum med film innabordsinv_biggrin.gif

PS: Her er forresten diverse Zorki-4-typer på SovietCams.com.

Lenke til kommentar

Da har jeg skutt to filmer á 36 s/hv bilder på Zorki'n, og fy FAEN så vondt jeg har i fingra etter å trekke opp utløsermekanismen!

Noen som vet om det er mulig å bytte ut den knotten med noe annet? En litt tynnere med gummi f.eks. Den er jo så tett inntil rangefinder-huset at det er umulig å feste noe annet enn den tynneste tape på den, og det hjelper ikke noe særlig.

Urk, jeg som var så sikker på at det var 4k jeg bestilte :(

ELLERS så er kameraet glimrende - alt ser ut til å fungere, og nå mangler bare fremkallingskurs så jeg kan se hvordan bildene ser ut også...

Edit: Spurte selgeren, og han skulle sjekke om han hadde en spole liggende. Hvis ikke blir det vel å bestille på ebay. Tape funker, men det er ikke holdbart i lengden.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

He, he - kjenner igjen følelsen av ømme fingre, ja! Med mindre man er gammel skogsarbeider, er det vel få som kan ta et par filmer gjennom en gammel Zorki/Fed uten å få den følelsen - du får trøste deg med at om du bruker den hyppig nok, får du tykk hud (træler) wink.gif

Utover det er det nok ikke stort å gjøre, tror jeg. Flott å høre at alt ellers funka greit thumbup.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...