Gå til innhold

Analog Leica M og andre målsøkerkamera.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tipset.

Det kom faktisk en slik Leica tilsalgs på foto.no 3,5timer etter jeg skrev forrige post. Jeg gidder ikke å legge så mye penger i en P&S e.l.

Tenker faktisk litt på Olympus Mju med 35mm f/2,8 (f/3,5), de skal ha god optikk og god AF. Trenger egentlig ikke manuelt P&S, da blir det ikke P&S lenger. Søkeren på slike billigkameraer er sikkert meget dårlige.

Minolta PROD 20 S ( Knallskarp)

Konica Hexar

Rollei 35S 35 S med Rollei-HFT SONNAR 40mm F2.8 (husk, det er din lommebok)

Til B&W: Neoca SV

Johs

Lenke til kommentar

Jeg har en Olympus XA - den har også kun blenderautomatikk, men er en ekte rangefinder. Søkeren er dog meget liten.

Søkeren på XA er da stor nok, lysere enn det meste og knallgod :)

Min XA's filmdekselpakninger begynner å gå i oppløsning, må bestille erstatning...

Lenke til kommentar

Ja, så at det fantes en dag for ikke så lenge siden, men har ikke bestilt enda. Det er vel ikke noe man finner i faghandelen i Oslo tror jeg... jeg var halve byen rundt på jakt etter step-up ringer 46-52mm og 49-52mm, og de stedene jeg følte meg heldigst hadde de såvidt hørt om sånt :ermm:

Lenke til kommentar

Et tips hvis det er lystettinger dere er ute etter - Jon Goodman (kjent på eBay som "interslice") er mannen å handle med. Han er rask, hjelpsom, holder lav pris og har laget instruksjoner for hvordan man erstatter lystettinger for en haug med kamera, inkl Oly XA. Sjekket nettopp hva han tilbyr i disse dager, og det ser ut som nå har gått over til forhåndsskjærte kit - i gamle dager solgte han kun kit som man selv skjærte til (jeg fikk skiftet tetninger på 4-5 forskjellige kamera med det første kitet jeg kjøpte, og har bare så vidt brukt litt av mitt andre...)

Det er en ukomplisert jobb, som vanligvis går fort og greit - lykke til!thumbup.gif

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et tips hvis det er lystettinger dere er ute etter - Jon Goodman (kjent på eBay som "interslice") er mannen å handle med. Han er rask, hjelpsom, holder lav pris og har laget instruksjoner for hvordan man erstatter lystettinger for en haug med kamera, inkl Oly XA. Sjekket nettopp hva han tilbyr i disse dager, og det ser ut som nå har gått over til forhåndsskjærte kit - i gamle dager solgte han kun kit som man selv skjærte til (jeg fikk skiftet tetninger på 4-5 forskjellige kamera med det første kitet jeg kjøpte, og har bare så vidt brukt litt av mitt andre...)

Det er en ukomplisert jobb, som vanligvis går fort og greit - lykke til!thumbup.gif

Takker for linken. Har nå kjøpt tetninger.

ps. Litt å se på i disse påsketider.(Googe oversetter funker til norsk.)

Leica I og Leica Standard

http://www.aphog.de/index.php?option=com_content&task=view&id=347&Itemid=1

Johs

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Vurderer rammesøkerkamera, og bare lurte på hvilke synspunkter dere har på Zeiss og Voigtlander sine objektiver ?

Har sett 2 veldig bra tester på bla Voigtlander 50mm f.1.1 på bla stevehuffphoto.com. Bildene viser ikke store forskjeller sammenlignet med Leica sin motpart, men prisen er 1/5 - 1/6 av de orignal Leica koster.

Lenke til kommentar

Vurderer rammesøkerkamera, og bare lurte på hvilke synspunkter dere har på Zeiss og Voigtlander sine objektiver ?

Har sett 2 veldig bra tester på bla Voigtlander 50mm f.1.1 på bla stevehuffphoto.com. Bildene viser ikke store forskjeller sammenlignet med Leica sin motpart, men prisen er 1/5 - 1/6 av de orignal Leica koster.

Jeg har testet min egen CV 35/1,4 og sammenlignet med L 28/2,8. V er litt "mykere", og naturlig nok mindre detaljer i kanter på åpne blendere. Men det er ikke enorme forskjeller. Mekanisk synes jeg CV virker fantastisk bra. Det er svært tight, og har en vesentlig bedre motlysblender enn L. Har også hatt et CV 15/4,5 som var ypperlig på alle måter. Konklusjon er at CV gir svært mye for $.

Lenke til kommentar

Har fire CV-objektiver, alle med LTM-fatning - Ultron 35mm/1.7, Nokton 50mm/1.5, Color-Heliar 75mm/2.5, APO-Lanthar 90mm/3.5 - og kan bare støtte all skryt av byggekvalitet og optikk, i hvert fall stort sett. Jeg er mer enn nok fornøyd til at jeg ikke har skrinlagt tanken på å få tak i en Ultron 28mm/1.9...inv_biggrin.gif

Likevel: Det er nok litt større eksemplarvariasjon hos CV enn hos Leica. Jeg mistenker at min Ultron ikke er i toppsjiktet av dem (og det er visstnok en modell som er kjent for å være mer variabel enn de fleste av CV sine objektiver). Uansett løper du vel en ørliten større risk for å få et objektiv som ikke er ultraoptimalisert om du kjøper en CV istedet for å mangedoble investeringen og gå for Leica.

Jeg mener Leica (og Zeiss? I hvertfall gamle Jupiter wink.gif ) stort sett benytter kurvede blenderlameller i sine objektiver - mens alle mine CV har rette lameller. Det spiller ikke så veldig stor rolle, med mindre du har en hangup på ut-av-fokus høylys - CV sine blir da mer kantete med mindre blenderen er helt åpen.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg mangler din Apo Lanthar!!!!, men er godt fornøyd med Ultron 28mm/1.9.

Gandy sin siste i blank utgave.(snart er det nysnø og jupiter 50/2 uvær,gleder meg til å putte i en lysbildefilm)

På Gandy sin side er det nye objektiver å titte på hvis noen ønsker det?

((NEW Voigtlander M43 25/.95 SUPER SPEED Lens!))

NEW Voigtlander 75/1.8 $715 w/VF Heliar Leica M Lens :thumbup:

http://www.cameraquest.com/index.htm

Endret av 3G
Lenke til kommentar

He, he... Tipper du har en Leica 90mm for å veie opp APO-Lanthar'n  :D Sylskarpt objektiv, forresten!

Etter at jeg kjøpte Oly E-P1, har forbrukstakten på filmene mine falt dramatisk - det blir gjerne så jeg bruker de  gamle objektivene fra filmkameraene på nyskapningen istedet. Må prøve å få eksponert en del av filmrullene jeg har lagret før de blir for gamle - høsten kan kan jo være en fin tid for helmekanisk analog fotografering  ;)

Har ellers stilt meg i køen for Nokton 25/0,95 for et par uker siden (som om jeg ikke har nok objektiver å rote rundt med) - det blir nok julegaven til meg selv i år.  :xmas:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, jeg har en "Leica 90mm for å veie opp APO-Lanthar'n ", men ikke i 39mm LTMJeg valgte G1 isteden for Olympusen=dårlig valg av meg.Jeg bruker det digitale bare mindre og mindre og trives i mørkerommet bare bedre og bedre, serlig etter at storformat ble en fin tilvekst i min hobby. Agfa/Rollei 80S filmene er overaskende kjempebra!

Virkelig flott av deg å dele linkene til dine objektivvurderinger.

Johs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...