Gå til innhold

Analog Leica M og andre målsøkerkamera.

Anbefalte innlegg

Hei godt folk!

Har just nå fått meg en konto her. Utrolig koselig at det er en så "aktiv" leica m tråd her.

Fotograferer med d300 og div optikk om dagen, men vuderer sterkt å gå over til Leica.

Ikke helt sikker på hva som tiltaler meg, men enkelheten, mekanikken og opptaktsteknikk er vel noen stikkord.

Tatt noen ruller med en nikon F2 og nikkormat EL jeg har liggende og fått litt sansen for analogfoto.

Men da jeg desverre er helt blank på Leica håpet jeg på litt hjelp.

Ser at jeg kan få tak i en M6 for 9000 kroner i god stand. Er dette en grei pris?

Videre må jeg jo ha et objektiv til pakka.. der blir det vel fort mange kroner også. Noen forslag til en god 50mm.. evt noe rundt 30-40 som bruk til normalobjektiv.

Vel skal ikke mase mer!

Runert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei godt folk!

Har just nå fått meg en konto her. Utrolig koselig at det er en så "aktiv" leica m tråd her.

Fotograferer med d300 og div optikk om dagen, men vuderer sterkt å gå over til Leica.

Ikke helt sikker på hva som tiltaler meg, men enkelheten, mekanikken og opptaktsteknikk er vel noen stikkord.

Tatt noen ruller med en nikon F2 og nikkormat EL jeg har liggende og fått litt sansen for analogfoto.

Ser at jeg kan få tak i en M6 for 9000 kroner i god stand. Er dette en grei pris?

Videre må jeg jo ha et objektiv til pakka.. der blir det vel fort mange kroner også. Noen forslag til en god 50mm.. evt noe rundt 30-40 som bruk til normalobjektiv.

Vel skal ikke mase mer!

Runert

Litt i overkant med 9000... Jeg vil si at grunnprisen for en Leica M6 ligger et eller annet sted mellom 6000 og 7000. Det er mye som spiller inn, men noen ganger er jo tilbudet større enn etterspørselen. Sjekk at du får med esker, dokumentasjon, etc. - dette øker gjerne prisen, men du får det igjen når du selger det. Det som ligger på foto.no er overpriset med et par tusenlapper, for å si det enkelt. Det kan også være greit å sjekke servicehistorikk. Selv "nye" kamera kan trenge en overhaling inn i mellom, ikke minst med tanke på lukkertider. Dette koster fort en tusenlapp eller to.

Når det gjelder objektiv og 50mm, så kan du ikke ta feil. Selv har jeg hatt alt fra Voigtländer Nokton 50mm (f/1.5) til rundt 1500 kroner, og hele veien opp til Leica Noctilux (f/1). Et bra sted å begynne er f.eks. Zeiss sin 50mm Planar ZM (f/2) eller Konica M-Hexanon 50mm (f/2). Disse bør du finne for 2500-3000 kroner. Det ligger en Planar på foto.no til 3700 - noe som er en knapp tusenlapp for mye.

50mm Summicron er også OK, men jeg har aldri syntes at 50mm Summicron er noe å betale ekstra for. Dette er et objektiv som har kommet i en haug av varianter opp gjennom tidene, og den nyeste er vel i praksis 30 år gammel.

Dette kan være et OK sted å begynne:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...ensreview.shtml

Når det gjelder 35mm, så er i mine øyne en 35mm Summicron et perfekt sted å begynne. Den siste versjonen (ASPH) koster gjerne 10000 kroner brukt, men du kan finne eldre varianter noe billigere. Kanskje med unntak av pre-ASPH (versjon nr. 4) som har rykte på seg for å være King of Bokeh. Min erfaring er at den tittelen burde vært gitt til Voigtländer 35mm Nokton f/1.2 (mitt absolutte favorittobjektiv, men stooooort). Den forrige pre-ASPH Summicron-en jeg hadde ramlet vel til slutt sammen i hendene mine - det er ikke av de mest velbygde objektivene.

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å se på en Zeiss Ikon om du absolutt ikke må ha Leica. Mye kvalitet for pengene, noe billigere, og en viewfinder som får fram sjalusi i selv M7-eiere. Burde være fullt mulig å finne en brukt Ikon med en 35mm Biogon (evnt 50mm planar) for 7000 kroner.

Da kan du bruke resten av budsjettet på en Coolscan og noen Patterson/jobo-tanker. :)

Lenke til kommentar
En annen mulighet er å se på en Zeiss Ikon om du absolutt ikke må ha Leica. Mye kvalitet for pengene, noe billigere, og en viewfinder som får fram sjalusi i selv M7-eiere. Burde være fullt mulig å finne en brukt Ikon med en 35mm Biogon (evnt 50mm planar) for 7000 kroner.

Da kan du bruke resten av budsjettet på en Coolscan og noen Patterson/jobo-tanker. :)

Meh. Jeg digger Zeiss Ikon, men nå har jeg hatt flere av de med feil på rammesøkeren. Et godt valg DERSOM du finner en som fungerer 100%.

Når det gjelder misunnelse fra Leicaeiere: Ja, når det gjelder størrelse og lysstyrke. Men jeg kan fint klare meg uten den rangefinder-patchen som forsvinner hver gang jeg flytter øyet en millimeter.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Hei godt folk!

Vel skal ikke mase mer!

Runert

Lykke til!

Jeg også tenkte først på å gå for en M6 men endte opp med M2 som jeg er meget fornøyd med. Kjøpte en Voigtlander Color Skopar 50mm f.2.5 brukt på foto.no, "rimelig" og bra alternativ etter min oppfatning. Jakter nå på et bra 35mm objektiv!

Fikk fremkalt den første svart-hvitt filmen idag som jeg har tatt med dette kameraet.

En liten smaksprøve: :thumbup:

4257535556_5e38f73ae4_b.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg endelig investert i 35mm til min Leica M2 (+ at jeg kan bruke den til min Olympus E-P1 med adapter). Jeg endte på en Voigtlander Nokton 35mm f:1.4 SC:

4304052357_a409b73c20_b.jpg

Handlet på Cameraquest som nevnt før på denne tråden så er det en utrolig bra plass å handle Voigtlander på! :thumbup:

Lenke til kommentar

Gratulerer enda en gang!

Ser virkelig flott og kompakt ut, den der - kunne tenkt meg noe sånt med skrufatning, så jeg er ørlite misunnelig :) Ser du kjører i retrofila, med single coating - har selv litt sansen for et "gammeldags" uttrykk på bildene, så det kan jeg godt forstå!

Lenke til kommentar
Da har jeg endelig investert i 35mm til min Leica M2 (+ at jeg kan bruke den til min Olympus E-P1 med adapter). Jeg endte på en Voigtlander Nokton 35mm f:1.4 SC:

Gratulerer med 35mm f:1.4 SC !classic!. Godt med den ekstra 1,4 blenderåpningen. Så nå løper du vel bort Anonio og finner en Rollei 80S, eller?

Johs

Lenke til kommentar

Gratulerer med 35mm f:1.4 SC !classic!. Godt med den ekstra 1,4 blenderåpningen. Så nå løper du vel bort Anonio og finner en Rollei 80S, eller?

Johs

Takk :)

Ja må snart investere i noe bra ny film snart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hallo!

Etter å ha lest litt i tråden Deres har jeg bestemt meg for å skaffe meg et M6. Har funnet en kar som vil selge meg ett med et objektiv, men er litt usikker på objektivet og lurer på litt hjelp.

Noen som kjenner til dette: Leica Elmar-M 50 2.8

Både kamera og objektiv viser tegn til bruk, men skal fungere 100 prosent.

Så syns ikke prisen på 9000 var så alt for ille.

Men skulle gjerne hatt noen erfaringer med objektivet, litt skeptisk da det er noe "sammenleggbart" eller no.

Rune

Lenke til kommentar
Hallo!

, men er litt usikker på objektivet og lurer på litt hjelp.

Noen som kjenner til dette: Leica Elmar-M 50 2.8

Både kamera og objektiv viser tegn til bruk, men skal fungere 100 prosent.

Rune

"men er litt usikker på objektivet". bare et forstørrerglass kan avsløre pussespor på overflaten.Kvaliteten behøver du ikke tenke på, den er god og tåler fotografering på /2,8.

Sjekk begge lukkergardiner etter brente huller.

Lykke til.

Johs

Endret av 3G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okey! Her kommer et meget dumt spørsmål; hvordan fungerer fokuseringen på slike målsøkerkameraer? På SLR ser man hva man gjør og fokuserer på. Er det slik at man fokuserer ved å skru på objektivet og søkeren forandrer seg på kameraet?

Det har et lite "bilde i bilde" når du titter inn i søkeren som flytter på seg ettersom du fokuserer. Når du er i fokus, så overlapper det slik atdu får kun et bilde. Les mer her.

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har med stor glede lest denne tråden. Noen sider tidligere var det litt diskusjon rundt digitale RF. Jeg ville bare nevne Epson RD-1 som et godt digitalt RF alternativ til Leica med M fatning. Det er jo egentlig en digialt Cosina (Bessa). RD-1 var styggdyr når den kom, men fås den brukt for mer vettige summer.

RD-1 har jo ikke helt samme byggekvalitet som leica, men jeg synes den slå Leica på mange felter mhp funksjonalitet og design.

Håper jeg ikke banna dobbelt i den analoge / Leica kirka :tease::ermm: .

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har med stor glede lest denne tråden. Noen sider tidligere var det litt diskusjon rundt digitale RF. Jeg ville bare nevne Epson RD-1 som et godt digitalt RF alternativ til Leica med M fatning. Det er jo egentlig en digialt Cosina (Bessa). RD-1 var styggdyr når den kom, men fås den brukt for mer vettige summer.

RD-1 har jo ikke helt samme byggekvalitet som leica, men jeg synes den slå Leica på mange felter mhp funksjonalitet og design.

Håper jeg ikke banna dobbelt i den analoge / Leica kirka :tease::ermm: .

DIGITAL :realmad: ???GRRRRRR! :angry:

Neida digital er jo bra det også :grin:

Har sett mange bra resultat fra RD1 og den synker bra i pris nå.. Men det gjør jo M8 også, tror jeg vil gå for den dersom jeg engang skal skaffe meg en Digtal Rangefinder (noe jeg har lyst på). Men den er fremdeles for dyr for meg!!!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan noen nevne gode målsøkerkameraer som er av P&S typen(35mm). Ikke systemkamera, men fastmontert optikk som er i området 35-60mm og har en lysstyrke på rundt f/2,8. Både zoom og fast brennvidde er av interesse. Den må ha god optikk, lysmåling, manuelle innstillinger og en lys og fin søker. Har sett på Leica Minilux med Summarit 40mm f/2,4 optikk, men den veldig dyr.

Lenke til kommentar

Kan noen nevne gode målsøkerkameraer som er av P&S typen(35mm). Ikke systemkamera, men fastmontert optikk som er i området 35-60mm og har en lysstyrke på rundt f/2,8. Både zoom og fast brennvidde er av interesse. Den må ha god optikk, lysmåling, manuelle innstillinger og en lys og fin søker. Har sett på Leica Minilux med Summarit 40mm f/2,4 optikk, men den veldig dyr.

Jeg har et par Yashica 35 CCN med 35mmf/1.8 objektiv som er flotte kamera i den kategorien, selv om man ikke får manuell lukkertid (styrer blender manuelt og lukkertiden stilles automatisk). Er nok ikke på Leica-nivå, men prisen er hyggelig.

Se http://www.cameraquest.com/yash35cc.htm for mer info.

Denne nettsiden har forøvrig artikler om en rekke ulike kamera i denne kategorien, og kan anbefales på det varmeste. Ikke lett å få tak i noe slikt i Norge, men på ebay er utvalget godt og prisene fornuftige hvis du styrer unna de største samleobjektene.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Det kom faktisk en slik Leica tilsalgs på foto.no 3,5timer etter jeg skrev forrige post. Jeg gidder ikke å legge så mye penger i en P&S e.l.

Tenker faktisk litt på Olympus Mju med 35mm f/2,8 (f/3,5), de skal ha god optikk og god AF. Trenger egentlig ikke manuelt P&S, da blir det ikke P&S lenger. Søkeren på slike billigkameraer er sikkert meget dårlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...