3G Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Nå blir dette veldig OT, men bruker du HC-110 @ 1+9? Rent instinktivt virker det som en svært sterk blanding. Francis Hei Francis. Noen har vel bruk for det jeg skriver om her nede? Den må først blandes fra ”grøt” løsning til ”arbeids” løsning, før den kan videreblandes til en ”bruks” løsning. !!Disse fremkallingstider må ytterligere korrigeres ved bruk av kondensorforstørrere!! Tidsangivelsen er ved 20 °C bruksløsning. Film: Ilford !!HP5 Plus!!, 400 ISO. Framkallingsløsning, Kodak HC110, 1 del til 9 dele vann.( ikke 1:7) Fra Zone 0-10 = 11 Zoner , 0 er også en zone. Eksponering, framkallingstid i minutter 0 % 10 % 15 % 20 % 25 % 30 % 35 % - 3 stopp 9,78 - 2 ½ stopp 9,4 - 2 stopp 9,06 - 1 ½ stopp 8,9 - 1 stopp 8,34 - ½ stopp 7,97 Normal 7,25 + ½ stopp 6,5 + 1 stopp 6,16 + 1 ½ stopp 5,8 + 2 stopp 5,4 + 2 ½ stopp 5,08 + 3 stopp 4,7 Fremkalle 5 ½ stegsfilmen ca.30% lengre og 8 ½ stegsfilmen ca 20% kortere enn Normal. Normal fremkallingstid anvendes på 7 stegsfilmen = 07,25min Ved snø (18%) skift fra 0 til 1-2EV oppover toneskalaen og fremkallingstiden må kompanseres (økes). 1 stop=15%, 2stop=25% Jeg gjentar: !!Disse fremkallingstider må ytterligere korrigeres ved bruk av kondensorforstørrere!! Vedr,: Den viktigste egenskapen er vel at universalfremkallere gir veldig skarpe negativ ( Overflate fremkallere-Rodinal/HC110/Ilford Microphen.). ps. noen kan muligens ha nytte av dette? Theo Kisselbach skriver: "Rodinal ved "sterk utspeding(1:50)" kan man enkelt få myke til normale negativer alt etter fremkallingstidens lengde. Fremkallingstiden styrer kontrasten. Jo lenger mann fremkaller en film, desto mer øker kontrasten og kornets størrelse. ( ikke glem distinkte/skarpe korn ). !!!Sterkt utspedde universalfremkallere gir spesielle effekter som understreker skarpheten i det ferdige bilde!!! Rodinal/HC110 gir ganske raskt et bilde over hele negativflaten. Markering av høylys og halvtoner kommer først senere. Ved kort fremkallingstid får man myke negativ, ved lengre tid får vi briljante negativ. Denne raske fremkallertypen (overflatefremkallere )er å foretrekke ved undereksponerte filmer når de siste sporene av eksponering må hentes frem. (Dypfremkallere er å foretrekke ved overeksponert film,) (Raske fremkallere har ofte sterke akseleratorer ) Raske fremkallere begynner å arbeide direkte på overflaten (i Ytan) på filmen og arbeider seg nedover, hvorfor de også kalles for overflatefremkallere (Ytfremkallere). Når disse fremkallere arbeider i konsentrert form (1:25)kan man ikke avbryte fremkallingen, uten filmen må mer eller mindre utfremkalles. Fremkallere av denne typen er hastighetsutnyttende og gir et relativt grovere korn. Jeg tar med dette også for å skape en oversikt. Det finnes 2 typer film fremkallere, overflate(Ytfremkallere og normalfremkaller) og dyp fremkallere. Med overflatefremkaller menes at filmen fremkalles fra overflaten mot bunnen av emulsjonen. Med kombinasjon av kjemikalier skapes mange varianter med egenskaper som ligger imellom disse 2 typer av fremkallere. Der ligger nr 3. Finkorn fremkallere.( Kodak D76) (2 typer: Overflate og dypfremkallere) Det finnes 5 grupper filmfremkallere: 1. Normalfremkallere ( papirfremkallere) 2. Universalfremkallere Agfa Rodinal, Kodak HC 110, Ilford Microphen. 3. Finkorn og utjamingsfremkaller Kodak D76, Ilford ID11+ 4. Ultrafinkornfremkallere Tetenal Ultrafin, Microdol, Microphen, Promicrol 5. Spesialfremkallere Tetenal Blå, Rød og mange 2 badsfremkallere Endret 16. november 2009 av 3G Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hei Francis. Noen har vel bruk for det jeg skriver om her nede? Den må først blandes fra ”grøt” løsning til ”arbeids” løsning, før den kan videreblandes til en ”bruks” løsning. Spennende innlegg - skal lese nærmere etter jobb. Jeg pleier å blande B direkte med 310ml vann og 10ml konsentrat. H blander jeg med 630ml vann og 10ml kosentrat. Jeg bruker H med Fomapan filmene for å få opp fremkallingstidene. Francis Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Fikk pakke i dag Gratulerer! Veldig fin i blank utgave. Nå har du en som mange kan misunne deg, særlig når nysnøen faller. Takker, 3G! Synes også den ser og føles nydelig ut! Nådde ikke helt opp til forventningene da jeg monterte Ultronen i adapter på Oly E-P1, skal imidlertid prøve et triks eller to for å få bedret dette... Uansett er det lenge siden Zorki 3M har fått smake fil, og det jo på et sånt kamera Ultronen egentlig hører hjemme - må snart ta meg tid til en liten knipserunde med den vakre kombinasjonen, og se om Ultronen føler seg mer på hjemmebane da Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Noen andre med Mamiya 7 her inne? Plukket opp et slikt i sommer med et 65/f4 objektiv og har fått tatt en del bilder, men da scanneren min befinner seg i et annet land for øyeblikket har jeg ikke så mye å vise fram... sitter og nistirrer på diasen, og det ser lekkert ut Har i tillegg noen Yashica 35 CCN som er ganske lekre og ikke minst kompakte i forhold til Mamiyaen, men det blir jo som leketøy i forhold. Lenke til kommentar
3G Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Fikk pakke i dag Gratulerer! Veldig fin i blank utgave. Nå har du en som mange kan misunne deg, særlig når nysnøen faller. Nådde ikke helt opp til forventningene da jeg monterte Ultronen i adapter på Oly E-P1, skal imidlertid prøve et triks eller to for å få bedret dette... ""skal imidlertid prøve et triks eller to for å få bedret dette"" La oss høre hva du tenker ? Johs Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 ""skal imidlertid prøve et triks eller to for å få bedret dette"" La oss høre hva du tenker ? Johs Vel, jeg oppdaget at bildet med motiv langt unna og med objektivet satt til uendelig og med vidåpen blender var soft - hvilket ikke var overraskende i det hele tatt, men det var altså en del softere enn ventet. En del softhet skyldes nok at jeg brukte objektivet på Oly E-P1, og da må jeg regne med litt trøbbel på vidvinkelobjektiver som opprinnelig er konstruert for film (manglende telesentrisitet). Undersøkte nærmere, og fant ut at det ikke var jevnt soft - softheten varierte fra side til side. Det viser seg at med objektivet satt til uendelig, var høyre side av bildet omtrentlig i fokus (men likevel soft pga kantuskarphet), i midten var man forbi uendelig og til venstre enda mer forbi. Dette kan skyldes at adapteret som jeg brukte ikke er helt plant - det vil gi et skjevt fokusplan. Eller det kan skyldes en unøyaktighet i objektivet (dessverre er det mest sannsynlig - har de siste dagene lest en del om 35/1.7, og det synes som det er et av få objektiver fra Cosina Voigtländer som er kjent for at det kan dukke opp eksemplarer med variabel kvalitet). Uansett - jeg kan sannsynligvis kompensere for dette på omtrent samme måte som man fikser registeravstanden på gamle Leica-type kameraer - bygge opp med papirshims under fatningsringen inntil ting blir korrekt. Da satser jeg på at det egentlig ikke spiller noen rolle om jeg shimmer opp for å korrigere et skjevt adapter, eller om jeg shimmer opp et korrekt adapter for å gi et objektiv med skjevt fokusplan en "motskjevhet". Forhåpentligvis blir sluttresultatet uansett bra Var ute for en liten stund siden for å teste med en oppbygning med tykkelse på 2 papirark på den ene siden - det ble for mye. Gikk ned til 1, og det ble mye bedre - og bedre enn utgangspunktet. Skal imidlertid prøve å finjustere litt til før jeg prøver "real life" igjen - det kan enda bli litt bedre ved at jeg justerer inn/ut lengden på papirstrimmelen jeg legger under fatningsringen. Wish me luck Lenke til kommentar
3G Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Var ute for en liten stund siden for å teste med en oppbygning med tykkelse på 2 papirark på den ene siden - det ble for mye. Gikk ned til 1, og det ble mye bedre - og bedre enn utgangspunktet. Skal imidlertid prøve å finjustere litt til før jeg prøver "real life" igjen - det kan enda bli litt bedre ved at jeg justerer inn/ut lengden på papirstrimmelen jeg legger under fatningsringen. Wish me luck Takker for linken. Har jo demontert min egen Fed tidligere og der ligger det papirpakninger mellom hus og skruringen for å bygge 39mm ringen lenger ut. Håper du fikk justert ringen riktig. Endret 21. november 2009 av 3G Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Min M2 har fått seg hatt! Kjøpte en Voigtltander VC meter II på Cameraquest.com Fikk den fire dager etter at jeg bestilte den, og han merket pakken som "gift", uten at jeg spurte om det Endret 28. november 2009 av Vezpa Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Min M2 har fått seg hatt! Gratulerer! En svært passende hatt var det også Lenke til kommentar
3G Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Min M2 har fått seg hatt! Kjøpte en Voigtltander VC meter II. Fikk den fire dager etter at jeg bestilte den,... forsiktig her? Gratulerer. Med ditt VC meter II følger det med noen skruer for å forandre festes plasering. Ta godt vare på dem. Har du tilgang til et mørkerom og et godt forstørrerobjektiv? En link til manuals: http://www.joe-chan.com/manuals http://www.butkus.org/chinon/leica.htm Det ligger noen nedlastbare værktøy ved å følge linkene http://www.photax.se/ Kamerar og tilbehør Storformat Her er det en ramme rundt: "FAKTASIDOR" Vilket negativformat? Diffraktion & upplösning. Bättre skärpa. Downloads. : mulig noen har bruk for disse verktøyene? Endret 29. november 2009 av 3G Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) 3G eller noen andre: hva kan du si meg om dette objektivet: : "LEITZ SUMMARON 3.5CM (35MM) F3.5 FOR LEICA SCREW"? Fulgte med på en auksjon på E-bay der et ble solgt for rett over 120$ Dette var nok ganske billig, men tror de ofte går for under 200$ De går veldig billig i forhold til andre Leica objektiv, men hvordan er kvaliteten? Er jo ikke akkurat noe raskt objektiv men....Har sett at det på forskjellige forum rundt omkring er delte meninger. Kommer nok til å gå for en Voigtlander 35mm, klarer nok ikke å spare opp til en Leica med det første Endret 2. desember 2009 av Vezpa Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Artig sammenligning av nytt og gammelt:http://www.luminous-landscape.com/reviews/...ensreview.shtml Artig, du liksom - slutt med det der! Etter å ha sett mer fra og om Nokton 50mm/1.5, sitter jeg nå og vurderer om jeg skal gi knapper, glansbilder og tyggis som julegaver i år, og heller bestille meg enda en LTM Voigtländer... Pokker. Sukk... Da er Nokton 50/1,5 bestilt. Sølvversjonen. Jadda, her er vi standhaftige, gitt Lenke til kommentar
melancholy Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Sukk... Da er Nokton 50/1,5 bestilt. Sølvversjonen. Jadda, her er vi standhaftige, gitt Gratulerer, jeg har den sorte versjonen, og jeg er helt sikker på at du blir fornøyd. Jeg trenger forøvrig tips i forhold til service på Leica her til lands. Etter over ti feilfrie år med eksponeringer, fikk jeg i dag fikk jeg problemer med gardinen, den setter seg delvis fast etter eksponering, og vil ikke returnere slik at det er mulig for å trekke frem igjen. Den ser ut til å ha kommet ut av et spor i underkant av gardinfestet, og dette må nok repareres av "ordentlige" folk. Jeg tenker å ringe/maile Antonio Stasi i Bergen, men finnes det andre aktuelle her til lands? Tips mottaes med svært stor takk! Ingen god følelse å være uten min kjære M6... Lenke til kommentar
3G Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Tips mottaes med svært stor takk! Ingen god følelse å være uten min kjære M6... Det har jo rent litt tid siden du fortalte om problemet. Det er mange muligheter, men ikke her til lands. David har sluttet hos Farnes/Interfoto. De reparerer ikke selv, men sender det bare til Solms. Du skriver om M6, men er det TTL eller classic med det lille lukkertidshjulet? Jeg sitter med en komplett fabrikkny innmat med 0,72 søker som reservedel til mine egne M6 classic utgaver.Min sikkerhet hvis jeg ikke gidder å kjøre de 11 timene med til Solms.(posten er billigere, jeg liker å levere over skranke og forhandle om pris)Riktig god Jul fra meg Her er noen adresser som det går å sende en mail til. Leica Camera AG Customer Service Solmser Gewerbepark 8 35606 Solms [email protected] Tel.: +49 (0)6442-208/189 Fax: +49 (0)6442-208/339 [email protected] Noe å se på hvis det frister? The cult of Leica http://www.newyorker.com/reporting/2007/09...?printable=true Is a IIIg ''worth'' twice as much as a IIIf to a user? http://photo.net/leica-rangefinders-forum/008NLu Leica Screw Mount Cameras http://www.cameraquest.com/ltmcam.htm Leica iiiG 3G Black Repainted Mint! Just Overhauled NR http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...e=STRK:MEWAX:IT Leica Screw Mount Lenses http://www.cameraquest.com/ltmlens.htm Manuals: http://www.main.furnfeather.net/ Hexarflex http://elshaw.tripod.com/Visoflex/Hexarflex.html http://elshaw.tripod.com/ Lenke til kommentar
melancholy Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Tips mottaes med svært stor takk! Ingen god følelse å være uten min kjære M6... Det har jo rent litt tid siden du fortalte om problemet. Det er mange muligheter, men ikke her til lands. David har sluttet hos Farnes/Interfoto. De reparerer ikke selv, men sender det bare til Solms. Du skriver om M6, men er det TTL eller classic med det lille lukkertidshjulet? Jeg sitter med en komplett fabrikkny innmat med 0,72 søker som reservedel til mine egne M6 classic utgaver.Min sikkerhet hvis jeg ikke gidder å kjøre de 11 timene med til Solms.(posten er billigere, jeg liker å levere over skranke og forhandle om pris)Riktig god Jul fra meg Takk for flotte linker og tilbakemelding, den sorte IIIG skulle jeg veldig gjerne hatt! Så litt oppdateringer i forhold til min forespørsel, min M6 er en TTL utgave. Etter å ha stilt samme spørsmålet på foto.no, fikk jeg flere gode tips som jeg fulgte opp i forhold til service/CLA, primært i USA og i Tyskland. Jeg endte til slutt med å kommunisere med Leica i Tyskland, og har en avtale om å sende kameraet dit i januar. De skal da gå over å se hva som må gjøres, vi meg et prisestimat, og de påregner 3-4 uker med reparasjon. I mellomtiden kunne jeg vel ha byttet brukernavn til 3C (slik du har 3G), siden jeg har fått fatt i et ganske så strøkent IIIC fra 1943 forrige uke. Deenne herlige damen har jeg rukket å bli veldig "glad" i allerede. Jeg liker det enkle og mekaniske, dog må det justeres på lukkertider fra 1/30 og nedover. Det virker som fjæren er slakk/treg, den går iallefall ikke helt tilbake før jeg trekker filmen tilbake igjen. En høyst levelig skavank til jeg får tilbake M6 fra service, så skal den yndige IIIC få reise til moderlandet for litt service også. Og det er ikke umulig at det kommer flere Barnack versjoner i mine hender, for lekrere og bedre kamera til mitt bruk har iallefall ikke jeg satt mine hender i. Nå er jeg imidlertid på utkikk etter orginal optikk i form av en 35mm og 50mm Elmar, så hvis noen har et godt eksemplar av dette eller annen aktuell optikk med skrufatning liggende, er dette av interesse. Har en Jupiter 12 (35mm) nå, samt en tidlig utgave av Voigtlanders 50mm f/1.5 Nokton med skrufatning, den er knallrå på leicaen, dog litt for stor og gir ikke den orginale looken på IIIC slik jeg ønsker. Jeg er også på utkikk etter rammesøkere til overnevnte optikk også, bare så det er nevnt Lenke til kommentar
3G Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) 3G eller noen andre: hva kan du si meg om dette objektivet: : "LEITZ SUMMARON 3.5CM (35MM) F3.5 FOR LEICA SCREW"? Fulgte med på en auksjon på E-bay der et ble solgt for rett over 120$ Dette var nok ganske billig, men tror de ofte går for under 200$ De går veldig billig i forhold til andre Leica objektiv, men hvordan er kvaliteten? Er jo ikke akkurat noe raskt objektiv men....Har sett at det på forskjellige forum rundt omkring er delte meninger. Kommer nok til å gå for en Voigtlander 35mm, klarer nok ikke å spare opp til en Leica med det første Beklager sterkt Vezba, jeg så ikke spørsmålet ditt. Tenker tilbake på Zeiss sine 50mm/2,8 når alle andre Japanske fabrikker leverte med blender 2/ 1,8/ og ikke minst 1,4. Zeiss svarte med at vi ikke trengte større lysstyrke for å få skikkelige kontrastrike bilder. Dette gjalt ikke minst 35mm/4. Skikkelige skarpe råtasser,morsomt å gå i mørkerommet med slike negativer. Leica sine 50/3,5 og ikke minst Elmar 50/2,8 lager de flotteste valørrike negativer når forholdene er opptimale m/solblender. Brukte eksemplarer er det ofte små pussespor i frontelementene. Er redd det ikke finnes 35mm alternativer til rimelige penger uten skavanker. En SUMMARON 3.5CM (som ikke er for M3)er et delikat objektiv som lager flotte valørrike B&W bilder med et svakt gulfilte påsatt, + solblender. Skal du kjøpe et slikt må du forsikre deg om at objektivet er ripefritt, uten støv, fullstendig fritt for sopp og at oljen ikke har rent ned på linseflatene fra blenderlamellene. Er du heldig så får du et objektiv du blir glad for å eie. Jeg ville nok prøvd å kikke etter et Summicron 35/2 eller valgt Voigtlander 35mm/2,5 i 39mm skru. Tenker på at objektivlokket passer utenpå solblenderen. Johs Endret 25. desember 2009 av 3G Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) 3G eller noen andre: hva kan du si meg om dette objektivet: : "LEITZ SUMMARON 3.5CM (35MM) F3.5 FOR LEICA SCREW"? Fulgte med på en auksjon på E-bay der et ble solgt for rett over 120$ Dette var nok ganske billig, men tror de ofte går for under 200$ De går veldig billig i forhold til andre Leica objektiv, men hvordan er kvaliteten? Er jo ikke akkurat noe raskt objektiv men....Har sett at det på forskjellige forum rundt omkring er delte meninger. Kommer nok til å gå for en Voigtlander 35mm, klarer nok ikke å spare opp til en Leica med det første Beklager sterkt Vezba, jeg så ikke spørsmålet ditt. Tenker tilbake på Zeiss sine 50mm/2,8 når alle andre Japanske fabrikker leverte med blender 2/ 1,8/ og ikke minst 1,4. Zeiss svarte med at vi ikke trengte større lysstyrke for å få skikkelige kontrastrike bilder. Dette gjalt ikke minst 35mm/4. Skikkelige skarpe råtasser,morsomt å gå i mørkerommet med slike negativer. Leica sine 50/3,5 og ikke minst Elmar 50/2,8 lager de flotteste valørrike negativer når forholdene er opptimale m/solblender. Brukte eksemplarer er det ofte små pussespor i frontelementene. Er redd det ikke finnes 35mm alternativer til rimelige penger uten skavanker. En SUMMARON 3.5CM (som ikke er for M3)er et delikat objektiv som lager flotte valørrike B&W bilder med et svakt gulfilte påsatt, + solblender. Skal du kjøpe et slikt må du forsikre deg om at objektivet er ripefritt, uten støv, fullstendig fritt for sopp og at oljen ikke har rent ned på linseflatene fra blenderlamellene. Er du heldig så får du et objektiv du blir glad for å eie. Jeg ville nok prøvd å kikke etter et Summicron 35/2 eller valgt Voigtlander 35mm/2,5 i 39mm skru. Tenker på at objektivlokket passer utenpå solblenderen. Johs Ingenting å beklage! Takk for tips. Tar nok ikke sjansen på en 3.5cm. En Summicron 35/2 er nok "drømme-35mm" for meg, men blir nok for dyrt i denne omgang Slik jeg skjønner det må du MINST regne med å betale 8-10 000 for et brukbart brukt-eksemplar. Meget aktuelt å gå for Voigtlander 35/2.5, vurderer også den noe dyrere Voigtlander Nokton 35/1.4, som ser ut til å ha fått noe varierende men jevnt over bra kritikk. Endret 25. desember 2009 av Vezpa Lenke til kommentar
3G Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) "" En Summicron 35/2 er nok "drømme-35mm" for meg, men blir nok for dyrt i denne omgang Slik jeg skjønner det må du MINST regne med å betale 8-10 000 for et brukbart brukt-eksemplar. Meget aktuelt å gå for Voigtlander 35/2.5, vurderer også den noe dyrere Voigtlander Nokton 35/1.4, som ser ut til å ha fått noe varierende men jevnt over bra kritikk."" En Summicron 35/2 i meget pene eks. har jeg sett gå for ca.kr.4000,- Du har jo ikke dårlig tid i disse digitale tider hvor alle skal segle mens det ennå går ann. Håper nesten hele verden blir digital, da kan vi kjøpe Summicroner i kubbikmeter og frysere fulle av film. Et riktig godt nytt år til deg og din fotoglede. Johannes Endret 26. desember 2009 av 3G Lenke til kommentar
Vezpa Skrevet 26. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2009 Får jeg tak i en 35 mm Summicron for 4000,- vil jeg nok gå for det! Har tenkt å være tålmodig og følge med litt for å se om det dukker opp noen gode tilbud i det nye året. Godt nyttår til deg også! Lenke til kommentar
3G Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Får jeg tak i en 35 mm Summicron for 4000,- vil jeg nok gå for det! Har tenkt å være tålmodig og følge med litt for å se om det dukker opp noen gode tilbud i det nye året. Godt nyttår til deg også! Ken skriver litt om LEITZ SUMMARON 2,8 1958-1974 http://kenrockwell.com/leica/35mm-f28.htm Endret 27. desember 2009 av 3G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå