FrankBjarne Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 ATI Radeon HD 5870 er litt dårligere enn en GTX295 Dual... Sier litt om ytelsen til det kortet og alle de andre i den nye serien... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Simen, 5850 og 5870 var også meget dyrer i norge de første ukene, men nå er det jammen ikke store forskjellen mot Newegg f.eks (såvidt jeg har forstått er prisene på newegg uten tax/mva), regna litt på det et par dager side, skiller bare kroner, og det samme blir nok fakta når det gjleder 57xx i løpet av kort tid her også. Jeg regner med det kommer til å falle en god del ja, men jeg synes likevel en åpningspris på bortimot det dobbelte av veiledende/villedende er mye. Vanligvis er jo veiledende priser satt ganske høyt så butikker kan ha en god margin ved å selge til veiledende pris. De billigste nettbutikkene tyner marginene og ligger vanligvis godt under veiledende. Mest spennede blir første vifteløse kort , og om 4850 endelig blir avløst som det kraftigste vifteløse kort. 170 watt uten vifte! Det tror jeg du kan glemme først som sist. D 4850 hadde 110 watt TDP, men de kan slett ikke kjøres uten vifte. De kan riktignok selges uten påmontert vifte, men da kreves det at man bruker vannkjøling og dermed vifte på radiatoren, eller det kreves vifte enten ettermontert på selve kortet, eller montert i umiddelbar nærhet slik at det blåser liten kuling mot kortet. Så man slipper ikke unna vifter med et sånt kort med vanlige metoder. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 ATI Radeon HD 5870 er litt dårligere enn en GTX295 Dual... Sier litt om ytelsen til det kortet og alle de andre i den nye serien... Jepp, imponerende at et kort med 1 GPU og 188 watt TDP kan måle seg mot et kort med 2 GPUer og 289 watt TDP. Vanligvis koster miniatyrisering ekstra, men her får man det til og med ~1000 kr billigere. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) @simen 4850 har lenge hadd vifteløst alternativ Og Arctic Cooling har da vifteløs kjøler som skal gå på selv 4890. Men er fult klar over at det kreves mer av kabinettvifter, disse er dog ikke så vanskelig å få lydsvake. Endret 13. oktober 2009 av Osse Lenke til kommentar
janao Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Komplett har XFX Radeon 5770 og 5750 inne. Driver og kjøper meg ny PC nå (spiller svært lite) og kjøpte 5770 som allerede er på vei til Kompletts pickup-point. Dessverre får jeg ikke satt i gang og teste da jeg mangler en Intel Gen SSD..... Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Simen: Jeg har et MSI 4850 med custom PCB og en rimelig stor viftekjøler. Den kjører fint uten viften snurrende. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Osse: De der fungerer som sagt ikke uten viter. - Å kjøre 4890 med en sånn, uten vifter er som å hoppe utenfor en skrent og si "se jeg kan fly" før man smeller i bakken. - Å kjøre en 4890 med en sånn, med vifter, er som å sitte i et rutefly, dra opp t-skjorta på ryggen og si "se - jeg har ikke vinger, men kan likevel fly". Lenke til kommentar
blinc Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Men istedenfor å sikle på disse nye kortene, kan det være en bedre økonomisk/ytelse deal å kjøpe et 4xxx kort til? Jeg f.eks har et 4670 i maskina fra før. Nye 4670 kort koster 550-600kr. Vil jeg da kunne få ytelse på linje med 57xx ved å sette et slikt kort til inne i min maskin? (Og må jeg sette inn et nytt 4670 kort siden jeg har det fra før, eller kan jeg også sette inn et 4850?) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Man må sette inn et likt kort for å få best effekt. (Usymetrisk var i hvert fall mulig på noen tidligere Radeon-kort, men jeg tror ikke det var særlig gunstig). Hvis det hadde vært gunstig så ville jeg anbefalt f.eks 4670 + 5770. Et 5750 yter omtrent dobbelt så bra som et 4670. Men siden 2 stk 4670 ikke yter dobbelt så mye som et enkelt 4670 så vil heller ikke 2 stk 4670 tilsvare et 5770. Med andre ord vil 1000 kr gi deg bedre ytelse enn 550 kr. I ditt tilfelle vil jeg anbefale å selge 4670 (~300 kr på bruktmarkedet) og kjøpe et 57x0 (~1100 kr). Total kostnad blir da 1100-300 = 800 kr. Ytelsen vil bli mye bedre enn å bruke 550 kr på et ekstra 4670. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) hmm Simen er du sikker Testing We installed the Accelero S1 Rev 2 onto an AMD HD 3850 videocard using Arctic Cooling's stock paste. Our load temperature readings were taken after an hour running four instances of RTHDRIBL, which allowed for 100% GPU utilization. We then compared the temps to that of the stock cooler: IDLE LOAD STOCK 48C 87C ACCELERO S1 Rev 2 36C 54C ACCELERO S1 Rev 2 w/ FANS 34C 45C Are you kidding? We expected competitive temp readings, but not once did we fathom a passive cooler would result in a 12C drop at idle, and a whopping 33C plummet during load. Throw the optional fans into the mix and the results are even better, but, like us, you may find that you don't need them. Of course, AMD's HD 3850 isn't the hottest GPU on the block, but at 87C (with the stock cooler), it's not a cool performer either. And had we manually adjusted the fan to spin faster, the temp comparisons would likely have been better matched, but the end user shouldn't have to tinker with manual fan adjustments (which we found to be a futile experience in Vista), and at full blast, you can kiss noise management goodbye. The Accelero, on the other hand, kept the videocard chilly, and did it silently. Greit at tdp på 3850 er 105w, men du ser at Accelero senker både idel og load tempraturen vesentlig.Link Endret 13. oktober 2009 av Osse Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Ja. Fra testen: Fra ditt sitat av testen: And had we manually adjusted the fan to spin faster, the temp comparisons would likely have been better matched og side 2 i testen: Not included but offered as an optional accessory are a pair of Arctic Cooling Turbo Module fans. These twin fans comes with 11 blades each, along with an adapter to plug them in directly to your power supply. Installation's quite literally a snap. og side 3: The optional Turbo Modules, er, fans clip right onto the heatsink. Be sure to keep only eight fins between the top and bottom clip to ensure it snaps properly into place, and wedge the wire in between the fins to prevent it from interfering with the fan blades. And that's it - no tools required. I tillegg er det nok snakk om flere vifter i nærheten. Hvor mange, type og hvordan står det ikke noe om i artikkelen. Med andre ord: - Å kjøre en 4850 med en sånn, med vifter, er som å sitte i et rutefly, dra opp t-skjorta på ryggen og si "se - jeg har ikke vinger, men kan likevel fly". Lenke til kommentar
Osse Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Jo argumenter ikke mot at det ikke må vifter til, handler om å gjøre en rigg så stille som mulig, og største synderen for en stille rigg er skjermkortet. Kabinettviter spinner tross alt my lavere og er derved enklere å få en stille rigg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Det er ikke støyen jeg diskuterer nå, men misbruken av ordet vifteløs. Det er mulig vi har diskutert forbi hverandre og at du egentlig mente en lavtstøyende 5850 i dette innlegget. I få fall hadde vi unngått diskusjonen om du brukte ordet lavtstøyende i stedet for vifteløs. Betydningen er såpass vidt forskjellige at det ikke er rart om det kommer reaksjoner på forvekslingen. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Vi snakker nok litt forbi hverandre her, jeg snakker om helheten og det totale støynivået for en rigg. Og det fakta at viftene på skjermkort, selv de med dual slot vifter oftest er sørste synderen, dette pga viftens utforming. Det er gode alternativ med vifter, tar jeg ikke feil så har jeg fortsatt liggende en av mine gamle favoritter for å få ned støynivået, Arctic Cooling sin silencer (måtte bort i eska med gamle datadeler for å sjekke hva den hette, fortsatt montert på en avdanka x800 grafikkort) , Endret 13. oktober 2009 av Osse Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) ser av tester at 5770 er tilnærmet og regne som en 4870 klone. så det yter meget bra. til diskusjonen over vil jeg si at accelero S1 er en sykt bra kjøler, det vide åpenrommet imelom finnene gjør at den plukker opp allt av sirkulasjon i kabinettet. vil tro at et 5770 greit kan kjøres passivt med en sånn. Endret 13. oktober 2009 av leifeinar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå