Gå til innhold

Skavise om jeg har forstått ting rett..

axl

Anbefalte innlegg

Har denne uka bestillt følgende deler:

Abit NF-7 2.0

SLK 900/92mm papst

Xp1700+

Jeg har aldri overklokket noe særlig før. og er litt usikker på prosessen.

*Hvilken bus hastighet skal jeg prøve først? 333?

Hvis jeg går ut ifra 166x10 i bios og jobber meg oppover, hvor høyt burde jeg gå før jeg øker bus hastighet?

*skal jeg bruke et spesiellt program for å sjekke stabilitet?

*Hvis maskin blir ustabil, skal man da begynne å øke volt? Evnt hvor mye av gangen? Hva er Max uten at man må modde HK?

*Hvor leser man av cpu temp i windows? :oops:

*OC av ram, foregår det kun med instillingene i bios? evnt hva skal de stå på for å få en gitt bus hastighet?

*Må cpu'en brennes inn når man oppnår høy Mhz? evnt hvilket program?

Er det noen andre ting jeg må huske på?

En link til en bra noob guide eller svar på noe av dette hadde vært knall :):)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner alltid med å finne max fsb.. og har da lav MP slik at cpu aldri blir noe særlig overklokket. Dette for å redusere ting som kan gå galt. Når du skal sjekke om maskinen er stabil mellom hvert forsøk så pleier jeg å kjøre prime95 i 5-10 minutter.. (Torture Test) om det går så fortsetter jeg å øke.

Siden du skal overklokke en del så kan du godt sette vdd (chipsett voltage) på 1.7v med en gang, så sparer du litt tid. I noen tilfeller så må man øke vcore litt når man skal kjøre høy FSB, men dette er ikke alltid, og det er kun snakk om ~0.1v.

Til måling av temp og spenninger i windows så han du feks bruke Hardware Doctor eller du kan bruke Motherboard Monitor 5

Ramen din burde du kjøre i sync med FSB.. alså 3/3, 6/6 osv.. hvordan timings man kjører kommer litt ann på hva slags ram du har. Har du kvalitets ram, så kan du kjøre mer agressive timings.

Det hender CPU trenger litt innkjøring ja.. men det har som regel ikke så mye å si. Det man ofte merker er at man kan sette ned vcore et hakk etter en stund.

Nybegynnerguiden finnes i 5 deler.. om du ikke har lest den så anbefaler jeg å lese den.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...